NY BANEREKORD FOR VIDAR PÅ VÅLER?

Mandag 20. mai 2019

Det var en og annen som fikk passet sitt påskrevet da Vidar Frogner i september i fjor satte ny banerekord på Rudskogen med tiden 1:22.9 (gjelder for chassis-bil red.anm.). Vidar hadde i forkant fått en del skeptikere på nakken som mente at hans Porsche 993 GT2 var mer et smykke enn en racerbil med vinnerpotensiale. Riktignok har bilen flere ganger blitt premiert for hvordan den ser ut, men endelig, etter en lang 2017-sesong med masse trøbbel, fikk Vidar altså bevist at den også kan gå fort:

Foto: Yngvar Brekke

Vellykket test

I slutten av april var Vidar og teamet på Våler for å teste bilen.

– Testen var bra og bilen kjennes veldig stabil og fin, bekrefter Vidar.

– Nye turboer og ny eksos gjør at bilen er mer kjørbar. Vi kjørte 55-runde på trening, uten å være i næreten av bilens grenser, så det kan bli spennende etter hvert som jeg får litt mer tid i bilen.

Over 1.100 hester

I løpet av vinteren er det maskinert nye vipper, og smørefunksjonen for kam og vipper er forbedret. Dette er gjort av Vidars mekaniker, Finn Hansen.

– Vi håper nå at motoren holder, understreker Vidar, som slet en del i fjor, nettopp med vippene.

– Vi har også hatt full gjennomgang av girkasse og motor, legger han til.

To av de største utbedringene som er gjort på bilen siden i fjor er imidlertid ny spesialeksos som er bygget på bilen av Ferrita, samt nye turboer fra Svensk Turboservice. Bilen har også fått nye luftinntak som er tilpasset de nye turboene.

– Vi er nå på godt over 1.100 hestekrefter, røper Vidar.

Enkelt å fintune

På instrumenteringssiden har Vidar fått en oppgradering av software på Smart Dash-instrumenteringen fra Situne:

Smart Dash har nå også en integrasjon mot Track Attack, et analyseverktøy som gjør det enkelt å analysere data i etterkant.

– Det gjør at vi kan optimalisere og fintune både bil og sjåfør, forklarer Vidar.

– Vi kan for eksempel se hvordan Öhlins-understellet fungerer og hvordan aeroen på bilen fungerer med forskjellige oppsett. Systemet gjør oss videre i stand til å se hva som er mest efektivt rundt banen, i form av sporvalg, hastigheter og så videre.

Forventninger å innfri

Hovedmålet til Vidar gjennom byggeprosessen har vært å bevise at det går an å kjøre fort med en gammel Porsche, noe han altså allerede har bevist. Nå gjenstår det bare å se hvor fort den “gamle” Porscha kan gå.

For Vidar har situasjonen endret seg allerede. Fra å ha skepsis å motbevise, har han nå forventninger å innfri. Lett blir det ikke, for motstanderne i Extreme har ikke tenkt å la Vidar slippe billig unna. Alt ligger til rette for en EXTREMT spennende sesongstart på Våler.

Se alle førerprofiler i Extreme her.

Vidar takker: Finn Hansen, Anders Ringstad, Michael Longman, Svensk Turboservice, Ferrita og Situne.

– – – – – –

TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no, så send mail til June eller Bjørn med en gang: june@gatebil.noeller bw@gatebil.no

Gatebils hovedpartner 2018: