Litt av en Nova

Se Gatebils Julekalender 2020

Her på Gatebil.no liker vi å skrive om biler som skiller seg litt ut, og en bil du antagelig ikke finner maken til i hele verden, er Chevrolet Novan til svensken Richard Lundberg.

Richard er 29 år og bor utenfor Örebro. Han driver sitt eget firma med 3 ansatte, Lundbergs Mek & Smide AB, som reparerer og har service på landbruksmaskiner. På fritiden holder han for det meste på med biler.

Siden han var 10 år har han kjørt skrotbiler på jordet hjemme på gården og på isen om vinteren, og i 2013 startet han med banekjøring i en BMW E30.

– I 2017 kom jeg tilfeldig over et ’66 Chevrolet Nova karosseri på en bondegård, forteller Richard. – Jeg liker amerikanske biler fra denne tidsperioden, og syntes Nova har et tøft utseende, så jeg tenkte jeg kunne finne på noe gøy med denne, men hva hadde jeg ingen ide om når jeg kjøpte karosseriet. Så Novan ble satt på lager.

– Så en dag da jeg skulle bytte bremser på min ekskjærestes BMW E46 tenkte jeg at gulvet i en sånn bil kanskje kunne passe sammen med Nova-karosseriet. Jeg tok noen mål og fant ut at både bredde og lengde var ganske likt.

Han fikk dermed en ide om å lage en Nova banebil med en BMW E46 bunnplate og hjuloppheng. 

– Jeg kjøpte en billig BMW, og med god hjelp av kompiser gikk vi i gang, forteller Richard.

– Hele gulvet i Novan ble kappet bort og det samme ble gjort med BMW’n. Så ble BMW-gulvet tilpasset karosseriet.

– Planen var å få karosseriet klart og kjøre med en standard V8 og originalt BMW hjuloppheng. Men jeg syntes konseptet var på vei til å bli så bra, så jeg ville at resten av bilen også skulle være fresht og ny og fungere best mulig på banen.

– Motoren fikk derfor ny innmat, turbo og datasprut, forklarer Richard. – Og vi monterte Wisefab drifting styrekit, nye coilovers rundt om, pluss mye annet.

Richard og kompisene startet på bilen i januar 2019, og den 19 mai ble karosseriet lakkert. Oppstart av den nybygde motoren var 4 juni, mapping 9 juni, og lakk av de siste delene 11 juni- fire dager før Gatebil.

– De siste ukene jobbet vi døgnet rundt, for jeg hadde bestemt meg for at bilen skulle kjøres på Gatebil, forklarer Richard.

– Vi ble klare samme dag som Gatebil åpnet, og bilen fungerte overraskende bra uten noen større problemer. Jeg har aldri kjørt en original ’66 Nova, men jeg tipper min er ganske annerledes, flirer han.

Richard deltok på Gatebil Mantorp både i juni og september 2019, og på Gatebil Trackdays på Mantorp nå i 2020.

– Jeg har kjørt mye, men det er fortsatt litt jobb igjen med å få fjæring og forstilling til å fungere perfekt, forteller Richard.

– Jeg skal også flytte kjøling til bak i bilen og bytte bakdiff. Kanskje blir det også større bremser, og sikkert enda mer. Og som alle andre som kjører på banen drømmer jeg om mer effekt, selv om de 734 hestene jeg har i dag fungerer veldig bra, avslutter en stolt og fornøyd Nova-eier fra Sverige.

På bildet er Richard Lundberg til venstre, sammen med sin kjæreste Anna Elovsson og kompisen Martin Karlsson, som er en av de som har vært med å bygge om bilen.

Sjekk ut Richard Lundbergs Nova neste gang du er på Gatebil Mantorp, og kanskje kommer han også til Norge.

– – – – – –

TEKNISK INFO
1966 Chevrolet Nova karosseri med BMW E46 gulv.

Motor: GM LM7 5,3-liters V8. Borret, balansert og slipt veiv, Eagle råder, Wiseco stempler, ARP bolter, MLS toppakninger, Melling høytrykks oljepumpe, portet topper med oppgraderte ventilfjører, vippearmer og støtstenger, Brian Tooley Racing steg 2 kam, oppgradert kamkjede og drev, Anab plenum/ innsug, Maxxecu datasprut med 1200 cc dyser, Omdygget originalt grenrør og Precision 76/75 turbo. Effekt: 734 hk og 914 Nm på hjula.

Drivverk: 5-trins BMW Gs653dz girkasse, dubbel 240 mm Tenaci clutch, sveiset BMW 320 E46 diff og BMW 320 diesel drivaxler.

Utvendig: Lexan ruter, Badassparts universale skjermutbyggere. 18-toms Japan Racing JR11 felger i 9.5 og 10.5 tommer bredde.

Innvendig: Finess bur, Sparco seter og 4-punkts seler.

Hjuloppheng: Både forstilling og bakstilling fra BMW E46, oppgradert med bl.a. Wisefab drifting styrekit og HSD coilovers.

Takk til: Custom Racing. Lundbergs Mek & Smide, Mittmek, Närkes Alltransport, Andreas Sköld, Micke Rikardsson, Oskar Eskilsson, Andreas Bergstrand, Martin Karlsson och min sambo Anna Elovsson.

Sosiale medier
Facebook | Instagram

– – – – – –