Nissan Silvia med NASCAR motor

Det kommer stadig flere driftingbiler fra Finland for å delta på Gatebil. Ikke minst på Gatebil Mantorp i Sverige. En av de Finske førerne som deltok på Mantorp i september 2016 var Niko Määttälä med sin lyseblå Nissan Silvia S15, med en spinvill Dodge V8 Nascar-motor under panseret.

(Artikkelen opprinnelig skrevet i 2016).

Niko har i mange år vært en av profilene i den Finske offisielle nasjonale driftingserien «Finnish Drifting Championship». Siden 2013 har han også vært med å organiserer drifting-eventet «Venetsia Drifting» i Kokkola i Finland, sammen med vår Gatebilvenn Teemu Peltola. Niko har også deltatt i den Europeiske toppserien – Drift Allstars.

Turen til Mantorp Park var første gang Niko var på Gatebil. Han var påmeldt til årets siste løp i Scandinavian Powerdrift, som ble kjørt på Gatebil samme helgen. 

ya2a0421_2

Nissan Silvia S15 er en vanlig driftigbil på Gatebil. Men bilen til Niko skiller seg godt ut fra de fleste andre. Ikke bare på grunn av fargen og at den ser veldig tøff, men mest for at bilen er  gjennomført bygget med massevis av og smarte og lekre hjemmelagde løsninger.

Den ble bygget opp som driftingbil helt tilbake i 2009, og hver vinter siden den gang har bilen fått nye oppgraderinger.

ya2a0401

– I vinter skal karosseriet bygges om med komplett Rocket Bunny V2.0 bodykit, og vil da bli først S15 i verden med dette kittet, forteller Niko.

Hvordan bilen ser ut i dag (2020), kan du se på Niko sin Instagram-side du finner link til nederst i artikkelen.

ya2a0463_2

Første motor i bilen var den originale 2- literen med turbo som var trimmet til 450 hester. I 2012 ble den byttet ut med en 2,8 BMW-sekser på over 900 hester. Vinteren 2015/2016 ble bilen plukket helt i biter og bygget opp på nytt, og Niko montert da denne V8 Dodge Nascar-motoren.

– Jeg har i alle år sagt at min bil aldri skal ha V8, men en kompis overbeviste meg om at en NASCAR-motor ville være helt rått og samtidig gi en vanvittig heftig lyd, forteller Niko.

– Jeg lot meg overtale og har ikke angret. Bare lyden gjør at bilen er ekstra grom å kjøre, og gassresponsen er helt rå sammenlignet med turbomotorene jeg hadde før.

– Motoren yter 832 hester uten hverken turbo eller kompressor, og jeg girer sjelden under 9000 rpm, sier han.

ya2a0444

Niko Määttälä og teamet som var med til Gatebil på Mantorp september 2016. Fra venstre eier og sjåfør Niko, ved siden av sin far Osmo Määttälä, som er teamsjef og mekaniker. Janne Rannankari tar seg av sponsorer og lager mat, Mats Skähl er mekaniker, og til høyre står Mats Prest som egentlig ikke er med i teamet men var bussjåfør på turen til Gatebil i Sverige.

– Vi hadde en super tur til Gatebil, forteller Niko. – I Scandinavian Powerdrift var vi riktignok litt uheldige. I første run i top 8 punkterte jeg med helt nytt dekk. Arrangøren av konkurransen ga oss ikke tid til å bytte for å kjøre run 2, så jeg var dermed ute av konkurransen, forteller han tydelig skuffet.

– Jeg skjønte ikke så mye av disse reglene, men vi hadde det allikevel veldig bra på Gatebil. Vi ble tatt godt i mot og fikk mange nye drifting-venner i Gatebil-miljøet, så vi kommer helt sikkert tilbake, avslutter Niko Määttälä fra Finland.

FAKTA OM BILEN:
Nissan Silvia S15 -1999.

Motor: Dodge Nascar 358cid R5P7 motor. Alt i motoren er spesiallagde NASCAR deler. Følgende info på engelsk: Moroso oil pan, dry sump system and oil tank. Holley 850cfm RE85 carburator, Crane Cams ignition box and coil, Davies Graig electric waterpump. Griffin watercooler. Nascar titanium 2″ headers. Own manufactured 2×3,5″ exhaust pipes with 2×3,5″ Magnaflow muflers and Magnaflow 4″ tips.  832hp and 838Nm.

Drivverk: G-Force 4-trins NASCAR dogbox girkasse med magnesium girkassehus og clutchus. Quartermaster svinghjul, 3-plata clutch. Skyline R33 2wd bakdiff og forsterkede drivaksler, cusco Cusco diffsperre.

Chassis: BC Racing BR-series coilovers. SSP Sebastian Sundfors Parts komplett forstilling som i følge Niko fungerer mye bedre enn Wisefab som de fleste driftingbiler bruker. K-Sport 6-pot bremser foran og BMW E36 M3 frambremser bak. Hjul: Japan Racing Wheels i 8 og 10X18-tommer.

Utvendig: Yashio glassfiber bodykit med skjermer, front og bakfanger, panser og bagasjelokk. Alle vinduer er i polycarbonate.  Classfiber rear sides. Classfiber trunk. All windows are polycarbonate. Hele karosseriet er helsveiset, sandblåst og lakkert i en egenkomponert farge Niko kaller for ‘fresh blue’.

Innvendig: Veldig minimalistisk og enkelt. Egenlaget racingbur og rørrame både foran og bak fra støtdempertårn. Racing Fuel cell bensintank i bagasjen. Cobra racing seter og QSP 6-punkts seler. Momo ratt med snap-off rattboss. Tilton justerbart pedalsett.

Sosiale medier:
Niko Määttälä på Instagram

(Artikkel opprinnelig laget i 2016).

– – – – – – –

– – -.- – – –