Gatebil er kjent som «THE HOTTEST TRACK DAY FESTIVALS IN THE WORLD» med deltakere og besøkende fra hele verden. Til sammen besøker over 80.000 bil-frelste Gatebil sine 5 festivaler hvert eneste år. Her kan du lese litt om hvordan Gatebil startet og hvordan Gatebil har utviklet seg frem i mot slik det er i dag.

570x200_test

GATEBIL SIDEN 1993 –
Det hele startet i 1993 med en kompisgjeng fra Kongsberg som leide Rudskogen Motorsenter for å «rase fra seg» med sine egne gatebiler. Rudskogen var akkurat bygget, og det var ikke mange anledninger for gatebiler til å komme og kjøre på banen. Porsche klubb Norge og Norsk Sportsvogn Klubb var de eneste som hadde frikjøring, men det var veldig begrenset hvem som fikk delta der. Rykte gikk fort om arrangementet på Rudskogen som var «åpent for alle gatebiler» (derav navnet Gatebil), og for hvert år kom det flere og flere biler til Gatebil sitt årlige «treff», alltid andre helg i juli. På slutten av ’90 tallet var pågangen veldig stor for å kjøre på banen, slik at Gatebil utvidet med to arrangementer. Rudskogen igjen i september, og et par år senere Vålerbanen i mai. I 2006 var det også klart for Gatebil på Mantorp Park i Sverige, og Gatebil On Ice.

FRA BIL-TREFF TIL FESTIVAL –
På slutten av ’90-tallet ble Gatebil utvidet fra 1 til 3 dager, og mange deltakere tok med campingvogner, busser og telt for å bo på området hele helgen. Det samme gjorde publikum, og 2004 var første året for Gatebil sin store party-camp. Samtidig var det premiere for «Gatebil Aftertrack», med konserter og show, bl.a. kåring av «Årets Gatebil Babe». Gatebil gikk da fra et biltreff til å bli mer som en festival.

UTVIKLING AV BILER –
Bilene som deltok på Gatebil hadde en voldsom utvikling. I starten var det for det meste helt vanlige gatebiler med senkefjører og trimpotte, og du var konge på banen i en standard BMW M3, Audi S2 eller chiptrimma Sierra Cosworth. Etter hvert var det flere og flere som bygde om bilene med veltebur og sikkerhetsutstyr som i rene løpsbiler, og det ble fort et kappløp om å ha flest mulige hestekrefter. I 2000 deltok for første gang Hans Dahlback fra Sverige med sin legendariske VW Golf 4×4, som visstnok ytet over 1000 hester. Å kjøre fra Golf’en til Dahlback ble fort en målestokk og motivasjon for mange, og biler med 7-800 hester og mer ble fort nesten vanlig. Rekorden har nok fortsatt Magnor Mydland fra Moi som kunne vise til godt over 2000 hester i sin gateregistrerte Ford Granada.

Etter hvert ble det også da egne kjøreheat for registrerte og ikke registrerte biler, samt egen «Gatebil Racing serie» som i dag heter «Gatebil Extreme».

BREISLADD’EN –
Stadig flere begynte også å kjøre mer på sladd rundt banen, og i 2002 kåret Gatebil for første gang en «Norgesmester i Breisladd» rundt langsvingen på Rudskogen. På midten av 2000-tallet kom også drifting for fult til Norge, og det ble også egne kjøreheat med frikjøring for driftingbiler.

PREMIERING AV DE FINESTE BILENE –
Helt fra det første Gatebiltreffet har det kommet massevis av fine biler som ikke ønsker å kjøre på banen, men kun være med for å stille ut bilen. På alle festivalene velger Gatebil sin egen jurye ut de aller fineste i mange forskjellige klasser. Alt fra styling og tuningbiler til merkeklasser (Audi, BMW, Ford, Nissan osv.), pluss spesialklasser som veteran/ retro, Amcar, sportsbiler, finest motorrom, felger, finest stand, beste klubb, mm.

FRA HELE VERDEN TIL GATEBIL –
Fra midten av 2000-tallet dukket det også opp flere og flere utenlandske biler på Gatebil. Svenskene hadde vært med lenge, men nå kom også deltakere fra andre land i Europa, spesielt fra England. I 2012 arrangerte Gatebil for første gang «VM i Breisladd», og førere fra hele 14 nasjoner deltok i konkurransen. Vinneren ble Mike «Mad Mike» Whiddett, som kom helt fra New Zealand.

Blant mange bilsportkjendiser som har kjørt på Gatebil er bl.a. Marcus Grönholm, Petter og Henning Solberg, Sverre Isaksen, Liam Doran, Mads Østberg, Andreas Mikkelsen, Formula Drift vinnere Daigo Saito og Vaughn Gittin Jr, Martin Martin Schanche, og så klart driftingstjerne Fredric Aasbø, som startet sin karrière nettopp med å sladde rundt på Gatebil… pluss mange mange flere.

GATEBIL MAGAZINE –
I 2005 kom et eget Gatebil-blad, utgitt av forlaget Aller Media. Frem til høsten 2013 kom bladet i løssalg og til abonnenter 11 ganger i året, men Gatebil Magazine selges nå kun til abonnenter 5 ganger i året sammen med bladet Autofil.

GATEBIL CREW –
Gatebil sitt daglige crew består nå av 3 personer. Hans Jørgen Andersson og Bjørn Wahlberg, som begge var med helt fra starten, pluss Henrik Frisak som begynte å jobbe for Gatebil i 2005. Ellers er det veldig mange og veldig flinke uunnværlige nøkkelpersoner med hver sine ansvarsområder, og til sammen er det flere hundre som i sving for å gjennomføre alle festivalene.

GATEBIL 2015 OG FREMOVER –
Gatebil har alltid som mål og prøve å bli enda litt bedre til å lage så bra festivaler som mulig, for alle deltakere og publikum. Velkommen til Gatebil i 2015:)!

Kontakt Gatebil for bl.a. standplass og profilering på Gatebil festivaler 2015.

LINK: Gatebil datoer 2015