Det er kanskje ingen andre steder i verden enn på akkurat Gatebil-festivalene man opplever et utrolig bredt spekter i forskjellige biler. Da snakker vi ikke bare om ulike merker, men helt spesielle bygg man ikke finner noen andre steder. En av dem som stikker seg ut, er bilmekanikeren Roger Håland (32) fra det blide Sørland!
Roger som spretter av glede for at vi vil lage en artikkel på han, gjør det ikke uten grunn. Med utallige mange timer bak prosjektet, er det klart han vil vise frem redskapen sin som vekker mye oppmerksomhet på Gatebil-festivalene.
– Jeg ville egentlig bygge en Pikes Peak bil hvor den legendariske Suzuki Escudo er forbildet mitt, men som dere vet; det er så grådig D-Y-R-T! Så da ble det igjen, enda et prosjekt ut i fra egne drømmer og ideer. Roger har bygget biler og girsystemer tidligere til seg selv og for kompiser. Nå skulle det bygges en verstingbil, med to motorer!
Så hvordan funker det da? Tenker kanskje flere av dere (inkludert undertegnede). To motorer, en foran og en bak. Disse er hentet fra Toyota Camry 2,2 automat. Mye ble kastet og toppene ble erstattet med Celica GTI og Celica Turbo bunnsumper. Begge motorene starter opp samtidig, og det er faktisk ikke dullioner med effekt. Hver av motorene yter 435 hjulhester, som gir en effekt på 870 hjulhester til sammen. Dette tilsvarer ca 1020 motorhester og 1200 Nm dreiemoment! Roger forteller at det er mye mulig å få enda mer effekt, men hva er vitsen når det fungerer så bra slik det gjør nå? For de av dere som har sett bilen på Gatebil-festivalene, vet at akkurat denne bilen både spinner og legger fra seg mye blårøyk.
– Å få det til å fungere, ja det er et helt eget kapittel. Jeg har hatt nok av forumfolk som har lurt på hvor mye tid og penger jeg skal kaste bort på et prosjekt som aldri kommer til å fungere. Men jeg gav aldri opp, dette skulle virke ut i fra de ideene jeg hadde. Heldigvis så er vi kommet i mål. Når ALT virker, ja da funker det. Jeg ville jo ikke at bilen bare skulle gå fort frem, den skulle kunne ligge sidelengs, og lage show. Ellers hadde jeg aldri begynt på prosjektet. Den er ment for å bli lagt merke til, og for at folk skal synes det er kult å se på. For å få det til, så måtte den spinne og avlegge massevis av røyk. Motorene driver kraften ned i asfalten ved hjelp av to MR2 turbo girkasser, en foran og en bak. Sammen er disse to synket sammen til en felles girskifter som sørger for at de snakker samme språk.
– Istedenfor å tyne en motor med x-antall hestekrefter, har jeg valgt å fordele effekten over to motorer, slik at dem sammen kan dra lasset. Begge motorene blir foret med en Garrett GT42, som skulle holde til langt over 1000-hester. En gedigen radiator helt i front sørger for at de den store intercooleren skal få sitt og like bak står to vannkjølere. Dette er montert helt fremme, for å få vekten ned i front og ned på hjula.
Linjene på bilen er langt fra smooth, de er røffe og avkappet både her og der. Men det er nettopp det som er typisk for Pikes Peak biler, de skal se brutal ut. Det er ikke mye som minner om Starlet, faktisk så er fronstykket og halve gulvet er fra Celica Turbo Carlos Sainz og bakparten fra MR2. Sammen utgjør dette lik akselavstand som på en original Starlet.
Innvendig er det som de fleste racebiler flest. Bur, bøttestoler og det som hører med for sikkerhetens skyld. Komfort er det ikke, men actionfylt fastspent, er det så absolutt.
Det er mange løsninger på denne bilen, og mange spørsmål du ikke får svaret på i denne artikkelen. Tar du deg en tur til Roger i Konsmo på Sørlandet, kan han kanskje forklare dypere. En ting er sikkert, Starleten er helt unik, på alle måter. Roger kan fortelle at bilen er invitert til å kjøre mot råe superbiler som diverse Porscher, Lamboer etc til sommeren. Vi gleder oss!
TEKNISK INFO:
Bil: Toyota Starlet (med en haug med deler fra resten av Toyota-slekten) Bygget og eies av Roger Håland.
Motor: 2,2 l fra Toyota Camry x 2. 870 hjulhester med singelturbo på 1.8 bar. 5sfe-2 gen topper. Smidd innmat, 3.gen Celica bunnsumper fordypet 7 cm, custom innsugmanifoiler, Garrett gt42 turbo, 2 stk Vipec v44 sprut, Presicion 1260 dyser.
Utvendig: Mange plater og karroserideler som er lett å ta av for å komme til motor både foran og bak. Disse festes med panserlåser. WRC Speil og egenutviklet vinge. Castrol dekor.
Innvendig: FIA-godkjent bur. Sparco bøttestoler, belter og ratt.
Hjul & bremser: Ultralite Battle 8×17 med Hifly, Brembo 360
Understell: Tein Coilovers
Drivlinje: Spec clutch, MR2 turbo kasser med Celica deler i, drivaksler fra MR2 Turbo.
Vekt: 1150, men har muligheter for å lette ca 100 til.
Takk til: Ben Stian Håland.(Håland tuning) mapping og Vipec ecu ¤ Castrol Norge region sør ¤ Toyota Norge ¤ Gatebil og bilsportforbundet som lar meg bruke denne ¤Turbofun ¤ Do 88.se ¤ Rørheim supercool ¤ Marius Løberg ¤ Kristian Gaupholm ¤ Mari Vårdal, som er kjæresten med tålmodighet.
LINK: Prosjektet kan følges på Facebook.
LINK: Les også om Robin Jonassons nye Extreme Porsche
Link: Les også om David Riibes Toyota GT86 bygge.