David Riiber fra Drammen driver firmaet Underground Garage. I de slitte kjellerlokalene på et gammelt industriområde i Mjøndalen, har han siden 2009 gjort alt fra mindre reparasjoner til større ombygninger på både gate og banebiler – for det meste på Toyota.
LINK: Her er datoer for Gatebil festivaler 2017.
Høsten 2015 ble David kontaktet av Mads Haurbach, en profil i det Danske drifting-miljøet. Mads viste at David i flere år hadde hatt ansvar for utvikling og vedlikehold av Toyota GT86 driftingbilen til Fredric Aasbø, og en venn av Mads ønsket en slik bil, bare enda grommere – og penger var ikke noe problem.
– Jeg hadde liten tro på at det ble noe mer enn prat, men jeg regnet på hva det ville koste å bygge en slik driftingbil, inkludert bil, deler og jobb, forteller David. – Prisen ble fort over en mill, som var langt over hva “rikingen”, en danske bosatt i Tyskland, hadde sett for seg. Etter noe frem og tilbake ble vi allikevel enige om et budsjett på omtrent halvparten, og selv om mange dyre deler var valgt bort, lovet jeg at han ville få en bra driftingbil.
Skulle være klar på bare 3 måneder!
Penger ble overført og David satt i gang med å bestille deler. Tyskeren skaffet bil, og ved juletider rullet en 2012-modell GT86 med 28.000 km på telleren inn i verkstedet til David. David hadde avtalt at hans gode venn og Toyota-mekaniker Ronny Øvereng skulle være med på prosjektet, og sammen lovet de å forsøke å ha bilen klar på ca. 3 måneder.
– Allerede før vi startet angret jeg på at jeg lot med overtale til å prøve å bygge bilen på så kort tid, sier David. – Jeg hadde i utgangspunktet sagt mai, for å ha tid nok til å gjøre alt som var planlagt best mulig. Jeg og Ronny skulle uansett gjøre et godt forsøk på å ha den klar i starten av april.
I begynnelsen av januar var karosseriet ferdig ribbet og klar for levering til Joe Harry Linnerud på Magnor for sveising av bur. For å bygge et bur med fult Formula Drift-spec måtte det bestilles en annen type rør enn hva Linnerud hadde på lager, så bilen var ikke tilbake hos David og Ronny før i starten av februar. I mellomtiden var det meste av deler kommet, så nå var det bare å gi full gass. Nederst i artikkelen finner du mange flere bilder fra byggeprosessen, og søker du opp ‘Underground Garage’ på Facebook finner mer.
David og Ronny klarte ikke å gjøre bilen ferdig til starten av april som eieren ønsket, men i midten av mai var en vanvittig fin, tøff og strøken Toyota GT86 pro driftingbil klar for levering til kunden i Tyskland, og disse bildene ble tatt rett før bilen ble sendt avgårde. Bilen er lakkert i samme farge som originalt, men med høyere glans og mer dybde. Bodykittet er fra Rocket Bunny, mens frontfangeren er original med luftinntak til bremsene i stede for tåkelys som på en gatebil. Intercooleren med ‘Underground Garage’ logo er levert av KRB Trading, men David har sveiset om fra stående til liggende inn/ uttak. Carbon panseret er fra Seibon.
Bilen ser veldig bra ut fra alle vinkler, men er kanskje aller kulest bakfra. Bakfangeren er original, og det samme er bakluka, hvor det er kappet et stort hull for å få ut varmen fra radiatoren som sitter bak. Den digre bakspoileren og diffuseren under bak er fra Rocket Bunny som resten av body-kittet.
– I utgangspunktet foreslo jeg å ha et litt mer originalt utseende for å heller bruke mer penger på andre ting, men det var viktig for eieren at den ble tøff, sier David.
Problemer med kjøling har vært kanskje den største utfordringen på GT86’en til Fredric Aasbø, som David hadde ansvaret for fra 2013 til 2015. På den her bilen har David gjort sånn han hadde planlagt å gjøre på Aasbø sin driftingbil, før andre tok over ansvaret for bilen til 2016-sesongen. David har spesiallaget en lexan bakrute som er senket ned til bunn av bagasjerommet, pluss en flipp oppe for å fange/ samle mest mulig luft ned til radiatoren. Dette er bare av mange spesialløsninger på bilen det har tatt tid å lage.
Med hjelp fra en lokal blikkenslager har David fått laget en aluminiums ramme bak radiatoren for å bl.a. kunne montere viftene med litt avstand til radiatoren. Da blir all lufta som blåser inn ved bakvinduet effektivt samlet og sugd ut i gjennom åpningen i bakasjelokket.
Joe Harry Linnerud er antagelig Norges beste burbygger, og har laget bur i de alle fleste av de mest profilerte Norske drifting og banebilene. Buret i denne bilen bygget helt etter FIA sine spesifikasjoner for bruk i bl.a. Formula Drift, hvor eieren drømmer om å kunne bruke bilen. Innvendig er alt stål lakkert i en gråfarge mange Audi’er har i motorrommet, og sammen med sorte detaljer har det blitt rett og slett drittøft. Gatebil sin partner Gundersen Motorsport har levert Sparco seter og belter. Carbon dørsider er laget av David, og sjekk ut de kule retro-look dørhåndtakene i skinn, med laser-gravert ‘Underground Garage’ logo, gjort av Kristoffer Illum-Iden.
Ryddig og oversiktlig som resten av bilen, med “fly-brytere” og automatsikringer for sikkert kr. 20.000,-. Rattstammen er original med både høyde og teleskop justering intakt, men elektrisk servostyring er fjernet. I stede har bilen en tannstang med servostyring fra Nissan S14. Gasspedalen er fra en gammel Toyota AE86 og David har bygget om fra elektronisk til mekanisk med wire. Hele ledningsnettet er bygget nytt av David sine kompiser Ronny Øvereng og Ole Thomas Amundsen.
Motorrommet er lakkert i samme grå Audi-farge som innvendig i bilen, og med kun sorte og ikke røde og blå AN-koblinger, har looken blitt veldig ryddig og “original”. Motoren er en såkalt 2JZ GTE, som betyr en 3 liter 24-ventilert turbo rekkesekser fra Toyota Supra mk 4. Innmaten er standard, men motoren er sjekket over med nye lagre, pakninger og oppgraderte rådebolter. Et solid og utprøvd motor-konsept med effekt nok for de aller fleste. Full specliste på motor finner du nederst i artikkelen.
Turboen er en Comp Turbo 6467mm levert av KRB Trading. Turboen ble valgt ut i fra erfaringer med bilen til Aasbø, før bilen ble oppgraderte 3,4-liters race-motor i 2016. Turboen er derimot litt mindre enn det Aasbø brukte, for et bredere register og raskere respons. Allikevel stor nok for ca. 700 hester. KRB har også levert Autronic SM3 datasprut, og laget nytt ledningsnett til motoren. Eksos og alurør til intercooler og luftfilter er laget av David, mens grenrøret er kjøpt av Bad Ass Parts Norge.
For mest mulig styrevinkel er det Wisefab forstilling som gjelder. Kittet er omtrent bolt on, men traversen må modifiseres før montering. Coilover-demperne er fra BC Racing og er såkalte 2-veis for justering av både kompresjon og retur. Demperne er bestilt med driftingoppsett, men kan også kjøpes oppsatt for både gate og racing. Både dempere og Wisefab er levert av Bad Ass Parts Norge.
Ved siden av å bygge biler er David en ivrig og flink fotograf. Han har tatt masse bilder av bilen under hele bygge-prosessen, og noen av bildene ser du i galleriet nederst i artikkelen. Resten av bildene, pluss mange andre tøffe bil-bilder som David har knipset, finner du ved å søke opp både David Riiber og Underground Garage på Facebook.
Etter at bilen var ferdig oppsto en konflikt hvor eieren lagde en video på Youtube der han fortalte hvor missfornøyd han var med David Riiber og Underground Garage. David var oppgitt over opptrinnet og forklarer det som skjedde slik:
– Sånn jeg ser det har han fått bilen han bestilte og mer til. Men vi kom litt feil ut i starten, og det var en tabbe av meg å gå med på å forsøke å ha bilen klar på bare 3 måneder. Eieren har lite peiling på hvor mye jobb det er å bygge en slik bil, men var veldig ivrig og pågående for å få bilen raskt ferdig. Det ble derfor litt for mye stress for å forsøke å holde tiden, noe som resulterte i et par uheldigheter som forsinket prosjektet. Jeg insisterte også på at han måtte komme hit til Norge for å prøvekjøre bilen når den var klar, sånn at jeg kunne rette ting som evt. skjedde, men han ville heller få den hjem og ta første prøvetur der.
Når bilen ankom Tyskland og eieren skulle kjøre den av biltransporteren gikk motoren bare på 5 sylindre.
– Jeg forklarte at det antagelig var blitt kondens/ fukt i “coil in plugg” plugghettene, og at han måtte blåse disse tørre. Jeg tipper eieren var litt hardhent når han skulle gjøre dette, slik at en ledning til motorstyringen løsnet. Dette var vel egentlig starten på flere problemer som jeg mener er et resultat av at eieren ikke har god nok erfaring til å skru på en sånn bil selv, og heller ikke ville ta i mot råd fra meg. Jeg syntes det er veldig leit at vi har blitt uenige om hvem som har ansvar for ting som har oppstått, men jeg vet at jeg og Ronny har bygget et bra bil som jeg håper og tror eieren vil få det mye gøy med i tiden fremover, avslutter David Riiber.
TEKNISK INFO:
Bil: Toyota GT86 2012 modell.
Utvendig: Rocket Bunny V1 komplett body-kit, inkludert GT bakvinge og diffuser under bakfangeren, pluss carbon panser fra Seibon, alt levert av Bad Ass Parts Norge. Original front, bakfanger, takplate og speiler. Tonede lexan sideruter og bakrute som er nedsenket for lufting til radiator i bagasjen. Toyota H8R originalfarge med mer dybgde og glans.
Innvendig: Bur laget av Joe Harry Linnerud, godkjent for Formula Drift. Bur, gulv, tak mm. er lakkert i en gråfarge fra Audi. Racepak IQ3 dash display. Toyota AE86 gasspedal, ombygd fra “fly by wire” til mekanisk overføring. Pedaler ombygd til standard pedalgummi for clean look. Sparco EVO II Plus seter, Sparco 6-punkts belter og Sparco ratt med snap-off rattboss. Sparco brannslukker og hovedstrømsbryter. Elektrisk original vindusheis. Carbon bryterpanel med “fly-brytere” og automatsikringer. Brannvegg til bagasjen med inspeksjonsluke i lexan.
Motor: 2JZGTE-VVTI. Dvs. 3-liter 24-ventilert turbo rekkesekser fra Toyota Supra mk 4. Motor er plukket ned og sjekket over med nye lagre, pakninger og rådebolter. Comp Turbo 6467mm med 44mm Tial Wastegate. Turbomanifold fra Bad Ass Parts. K&N Luftfilter. Autronic SM3 datasprut og større dyser fra ASNU. Originalt innsug og gasspjeld. Nytt spesiallaget ledningsnett. Audi plug in coiler. Zeitronix bredbåndslambda, Mac boost controll. Nuke fuel rail, bensintrykksregulator og fuel catch tank med 2 stk. e85 bensinpumper. Original bensintank og original bensinpumpe som løftepumpe. 4,5-toms intercooler bygget om fra stående til liggende inn og utgang. Mocal varmeveksler. Customlagde motorfester i stål med alu foringer. Oljefilteradapter for flytting av filter. Mahle oljefilter til Porsche 911 turbo. Customlaget olje åndetank montert i innerskjerm. Craig Davies elektrisk vannpumpe, pluss original mekanisk. C&R Radiator (stor type) montert i bagasjen, med 2 stk. SPAL 12-toms kraftige vifter. 3,5-toms custom eksosanlegg med 2 lyddempere for lavest mulig støy etter kundens ønsker – målt til 87db ved 4500 o/min. Mesteparten av motordeler er levert av KRB Trading, som også har bremset/ mappet motoren.
Drivverk: BMW 530D girkasse med adapterkit for Supra-motor fra KRB Trading med custom svinghjul, adapterplate, tilton 7.25″ 3-plate clutch og tilton utløserlager. Ombygd Wilwood 0.75 clutch master cylinder. Samsonas girskifter. GKN mellomaksel. KAAZ diff og drivaksler fra Driveshaft Shop som tåler minst 1000 hester.
Hjuloppheng: Wisefab forstilling, nyeste oppgradert versjon. Modifisert travers. Originalt hjuloppheng bak. BC Racing ER-series 2-veis coilovere. Nissan S14 tannstang med servo og Setrab servo oljekjøler. Original GT86 rattstamme hvor elektrisk servomotor med drev osv. er fjernet. Original bremsekraftforsterker og originale bremseskiver og calipper med HAWK racing bremseklosser. Stålomspunnede bremseslanger hele veien. Stående hydraulisk håndbrekk, ombygd til reversert type for bedre plass. Wilwood bremsejusteringsventil plassert ved håndbrekk.
Hjul: Foran: Zito SK03 7×17″ med 215/40 dekker (David ville heller hatt 8 eller 8,5″ med bredere dekk, men kunden krevde at bilen måtte passe til smal henger). Bak: Zito SK03 9,5×18″ med 265 – 285 /35 dekker.
Med mer penger ville David gjort følgende:
– Med 150 til 200-tusen ekstra budsjett ville jeg gjort 3 oppgraderinger, forteller David. – Bakstillinga burde vært bygget om for bl.a. camperjustering. Bilen skulle hatt en mer solid og sekvensiell girkasse, pluss en 3,4-liters race-motor. Da er jeg sikker på at denne bilen med rett sjåfør ville vært god nok for å vinne løp i bl.a. Formula Drift.
LINK: Underground Garage på Facebook