RESTAURERTE 80-TALLSIKONER

Målet var å bli invitert til et stort motorshow før han runda 30. I fjor høst gikk drømmen i oppfyllelse for Kim André, da han fikk stille ut på Oslo Motor Show.

Tekst: June Elise M. Sørensen

– Det stemmer, sier Kim André, som er litt småflau over sin egen målsetting, men likevel svært stolt over å kunne sjekke av et viktig punkt på lista:

Han runder 30 om et par uker. I garasjen står to strøkne eksemplarer av 80-tallsikonene Ascona B (400) og Manta B (Magic).

Hvorfor ble det disse?

– Da jeg var rundt ni år gammel kjøpte broren min en hvit 1986 Manta. Jeg husker det som om det var i går, en ordentlig brumlebass eksos med 1,8-liters motor. Den reiv vel ikke akkurat skinnet av pølsa, for å si det sånn, men det var looken som fikk meg til å like gamle Opler, forteller Kim André.

– Jeg husker jeg åpnet et tysk magasin noen år senere og fikk se en Ascona B 400-look, som var grundig bygget om.

Det var da Kim André og pappa begynte å snakke om å bygge sin egen Ascona 400-look.

– Som egentlig ikke skulle gjøres så mye med, presiserer Kim André.

– Men du vet hvordan det er. Man skal ikke gjøre så mye, og det skal ikke koste så mye, og så plutselig har det gått så langt at man slutter å følge med på prislappen.

Så dere fikk tak i en Ascona. Hva slags forfatning var denne i da dere kjøpte den?

– Asconaen var helt totalt ribba! Bare en sandblåst forstilling fulgte med, ikke noe annet. Så vi sto der med et helt tomt skall.

Hva har dere gjort med den siden?

– Stort sett alt! Det måtte sveises ny tunnel og den måtte lakkes opp innvendig og utvendig, samt under. Alt av deler vi har fått tak i er enten NOS (new old stock) eller forsterka.

Her er en liste over hva som er gjort med Kim Andrés Opel Ascona B 400:

Understell: Polyuretan fôringer, 60 m. senk, SPAX justerbare dempere, justerbar Panhard.

Bremser: Pink 180 med Green brakes. Hele bremsesystemet er lagt opp nytt.

Forstilling: Sandblåst, alt nytt, inkl. kraftigere stag.

Utvendig: 400-kit fra Erwin Peters. Stort sett alt utvendig har vi skaffet nytt, fra lykter til pakninger. Lakk er utført av Torstein Nylund i Bamble.

Innvendig: Orginale Manta 400 seter foran og bak. Custom sydd dørtrekk samt trekk bak. Nytt taktrekk. Plukket alt av deler generelt innvendig i den beste kvalitet vi kunne få tak i brukt. Manta i200 ratt.

Maskinrom: Her er alt gjort. Maskineriet er bygget av Robert Skaugerud. (RS Motorservice). 1900 borra opp til 2,2, høvla og porta topp. Hvassere kam, større rustfrie ventiler både på innsug- å eksossiden. To stk. doble 45 Weber, letta svinghjul og elektronisk fordeler. Martelius 2,5 toms grenrør og 2,5 eksos hele veien. Ascona i2000 luftfilterboks. Volvo 940 stor aluminium radiator, etterfulgt av en Getrag 240 5-trinns kasse samt en sperreaksling med 4.22:1 utveksling, noe som gjør den lille bilen på knappe ett tonn rimelig frisk.

Felger: Custom bygget av Poodcustom i Skien. Dette er Ronal tredelte felger på 15×9.5 og 15×8.5, med Toyo Proxxes R888 semislicks.

Tøft! Hva med Mantaen?

– Mantaen var vi svært heldige med! Den hadde bare gått 72.000 kilometer da vi fikk den og var så og si helt urørt. Aldri vært lakka om eller sveisa på, så det er en ekte survivor! Men den har jo fått seg en ganske grei gjennomgang denne óg!

Ja? Fortell!

– Den har fått seg ny, spesiell lakk, noe som faktisk kunne bli levert fra fabrikken, kalt Manta B Magic. Lakk er utført av Torstein Nylund i Bamble:

Ellers:

Getrag 240 5-trinns girkasse, samt en sperreaksel på 3.77:1. Justerbart Panhard stag, senkefjærer, justerbare dempere. Custom skinn Recaro stoler som er sydd opp i samme farge som resten av det røde i bilen. Custom BBS RS felger i 16×9 og 16×8 bygget av Poodcustom i Skien.

– Motoren er fortsatt original, men vi holder på med nytt bygg nå, der det eneste som er montert foreløpig er aluminium radiator og 2 toms Simons eksos.

– Man blir aldri ferdig med sommerbila sine, understreker Kim André.

– Målet mitt er å ha det gøy og reise rundt på treff. Og så er det veldig gøy når man er ute og kjører en helt vanlig søndagstur og man blir stoppa på bensinstasjonen eller utenfor butikken av folk som er interessert. Jeg liker å skape bilentusiasme og få folk med på dette!

Her er et bilde av pappa Odd Pontiac Larsen, en person som betyr mye for Kim André.

– Mellomnavnet tok han for lenge siden, da vi holdt på med bygging av Pontiacer, forteller sønnen.

– Jeg har vokst opp med dette og vil gjerne videreføre det til mine egne sønner, slik min far gjorde med meg, legger han til.

Kim André innrømmer at han også har hentet inspirasjon fra andre bilentusiaster, blant annet på Gatebil.

– Jeg ble dratt med på Gatebil for en del år siden av noen kompiser, og fikk ordentlig blod på tann etter å ha vært der! Siden ble det mange flere Gatebil-turer for å se på grombiler, forteller han.

– Jeg skjønte vel fort at drifting var noe jeg kunne glemme, da lommeboka ikke henger helt med på den slags sport, men jeg fikk veldig sansen for utstillingene. Det var ekstremt variert og mange tips og triks man kunne ta med seg videre til eget bygg.

Hvordan blir veien videre?

Jeg håper å bli invitert med på flere motorshow og slike ting. Det gir en ekstra boost til å fortsette å bygge noe videre. Det kommer garantert flere biler rullende ut av garasjen hos oss i fremtiden, forsikrer Kim André.

Takk til:

Poodcustom for fantastisk kundeservice og hjelp til å virkeliggjøre felgdrømmen, Torstein Nylund for en fantastisk innsats med lakk,

Allan Borch Skov og Pål Kjetil Nordberg for all hjelp med å skaffe deler, samt

Robert Skaugerud for et helværst motorbygg i Asconaen! Er det noen som kan bygge maskin, så er det denne mannen! Og så selvsagt kjerring og unger som holder ut med meg.

– – – – – –

Publisert 31. mars 2020

– – – – – –

TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no? Send mail til June eller Bjørn med en gang!

NEXT GATEBIL: