SLIK GIKK TESTEN PÅ HJEMMEBANE

Fartsmonsteret Zyrus LP1200 har testet på  hjemmebane for første gang siden bilen ble shippet til Midt-Østen for en omfattende promoturné i høst. Nå foreligger de første resultatene.

Tekst: June Elise M. Sørensen

Foto: Fredrik Lundamo/Morten Sivertsen

Første shakedown ble gjennomført på Rudskogen i forrige uke, og teamet var optimistiske med tanke på videre testing da de dro hjem med en beste rundetid på 1:23.47.

Søndag var teamet tilbake på Rudkogen og kjørte et halvt sekund raskere: 1:22.978.

In board-film med kjøredata:

You are currently viewing a placeholder content from Default. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.

More Information

– Man kan jo ikke forvente å sette banerekorder på de første testene, det er mye som må finjusteres, men det går åpenbart bedre og bedre, noe som er et veldig godt tegn, sier Morten Sivertsen i Situne AS, som som sammen med Vidar Strand og VS Motor har ansvar for overvåking av chassis og motoroppsett på LP1200.

– Å kjøre et halvt sekund fortere er bra! Vi målte dessuten en dekktemperatur som var ganske mye lavere enn optimalt, og har derfor mye å gå på bare her, fortsetter Sivertsen på vegne av Zyrus.

– Vi har kjørt bortimot 70 runder i løpet av disse dagene, fått samlet mye data og luket ut noen utfordringer som typisk kommer når man begynner og presse bilene i slike hastigheter, bekrefter Radni Molhampour, primus motor i Zyrus, som er svært fornøyd med de to første testdagene på Rudskogen.

– Ja, jeg er meget fornøyd med fremgangen og er positivt overrasket over hvor lite problemer det har vært. Vi har toss alt bygget om over 75 prosent av bilen i forhold til en standard Super Troféo. Testmessig er vi der vi bør være. Vi jobber jo ikke bare med rundetider, men også holdbarhet. Målet er at bilen skal kunne banke 10-12 runder på slike tider, uten å rase eller gå varm.

Rear cam. video:

You are currently viewing a placeholder content from Default. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.

More Information

Sjåfør på bilen er Fredrik Sørlie. Også han er så langt svært fornøyd.

– Absolutt! Bilen fungerer utrolig bra, og så langt har vi ikke hatt noen tekniske problemer av betydning, uttaler han.

– Slik situasjonen har vært de siste månedene, så har vi mistet mye testing, så det er fantastisk å kunne fokusere 100 prosent på å få satt opp bilen skikkelig og lære seg og mestre den.

– I helgen gikk vi over og justerte alle hjulvinklene på bilen, samt at vi fikk på de nye, bredere bakdekkene. Så på søndag var bilen merkbart bedre balansert, både mekanisk og aerodynamisk, og vi kunne begynne med å finne fart i bilen.

– Karakteristikken på motoren virker veldig bra, og skyvet ut av svingene er overraskende godt, tillegger Sivertsen.

– Men bilen har nå mer aero enn tidligere og må derfor ha stivere fjører, kjørehøyden må optimaliseres og Fredrik må få mer tid bak rattet. Vi regner med fortsatt stort rom for forbedring av rundetider.

– Ja, nå må vi jobbe systematisk for å få alle detaljene til å spille på lag, samstemmer Sørlie.

– Det er jo en helt nybygget bil, og selv om vi kjenner chassiset, så er det mye å sette seg inn i. For meg som sjåfør er det nytt å jobbe med aero, og det må læres, først og fremst hvordan jeg kan utnytte det best mulig på banen, men også hvordan endringer påvirker bilen. Utover det handler det mest om å bli vant til de ekstreme kreftene. Jeg føler meg litt som en katt i en tørketrommel.

– Vi er veldig heldige som har med oss to veldig seriøse selskap, som Situne AS og VS Motor. De har begge vært viktige brikker helt fra starten av prosjektet og frem til i dag, hvor vi står med ferdigstilt bil og tester, konstaterer Molhampour.

– Og så er vi heldige som har en så god testsjåfør som Fredrik Sørlie. Hele teamet i Zyrus jobber dag og natt for å finne nye løsninger på ting som skal gjøre denne drømmen mulig. Det står det respekt av!

Radni Molhampour og Vidar Strand diskuterer motoroppsett:

Fremover vil Zyrus først og fremst ha fokus på å teste og bygge ferdig de to prototypene de holder på med. I tillegg vil de sette av en del tid til turer utenlands, for å teste på mer velrenommerte baner, for å se hvilke tider som kan oppnås.

– Denne sesongen avhenger alt av hva som skjer med situasjonen på verdensbasis etter Corona-utbruddet, sier Molhampour.

– Men vi håper Gatebil er tilbake i kjent stil i 2021. Da blir det full runde der. Da er målet selvsagt å vinne hele greia, og sette flere banerekorder, helst uten at bilen ser ut som et fly med fire hjul. Jeg hater når det skjer, avslutter en engasjert og optimisisk teamsjef i Zyrus.

– – – – – –

Publisert 26. mai 2020

– – – – – –

TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no? Send mail til June eller Bjørn med en gang!

NEXT GATEBIL: