Om Gatebil festivaler!

GATEBIL på Rudskogen Motorpark i juli er en av verdens mest kjente «track day festivaler». Hvert år blir festivalen besøkt av 40.000 bil-frelste fra hele verden. Årlig arrangerer Gatebil 5 festivaler, med start på Vålerbanen i Norge i slutten av mai og avslutning på Mantorp Park i Sverige sist i september. Samlet besøkstall årlig er mellom 80.00 og 100.000. Her kan du lese litt om hvordan Gatebil startet og hvordan Gatebil har utviklet seg til slik Gatebil er i dag.

DET STARTET 1993 –
En kompisgjeng fra Kongsberg leide Rudskogen Motorsenter i 1993 for å «rase fra seg» med sine egne gatebiler. Rudskogen var akkurat bygget, og det var ikke mange anledninger for de med gatebiler til å kunne kjøre på bane i Norge. Porsche klubb Norge og Norsk Sportsvogn Klubb var de eneste som hadde frikjøring for gateregistrerte biler, men det var kun medlemmer av klubbene som fikk delta.

Rykte gikk fort om det nye arrangementet som var «åpent for alle gatebiler», som derav fikk navnet GATEBIL. For hvert år deltok flere og flere på Gatebil-treffet som, alltid var andre helg i juli.

På slutten av ’90 tallet utvidet Gatebil med to arrangementer. Rudskogen igjen i september og Vålerbanen i mai. I 2006 ble det også Gatebil-festival på Mantorp Park i Sverige, og Gatebil On Ice i Sigdal.

FRA BIL-TREFF TIL FESTIVAL –
På begynnelsen av 2000-tallet ble Gatebil også utvidet fra 1 til 3 dager, og mange deltakere tok med campingvogner, busser og telt for å bo på området hele helgen. Det samme gjorde publikum, og i 2004 var første året for Gatebil sin store «Party Camp». På campen ble det også «Gatebil Aftertrack», med konserter og show, bl.a. kåring av «Årets Gatebil Babe». Gatebil gikk da fra et biltreff til å bli en festival.

UTVIKLING AV BILER –
Bilene som deltok på Gatebil har hatt en voldsom utvikling. I starten var det for det meste helt vanlige, kanskje lettere modifiserte gatebiler, og hadde du en BMW M3, en Cosworth eller en Audi S2 var du “konge” på banen. Etter hvert var det flere og flere som bygde om bilene med veltebur og sikkerhetsutstyr som i rene løpsbiler, og et “kappløp” var i gang om å ha flest mulige hestekrefter.

I 2000 deltok for første gang Hans Dahlback fra Sverige med sin legendariske VW Golf RS1, som visstnok ytet over 1000 hester. Å kjøre fra Golf’en til Dahlback ble en målestokk og motivasjon for mange, og biler med 7-800 hester og mer ble fort heltvanlig. Hestekreft-rekorden har derimot fortsatt Magnor Mydland fra Moi som tidlig på 2000-tallet kunne vise til godt over 2000 hester i sin gateregistrerte Ford Granada.

Etter hvert ble det også delte kjøreheat for registrerte og ikke registrerte biler, samt egen «Gatebil Racing Serie» som i dag heter «Gatebil Extreme».

BREISLADD’EN –
Stadig flere begynte også å kjøre mer på sladd rundt banen, og i 2002 kåret Gatebil for første gang en «Norgesmester i breisladd», hvor det var om å gjøre å ligge bredest muli rundt langsvingen på Rudskogen. På midten av 2000-tallet kom også drifting for fult til Norge, og det ble også egne kjøreheat med frikjøring for driftingbiler.

PREMIERING AV DE FINESTE BILENE –
Helt fra det første Gatebiltreffet har det kommet massevis av fine biler som ikke ønsker å kjøre på banen, men kun være med på utstillingen. På alle festivalene velger Gatebil sin utstillings-jurye ut de aller fineste i mange forskjellige klasser. Alt fra styling og tuningbiler til merkeklasser (Audi, BMW, Ford, Nissan osv.), pluss spesialklasser som veteran/ retro, Amcar, sportsbiler, finest motorrom, felger, finest stand, beste klubb, mm.

FRA HELE VERDEN TIL GATEBIL –
Fra midten av 2000-tallet dukket det også opp flere og flere utenlandske biler på Gatebil. Svenskene hadde vært med lenge, men nå kom også deltakere fra andre land i Europa, spesielt fra England og Øst-Europa. I 2012 arrangerte Gatebil for første gang «VM i Breisladd», og førere fra hele 14 nasjoner deltok i konkurransen. Vinneren ble Mike «Mad Mike» Whiddett som var kommet helt fra New Zealand for å delta på Gatebil med sin verdenskjente 4-rotors Wankel Mazda ‘Mad Bull’ RX7 .

Blant mange bilsportkjendiser som har kjørt på Gatebil er bl.a. Marcus Grönholm, Petter og Henning Solberg, Sverre Isaksen, Liam Doran, Mads Østberg, Andreas Mikkelsen, Formula Drift vinnere Daigo Saito og Vaughn Gittin Jr, Martin Schanche, og så klart drifting-stjerne Fredric Aasbø, som startet sin karrière nettopp med å sladde rundt på Gatebil.

GATEBIL MAGAZINE –
I 2005 kom et eget Gatebil-blad, utgitt av forlaget Aller Media. Frem til høsten 2013 kom bladet både i løssalg og til abonnenter 11 ganger i året, men Gatebil Magazine selges nå kun til abonnenter 5 ganger i året sammen med bladet Autofil.

GATEBIL CREW –
Gatebil sitt daglige crew består nå av 3 personer. Hans Jørgen Andersson og Bjørn Wahlberg, som begge var med helt fra starten, pluss Henrik Frisak som begynte å jobbe for Gatebil i 2005. Ellers er det veldig mange og flinke uunnværlige nøkkelpersoner med hver sine ansvarsområder som står på for å gjøre Gatebil-festivalene så bra som mulig. Til sammen er det flere hundre funksjonærer som i sving for å gjennomføre alle festivalene.

– – – – – –