Gatebil Extreme startnummer 145: Tor Anders Nilsen, Årnes.

Anders Nilsen (f. 1981) fra Årnes i Akershus er en av flere fra Team Nes Racing som deltar i Gatebil Extreme. Anders jobber til daglig for Årnes Elektro, mens mye av fritiden bruker han til å skru på sin knalltøffe blå Ford Escort mk2.

Anders har vært på Gatebil siden slutten på ’90-tallet og deltatt på banekjøring fra 2003. Først bare på frikjøring, før han i 2014 kjørte sitt første løp i Gatebil Extreme. Anders har ingen motorsporterfaring uten om Gatebil. Escort’en har blitt gradevis utviklet fra gatebil til fullblods løpsbil i løpet av mange år.

FAKTA OM BILEN:
Ford Escort mk2 1978 modell.
Motor: Ford Cosworth YB 2-liter 16v turbo. Effekt: 460 hk og 600Nm. 7.5:1 komp. 2,2 bar ladetrykk. Portet topp med AB07 kammer. Siemens dyser. Omsveist innsug og fuelrail. Escort WRC eksosmanifoild. Garett GT3071R BB turbo. Weber Marelli L8 m/ Pectel board ECU, live-map. Nytt i 2015 med 2×6″ utblås foran bakdekket.
Drivverk: Quaife QBE15GH 5-trinns dogshift girkasse med 1:1 utveksling på 5. gir. Kortet ‘Atlas’ bakaksel fra Tran-X med Gr.1 aksler og custom LSD.
Chassis: Foran: Blåbein ombygde av Gaz shocks, justerbare coilover med 450lbs/9” fjører. Eksentriske rollertopper. Justerbare casterstag. Sellholm justerbart knivstag. Bak: Stående dempere med justerbare coilover med 300lbs/10” fjører. 4-link og wattlink. Sellholm justerbart knivstag.
Bremser: (Nytt 2015) AP 4 pot med 304×28 skiver med Ferodo DS3000 klosser foran. Wilwood 4 pot med ventilerte skiver og Ferodo DS3000 klosser bak.
Intriør: OMP stoler, 6 pkt seler, bur og intercom. Stack 8130M m/laptimer.
Eksteriør: Carbon panser, takscoop, fangere, spoiler og speil. Zakspeed Gr.2 breddere med en vri. (Nytt for året) Lexan side-/ bak ruter.
Hjul: Image 3-delte 8 og 9,5×15″ med Hoosier 215/580-15 og 245/580-15.
Vekt: Drøyt 1000 kilo uten fører.

_CST8605 copy

OPPGRADERINGER TIL 2015!
Nytt for året er bl.a. en oppgradering av utseende med breie Zakspeed Gr.2 skjermer og spoilere med noen egne vrier. For å fylle ut blir det nye tidsriktige felger fra Image. Bilen får også nye større og bedre bremser, og ny turbo for en enda mer effektiv motor.

– Ambisjonene for 2015 er først og fremst og stille til start og fullføre med stil, og plukke jevnt med poeng, samtidig som vi høster erfaringer for enda hardere satsing i 2016, forteller Anders. – Videre er det ikke fritt for konkurranse innad i teamet og målet må være å slå de andre!

OM TEAM MK RACING
– Teamet ble startet av 7 stykker i den harde kjernen av Nes Motorklubb, som også har besørget flaggvakter og banevakter på Gatebil i flere år, sier Anders. – Målet var da å stille til start i Gatebil Extreme 2014. Det fikk vi til med god hjelp av hverandre og glødende engasjement fra gjengen i teamet.

Målet har alltid vært å ha det moro, noe vi klarer med glans. Utover det har vi mål om å ha alle biler til start, Alltid! Vi mæler på!Teamet består av buss, 4 biler med sjåfører, og 3 mekanikere.

Anders ønsker veldig gjerne å få takke alle de som hjelper til når det kniper som værst! Helt rått hva man får til når alle tar i ett tak!

Ingen sponsorer har så langt grepet sjansen til å profilere seg på Anders sin Escort, så representerer du et firma som har lyst til å syntes i Gatebil-miøljøet, er det bare å kontakte Anders Nilsen på Facebook.

LINK: Tilbake til profiler Gatebil Extreme.

Bilder fra garasjen vinteren 2014/2015:

anders_nilsen_002

anders_nilsen_003

anders_nilsen_001

LINK: Tilbake til profiler Gatebil Extreme.