Nissan S15 med SAAB-motor i GDS?

Se Gatebils Julekalender 2020

Daniels Nissan S15 driftingbil ser kanskje lik ut som mange andre. Men under panseret skjuler det seg noe du kanskje ikke har sett i en driftingbil før – en Saab-motor.

Da svenske Daniel Johanssen skulle bytte ut sin forrige driftingbil, en Nissan S13 med en nyere S15, var planen å bruke V8-motoren fra den gamle bilen. I stedet endte det opp med motor fra Saab. 

– V8-motoren som hadde kompressor havarerte på slutten av sesongen, og ble solgt i deler, forklarer Daniel.

– Jeg har alltid vært interessert i SAAB, og hadde en SAAB 900 NG stående på lager, og tenkte at motoren fra denne kunne bli bra i min nye driftingbil.

Saab-motoren Daniel har brukt er en såkalt B234, en 2,3 liter 16v med turbo. Daniel har trimmet den selv, og det meste er byttet ut. Stempler, råder, bolter, oljepumpe, kammer, mm. Både plenum og grenrør er spesiallaget, og Daniel har brukt en Turbosystems htx4064b1 turbo og MaxxECU datasprut. Resultatet ble 804 hester og 855 Nm.

Her er Daniels ‘Super Mario’ Nissan S13 driftingbil han kjørte i flere sesonger. Blant annet på Gatebil på Mantorp Park.

– Jeg har vært på alle Gatebil-festivaler på Mantorp de siste 10 årene. Både med og uten bil, forteller han.

Daniel kan se tilbake på flere sterke plasseringer, blant annet en andreplass i ‘Day at the Tracks’ og flere topp fem-plasseringer i SM i drifting. I tillegg har han deltatt i NEZ Estland og Latvia, samt Drift Allstars på Mantorp Park og Gröndal.

– Jeg trang en mer konkurransedyktig bil, og importerte denne, en 2000-modell S15 Silvia fra Japan i 2018. Da var den helt original, men nå er den bygget som en Pro Internasjonal driftingbil, forteller Daniel.

– Jeg brukte de beste delene fra min forrige bil, men mye er også nytt, forklarer han.

Chassiset er det Alexander Kvist og Kinzoku Fabrication som har bygd, og Daniel har montert et Origin Lab Stylish body kit.

Daniel testkjørte bilen på Gatebil Trackdays på Mantorp i september 2020.

– Det gjenstår litt justeringer av chassiset, pluss at jeg skal bygge en reservemotor, samt ha en full gjennomgang av hele bilen, men den skal være klar våren 2021. Og selvsagt skal jeg kjøre den på Gatebil, forsikrer Daniel.

2021 blir et testår, men i 2022 håper Daniel han kan kjøre på alle Gatebil i både Norge og Sverige, samt delta i Gatebil Drift Series.

– GDS (Gatebil Drift Series) er den viktigste serien i Norden med de beste førerne, så å kjøre der er helt klart en målsetting. Men den største drømmen er en dag å få kjøre Formula Drift, selv om det føles litt langt borte akkurat nå, avslutter Daniel og ler.

Daniel på sosiale medier:
Facebook | Instagram

– – – – – –

SPEC. DANIELS S15:
2000-modell Nissan S15 Silvia.

Motor: SAAB B2x4/B2x5, portet topp med større ventiler og custom kammer, Wiseco stempler, AutoVerdi råder, original veiv, Jenvey innsug, Turbosystems HTX4064B1 turbo, Precision 40 mm. wastegates, MaxxECU. Effekt: 804 hp. / 855 Nm.

Drivverk: Tremec T56 girkasse, Tilton treplata clutch.Sstandard diff, aluminium kardang, Driveshaftshop drivaksler.

Understell: Tdp.ie forstillingskit, 70 grader lock, justerbare stag i bakstilling.

Innvendig: FIA godkjent bur, Mirco RS2 stol, ASD håndbrekk, aluminium ratt med snapoff, RRS brannslokkingssystem.

Utvendig: Origin Lab 55 mm. bak- og forskjermer, Origin Lab Stylish body kit. 7Twenty style 49.

Sponsorer: PCMobilkranar AB, Däckia Linköping Torvinge, Lattio.

Takk til: Familie og venner, dere vet hvem dere er, samt Långe Mikael på LMR, Alexander på Kinzoku Fabrication, John Carlson, Ärtan på PF, Ragnar på Cworx.

Se Gatebils Julekalender 2020

– – – – – –