Extreme profil startnr. 269: Stig Bredesen, Nes MK Racing Team

Stig Bredesen (f. 1979) bor på Årnes i Nes kommune i Akershus og jobber som project engineer hos Auto-Maskin AS.

Stig har deltatt på omtrent samtlige Gatebil-fesrivaler siden 2004. Både med og uten bil. Første bil på Gatebil var en Volvo 940 Turbo, som ble solgt til fordel for en satsing på rally. Vinteren 2011 bygget Stig om en BMW
E30 for frikjøring på banetreff og for å delta i Gatebil Extreme Racing.

BMW’n ble importert fra Sverige, og bilen har gradvis blitt bygget om for å bli både raskere og mer driftssikker. Svakeste ledd har vært drivlinje, som har fått total gjennomgang og oppgradering foran sesongen 2015.

Teknisk info: (oppdatert mars 2015)
BMW E30 1986. Motor: Rekkeseks 2,8 M50B25 med turbo. 695 hk og 810Nm på hjula med 2 bar ladetrykk. Toppen er portet av PPF. Alu trykkere med 328 kammhus. PPF Z2 kammer. PPF Race ventiler. PPF ventilfjær kit. PPF Race
kamkjede. PPF Stødgørdel 12,9. PPF Toppakkning med skjærekant + ARP. PPF dumpventil. 328 veiv. Carrillo råder. JE stempler. Precision 6765 Turbo. 2 x Precision 46mm wastegate. 80 mm Accufab spjell. Custom rustfritt grenrør.
Spesial konstruert Innsug med trakter. Styresystem/bensin: Vipec V44. Bosch 1680cc dyser. Audi 115R coiler. Aeromotive BTR. SX 18203 forpumpe til catchtank. Aeromotive Eliminator hovedpumpe. Nuke fuelrail. 45L fuelcell. Catch tank 2,5 liter. Drivlinje: E34 M5 lamelldiff – 1:3,46 utveksling. Robylon eksentriske foringer i bakstilling. Indre nav fra 535, yttre 730 5/120 boltsirkel. E34 M5 drivknuter med PPF svikstål aksler. Special laget mellomaksling. BMW ZF girkasse fra 530d. 3 skiva tilton clutch. Understell: Special laget foringer i alle ledd, exentriske framme og bak. K-sport coilover. 24mm stabastag foran, 22mm bak. Tårnstag foran og bak. Bygd om til 5/120 boltsirkel framme og bak. Bremser: Foran: K-Sport 8 stemplet, 355mm flytende skiver. Bak: K-Sport 4 stemplet, 355mm flytende skiver. K-Sport Hydraulisk håndbrekk. Selholm justerbar bremsevugge. Interiør: Fullbur. Ombygd girkasse-/kardantunnel. Ombygd gulv bak med diff feste opp i buret. Lexan side-/ bakruter. Racepak instrument. Sparco Corsa Stoler. OMP sentralslukker anelgg – Skum. CAE Shifting Technology giroverføring. Exteriør: M3 EVO kit i glassfiber. Carbon frontleppe. Carbon DTM bakvinge. Tak og dører i stål, resten glassfiber. Rondell 0204 18×8,5. Lakkert Mercedes Artic Wite

Stig om Gatebil 2015:
Foran 2015-sesongen blir det nye bremser og ombygging av drivlinje. Motor var tenkt å overhales, men tiden går jommen fort fra Sept og frem til Mai. Strategi er å gasa til det rasa, ny blir bygd parallelt.Ambisjonene er de samme som alltid, ha det moro og kjøre så mye som mulig i alle Gatebil grener. Et par meget overraskende plasseringer i Gatebil løpene 2014 gir helt klart inspirasjon til å bygge en mere rundetid-dyktig bil, men for meg dreier Gatebil seg om å kjøre under alle «grener», Extreme/frikjøring/drifting. Som det sies: Helt Harra, bare å mæle på!

Om teamet:

NesMk Racing Team er stiftet 2013 og består av 7 ildsjeler som lenge har vært ivrige Gatebil deltakere.I mange år har vi vært kjernen i organisering av flaggvakter og banevakter under Gatebiltreffene (Nes Motorklubb). Vi stiftet et racing team som har som mål å konkurrere Gatebil Extreme, men samtidig stille i frikjøring-/drifting, og muligens ett bakkeløp eller to i 2015-sesongen. Målsetningen er i hovedsak å få erfaring og benytte dette videre fremover, og samtidig ha det veldig moro. Teamet består av buss, 4 biler med sjåfører, og 3 mekanikere.

Stig ønsker å gi en kjempestor takk fra alle kompiser og team-kollegaer for all hjelpen han får for å klare å komme med startklar bil på hver eneste Gatebil-festival, og holde den gående hele helgen. TUSEN TAKK!

Sponsor:
Å jobbe mest mulig overtid og atter overtid!

LINK: Kontakt Stig på Facebook.

LINK: Tilbake til profiler Gatebil Extreme.