SKAL DRIFTE MED TRANSPORTER

Guttegjengen i Why Not Drifting planlegger å slå skikkelig på stortromma når de debuterer på Gatebil på Våler i mai.

Tekst: June Elise Marlén

I garasjen kompisene disponerer står nemlig et byggeprosjekt litt utenom det vanlige. En VW Transporter som skal bli guttas aller første driftebil:

– Hele prosjektet startet litt som en fleip under en Gatebil-festival i fjor, men utviklet seg til en helt konkret plan på veien hjem, forteller gutta.

– Ingen av oss har kjørt egen bil på bane før, så vi tenkte at det er nå eller aldri.

Hvorfor i alle dager har dere valgt en Transporter?

– Vi ville gjøre noe ingen andre har gjort før, derfor falt valget på en Transporter. Den vi har anskaffet oss har dessuten 4Motion originalt, noe som ville gjøre det litt mindre komplisert å bygge bakhjulstrekk.

Why Not Racing består av fem gutter, hvorav tre har bakgrunn som henholdsvis bilmekanikere og bilopprettere. Alle deler de en over middels stor interesse for bil, drifting og motorsport generelt:

– Vi har vært på Gatebil de siste fem årene som tilskuere, og noen av gutta har vært med som mekanikere på et team tidligere, men vi har ingen erfaring å skryte av fra banekjøring, hverken driftng eller racing, røper de.

Hva har dere gjort med bilen så langt?

– Da vi hentet bilen var den et rullende chassis med havarert originalmotor, så det var litt å ta tak i, innrømmer gutta.

Her er lista over hva de har gjort med bilen til nå:

  • Ribbet den innvendig.
  • Byttet oljepanne med frontsump, slik at motoren passer i original travers foran.
  • Laget plass til V8 i motorrommet.
  • Bygget om travers bak, så den passer en BMW diff.
  • Montert adapterplate og girkasse fra BMW 530D.
  • Tilpasset mellomaksel fra 530D, slik at den passer.
  • Bygget om til dobbelkaliper på bakbremsene.
  • Bygget om eksosmanifolde, slik at eksosrørene blir plassert på fremsiden av motoren.
  • Bygget eksosrør til turbo.
  • Bygget justerbart racingsete.
  • Lagt opp til ekstern fuelcell.
  • Bygget om for større svingradius.
  • Montere coilovers.
  • Montere pedaler.

Her er bilder fra byggeprosessen:

Og lista over hva som gjenstår:

  • Bygge ferdig girkassetunnel.
  • Legge opp bensinslanger.
  • Koble opp hydraulisk håndbrekk.
  • Bygge bur.
  • Montere ratt og stoler.
  • Lakkering og foliering.

Når regner dere med at bilen er ferdig? 

– Planen er å ha den klar til årets første Gatebil-festival på Våler.

Hva er målet med denne bilen?

– Måler er, først og fremst, å få oppmerksomhet og erfaring i Gatebil-sirkuset. Bilen skal brukes som en bane-/driftebil og eventuelt til oppvisning og show. Vi har også snakket om å prøve litt dragracing, hvis det lar seg gjøre.

Hvor er dere om fem år?

– Om fem år håper vi at Why Not-teamet har vokst og at vi er flere som har hver vår bil, muligens flere utradisjonelle bygg.

Følg Why Not Drifting på sosiale medier: 

Why Not Drifting på Facebook

@whynotdrifting på Instagram

ØVRIG SPEC. WHY NOT’S TRANSPORTER:

Type bil: Volkswagen Transporter T5 4Motion

Motor: LM7 v8 motor fra Chevy Avalanche med 88 mm. singelturbo

Drivverk: Girkasse, mellomaksel og diff. fra BMW E39 530D

Sponsorer: Madla Bil AS, MB Racing, Active Elektro, Reke Event, Tørst energidrikk, samt takk til Hove Classic Cars for motor og turbo

Publisert 2. mars 2020

– – – – – –

TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no? Send mail til June eller Bjørn med en gang!

– – – – – –

NESTE GATEBIL:

annonse

annonse