SJEKK DEN GRILLEN!

Bilinteresse kan være så mangt, og i disse dager er det god grunn til å kose seg litt ekstra med mangfoldet av kreativ bilinteresse i Norge. Vi har snakket med Ronny, som da han endelig fikk bygget uteplass i hagen, også mente at tiden var inne for en grill litt utenom det vanlige.

Tekst: June Elise M. Sørensen

– Jeg hadde allerede en gammel sideventilert V8 som blomsterpotte der, så jeg tenkte det ville passe med noe bilrelatert, humrer Ronny.

– Kona syntes også at det hadde vært stilig, så da var det fritt frem.

Samlet vrakdeler

Rony Vangen (47) har vokst opp i et bilinteressert hjem og fikk sin første bil som treåring.

– En 1957 Ford Anglia, presiserer Ronny.

– Det ble mange timer med lek og tørrkjøring frem til jeg var 12. Da sørget faren min for at bilen ble kjørbar, og så lærte han meg å kjøre den:

Etter hvert fikk Ronny tak i en nesten maken 1958-modell Anglia. Den var riktignok helt ribbet, men alt i alt et mye bedre prosjekt. Ronny flyttet over motoren og begynte å samle deler.

– Jeg syklet eller kjørte rundt på moped til diverse Anglia skogsvrak som jeg visste om i nærområdet, og så tok jeg med meg det jeg kunne bruke, forteller Ronny.

Dette var på 80-tallet. På slutten av 90-tallet fikk han tips om at to av bilene han hadde skrudd deler fra skulle fjernes.

– Da ble det til at jeg hentet begge to og satte dem på egen tomt, sier Ronny.

Den ene av disse bilene, en grønn 1959-modell, hadde fått gjennomgå allerede.

– Sannsynligvis først som jordebil på -70-tallet, antar Ronny.

– Og senere, på et eller annet tidspunkt, som blink for hagle.

Kappet av fronten

Så, når Ronny og familien endelig fikk seg en etterlengtet uteplass i hagen, med platting, telt, utemøbler og det hele, skulle det selvsagt ikke stå på grillen.

– Jeg hadde egentlig gått med planer om en slik grill lenge, innrømmer Ronny.

– Jeg syntes tiden nå var inne. Kjempegøy med en grill som ingen andre har maken til!

Da var det at -59-modellen endelig kom til sin rett. Ronny kappet først av av fronten:

Deretter tok han seg en tur på loftet for å finne frem alle delene han tidligere hadde samlet. Det var lykter, lykteringer, grill (altså, bilens) og støtfanger.  Han lagde også frontrute i plexiglass og satte inn LED-lamper, slik at bilen nå også fungerer som utelys.

– Siden den ble veldig høy uten motor, så måtte jeg også kappe fjærene, tilføyer Ronny.

– Jeg kunne kanskje ha brukt den første Angliaen min, men jeg hadde ikke hjerte til å kappe i den.

Vekker oppsikt

For at Ronny skulle få realisert grilldrømmen sin måtte familiens epletre ofres og den nye plattingen utvides.  Så fikk han tak i en ferdig utegrill som passet perfekt i motorrommet:

– Nå brukes den flittig hele somemren, sier Ronny.

– Og vi hører stadig kommentarer fra forbipasserende, besøkende, selgere og så videre. Til og med Jehovas vitner måtte opp og se på den da de var på døra her, ler trebarnsfaren.

– Den er ikke strøken, men tanken var å ha følelsen av et skogsvrak i hagen. Skogsvrak er en av mine andre lidenskaper, røper Ronny.

– En dag er det mulig at jeg pusser den opp og gjør den blank og fin, men det har jeg ikke helt bestemt meg for enda. Jeg har jo resten av bilen stående, så kanskje det blir en sofa av bakenden etter hvert?

– – – – – –

Publisert 25. mars 2020

– – – – – –

TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no? Send mail til June eller Bjørn med en gang!

NEXT GATEBIL: