Simen Olsen kjører Formula Drift

Drømmen om å kjøre mot verdenseliten går i oppfyllelse etter et halvt års venting på godkjenning for FD Prospec.

Tekst: June Elise M. Sørensen

Det er et år siden Gatebil sist snakket med Simen Olsen. Da var han i full gang med byggingen av sin nye bil, 2020 A90 Supra. Den gang la han ikke skjul på at bilen ble bygget på Formula Drift-reglementet, med mål om å kjøre verdens tøffeste drifteserie i 2021. Nå er han et viktig steg nærmere drømmen om å bli en av verdens beste driftere.

– Jeg skal kjøre Prospec-klassen i år, kan Simen bekrefte.

– Prospec er det nye navnet for Pro2. FD (Formula Drift) har gjort noen endringer i reglementet fra i fjor, med ønske om å få ned kostnadene for å kjøre serien. Altså nytt konsept, nytt navn.

Blant annet innebærer de nye reglene et forbud mot å kjøre med sekvensielle girkasser.

– Dette er første del av reglene for å senke kostnadene, men for oss fikk det dessverre motsatt effekt, da vi allerede hadde en sekvensiell kasse, understreker Simen.

– Så nå er vi nødt til å bygge om til en annen type.

Godkjent

Helt siden juni har Simen gått og ventet på svaret fra Formula Drift.

– Ja, vi sendte en søknad i juni, hvor vi fortalte litt om oss selv, hva slags bil vi bygde, og at vi ønsket å stille i Pro2 med den, forteller han.

I januar kom endelig svaret.

– Akkurat nå er jeg først og fremst veldig glad og lettet, sier Simen.

– Det har vært seks lange måneder å vente på en skrifting godkjenning, selv om vi har hatt en positiv dialog med Formula hele veien. Lisensen er deres endelige godkjenning på at vi er kvalifisert og får tilbudet om å stille i serien deres.

Bytter breddekit

Nå er Simen spent på hvilke utfordringer dette vil by på med tanke på Covid-19, men først og fremst veldig klar for å teste seg selv og teamet mot noen av verdens beste sjåfører på banen.

– Forberedelsene nå består i å ordne alt det praktiske med logistikk og gjøre alt klart for sending av bil og utstyr, opplyser Simen.

– Vi ønsker å reise ned mest mulig forberedt, så denne vinteren og våren vil det gå i mest mulig iskjøring når det lar seg gjøre, og så mange timer på Assetto Corsa for å terpe banene vi skal kjøre på. Rett og slett mest mulig setetid på forskjellige måter.

Når det gjelder bilen, vil den, utseendemessig bli litt annerledes enn den vi fikk se på premierevisningen på Gatebil i august i fjor.

– Ja, den blir noe forandret. Først og fremst skal vi bytte breddekit. Mer om det vil bli offentliggjort på våre sosiale medier etter hvert, røper Simen.

– Når det gjelder det mekaniske er det altså girkassa som må byttes.

Riktige folk

Simen påpeker at teamet ikke har de helt store forventningene det første året, men at de skal kjempe.

– Vi skal kjempe for pallplass hver eneste runde, bekrefter han.

– Håpet er å komme innenfor topp åtte sammenlagt og skaffe oss billett til Pro-serien, men akkurat nå er det veldig mye nytt for vår del. Det vi tenker mest på er å skaffe erfaringer, lære mest mulig og bli kjent med folkene der. Men, når det er sagt, vi drar ikke ned til FD for moro skyld heller. Jeg tror selv at jeg og teamet virkelig har noe der å gjøre! Teamet mitt består av de riktige folkene, som virkelig vil at vi skal lykkes, og sånn sett føler jeg at presset ligger på mine skuldre, at jeg må prestere på banen, for teamet er det ikke noe å si på.

Teamet til Simen består av Mathias Imenes, Stig Berge, Sigurd Steensohm, Jan Aimar Kostøl, Reidar Fjøsne Skartun og Arve Fluto Brekkhus. Gatebil ønsker lykke til og lover å formidle hvordan det går med Simen og teamet i USA.

Du kan også følge Simen Olsen Drifting på Facebook og Instagram.

– – – – – – –