Lars Eriks originale 1967 Shelby GT350

Lars Erik Pedersen fra Slemmestad har Mustang-dilla! Han kjøpte sin første Mustang, en ’65 hardtop, når han var 20 år, men drømmen var å eie en Shelby.

– Drømmen for de fleste Mustang-entusiaster er selvfølgelig å ha en Shelby GT, kanskje den mest legendariske amerikanske sportsbilen gjennom alle tider. Og min drømme-Shelby var en 1967-modell, sier Lars Erik.

Når Lars Erik var blitt litt eldre, var ferdig som lærling og fått fast jobb som bilmekaniker, kontaktet han Dag Løkke på Nesodden – Europas eneste offisielle Shelby-dealer.

– Dag hadde full oversikt over hva som fantes av biler, nesten over hele verden, sier Lars Erik. – En strøken Shelby ble alt for dyrt, så håpet mitt var å finne en som var litt shabby. Bare det var en ekte Shelby.

Lars Erik var på vei til å gi opp og heller bygge en kopi da en Shelby til salgs dukket opp i Moss. 

– Det var en original 1968 såkalt ’Hertz’-utgave, forteller Lars Erik. – Oppussing av bilen var begynt, men var langt fra ferdig. De fleste originale delene var intakt, og prisen var noe jeg klarte å skrape sammen, så jeg kjøpte bilen.

Shelby’n ble pusset opp til nærmest perfekt stand, og Lars Erik monterte en trimmet 289 cid V8 han hadde spart på fra hans første Mustang.

– Men så en dag ble jeg kontaktet av Dag Løkke (Shelby-dealeren), som tipset om en original 1967 på Hønefoss – årsmodellen jeg egentlig ønsket meg. Dag hadde importert bilen fra USA ett år tidligere, men han som eide bilen nå ville ha en Shelby i bedre stand som ikke trang å bli pusse opp. Og denne bilen var ikke pen å se på.

– For meg var den helt perfekt! Jeg likte at Bilen så shabby ut, og den hadde akkurat det rette utstyret – som manuell girkasse og ekstralys montert tett sammen i fronten.

Dag Løkke hjalp Lars Erik med å kjøpe bilen. Den nyoppussede 1968 Shelby’n ble brukt som del-betaling, pluss en god slump med penger.

– Vennene mine trodde det hadde rabla, ler Lars Erik. – Men jeg har aldri før vært mer fornøyd med en bil-handel. For en original ’67 Shelby GT350 har en langt høyre verdi for samlere en bilen jeg hadde. En 1967 er laget i færre eksemplarer, og har ikke minst et mye tøffere utseende.

Bilen viste seg også å være i mye bedre stand enn den så ut som, og Lars Erik har fikset alt som ikke var bra nok for å få den registrert.

– At den ser litt børsten ut med patina over alt, inkludert på alle originale Shelby-deler og emblemer, syntes jeg bare gjør bilen unik. Og inntil videre kommer jeg til å ha den sånn, sier han.

– Men selvsagt måtte jeg ha i motoren fra den første bilen. Motoren har jeg brukt i alle mine Mustanger og i den forrige Shelby’n. For etter stadig nye oppgraderinger har 4,7-literen blitt en nærmest fullblods race-motor. Den yter omtrent 540 hester ved hele 8500 o/min. Så draget i den rustrøde Shelby’n overasker mange, og lyden er helt rå når jeg drar godt ut på turtallet. Da gliser jeg stort og syntes jeg har verdens kuleste bil, avslutter Lars Erik fra Slemmestad.

(Artikkel opprinnelig skrevet i 2006).

FAKTA OM BILEN:

Bil: Shelby GT350, 1967-modell. Totalt produsert i 1175 eksemplarer.

Eier: Lars Erik Pedersen, 34 år, fra Slemmestad. Gift med Linn Sommer, to barn på henholdsvis fire år og seks måneder. Jobber som mekaniker på Bergheim Autosalg i Oslo.

Karosseri: Selvbærende karosseri. Original farge: Dark Blue metallic. I forhold til en standard Ford Mustang har Shelby annen front, og panser i glassfiber. I grillen er det montert ekstralys, og hovedlampene er mindre. Panseret har pins-låser og luftinntak. Bakluka er også i glassfiber, med innstøpt spoiler. Shelby har også luftscoop bak sidevinduer, samt scoop på bakskjermer for kjøling av bremser. Baklamper kommer fra Mercury Cougar. Fjærbeinsstag i motorromet er av kraftigere kaliber, og i tillegg har karosseriet en rekke mindre forsterkninger.

Interiør: I utgangspunktet fra Deluxe-utgaven, bortsett fra turteller som går til 8000 o/min, oljetrykk- og ampermeter, GT-ratt i tre, samt veltebøyle – i tilegg til racing-sikkerhetssele festet i bøyle.

Motor: Originalt en 289 cid / 4,7-liter på 306 hk. Motoren i denne bilen har Edelbrock RPM-topper i aluminium, preppet av Seved Carslsson fra Sverige. Mekanisk roller-kam, høykomp-stempler (11:1), Hedman Husler-racingheaders. Tecalamit-Jackson-mekanisk innsprut med 8×50 mm spjeldhus, bygget om til elektronisk med komponenter fra Unik Racing i Sverige. Elektronisk tenning. Bremsing av motoren ble avsluttet ved 7200 o/min, med en effekt på 480 hk. Effekturven sto da rett opp, og teoretisk yter den cirka 540 hk ved 8500 o/min. Dreimoment er 400 Nm ved 6500 o/min.

Driv: Originalt en firetrinns manuell. Denne bilen har en sekstrinns tettsteget Richmond med Hurst-girskifter. Aluminium-mellomaksel og 9” bakdiff med Detroit Locker-sperre. 5,0:1 utveksling, mot 3,89:1 originalt.

Chassis: Originalt justerbare Koni-dempere, bladfjører bak og spiralfjører foran, kraftigere stabstag i forstilling enn på vanlig Mustang og ”stabiliseringsputer” for bedre feste på drivhjul.

Bremser: Store skiver i front med firestemplede kalippere. 10×3” tromler bak, opprinnelig fra Ford Galaxie.

Hjul: Originalt har bilen 7×15”-alufelger. Til drag monterer Lars Erik 8×15” Weld Draglites med 28/12,5” DOT-merkede Mickey Thomson.

Div: En Shelby har i tillegg massevis av mindre modifiseringer i forhold til en standard Ford Mustang.

Takk til: En stor takk til Pony Parts på Tyrigrava for suverent god hjelp gjennom mange år, Bjørn Barli på Unicardan, Dag Løkke i Shelby Europa på Nesodden, Forstillingsspesialisten, Sylinderservice, Bergheim Autosalg og ikke minst kona og resten av min bilgale familie.

– – – – – –

– – – – – –