SPLEIS REDDET NYBYGGET – STILLER PÅ GATEBIL

Med et komplett nybygg gledet Petter Lauvås seg til første test på bane. Det gikk ikke helt som planlagt. Nå har 273 givere samlet inn over 125.000 kroner og reddet sesongen for Petter og teamet.

Tekst: June Elise M. Sørensen

Petter Lauvås markerte seg sterkt gjennom hele 2019-sesongen og lå flere ganger helt på topp i konkurranse. Når det gjaldt som mest var det imidlertid tekniske problemer som satte en stopper for hordalendingen.

– Ja, når det virkelig gjaldt, i toppduellene, var det flere ganger tekniske feil som kom i veien for en eventuell seier, sier Lauvås.

– Det er litt kjedelig å tenke på.

Petter bestemte seg for å bygge ny bil den påfølgende vinteren, for å bli kvitt stadig tilbakevendende feil og samtidig ruste opp med et bygg som kvalifiserer for kjøring mot de aller beste.

– Vi har brukt mye tid på å luke bort alle småproblemer og irritasjoner som vi sleit med på gamlebilen, forteller Lauvås.

– Målet har vært å få bilen mer servicevennlig og så driftssikker som mulig, slik at jeg kan konsentrere meg mer om kjøringa og dermed redusere risikoen for førerfeil. Både chassis og deler er nytt.

Det eneste som ble flyttet over fra gamlebilen var motoren, den ble overhalt og fikk en omfattende service i vinter, med bytte av flere slitedeler. Men så skjedde det som ikke skulle skje.

– På første test etter bremsing av bilen kom en råde ut gjennom blokka. Altså totalt havari. Stort sett alle delene i motoren må byttes, forteller Lauvås.

– Å finne en spesifikk årsak blir spekulasjoner.

Unge Lauvås satt tomhendt igjen. Alt han hadde av penger hadde gått med til å bygge bil. Nå sto bilen uten motor og var ubrukelig.

– Det var en ganske stor strek i regnestykket at motoren skulle havarere, innrømmer Lauvås.

– Jeg var ganske deppa den kvelden, kan du si, og måtte vurdere om videre satsing i 2020-sesongen var mulig.

Men, som vi har sett i Gatebil-miljøet før, kom gode venner til unnsetning.

– Jeg våknet opp torsdag morgen til en SMS fra Spleis, og fant ut at Smygen (Stig Wilhelmsen red. anm.) hadde opprettet en innsamling. Det kom som et sjokk, og det var rørende å se alt som var kommet inn. I løpet av ni timer var det samlet inn 80 tusen til ny motor. Nå er beløpet oppe i over 125.000.

Senere samme dag dro en langt mer optimistisk Lauvås tilbake til garasjen, tok ut motoren og iverksatte bestilling av deler og det som trengtes for å bygge opp en ny.

Nå er massevis av deler på vei fra USA, og blokk og topp er levert til maskinering.

– Ny motor er satt sammen i løpet av en og en halv til to uker. Samtidig må alle utvendige deler til bilen lakkeres, skjermer, dører, fangere, panser og bakluke, før alt folieres, så det blir ingen rolige uker fremover, forsikrer Lauvås, som tar sikte på å kjempe om norgesmestertittelen i NDC (Norwegian Drift Championship).

– I tillegg blir Gatebil en utmerket plass å få testet “nyebilen”.

Lauvås er påmeldt Gatebil på Rudskogen 10. til 12. juli og har også planer om å kjøre de øvrige arrangementene Gatebil avholder denne sesongen.

Ny livery er klar og bilen skal også folieres før den vises frem for første gang på Rudskogen.

– Det vanskelige nå er å få takket alle som har bidratt, og vise at jeg setter pris på den støtta vi har fått nå i det siste, understreker Lauvås.

– Uten alle disse folka, som har vist interesse for det vi driver med ved å støtte prosjektet økonomisk, hadde utsiktene for en 2020-sesong vært meget usikre og motivasjonen trolig ikke på topp. Nå er vi optimistisk med tanke på videre satsing og er sultne på å gi tilbake ved å levere gode prestasjoner både denne sesongen og sesonger som kommer, fortsetter han.

– Og så vil jeg rette en spesiell takk til alle de lokale som alltid stiller opp og som også har vært med å bygge bilen.

SPEC. PETTERS NISSAN S14:

Årsmodell: 1998

Motor: 2JZ VVTi

Effekt: 900 hk, 1.100 Nm

Drivverk: G-Force 4-trinns dogbox, BMW E34 M5 diff.

Chassis/bremser: Rørramme foran og bak, XYZ bigbrake kit foran og bak, doble calipere bak.

Innvendig: Glassfiber dashbord, OMP pedalboks, ørelappstoler

Body: Fullt aero kit glassfiber styling, identisk kit som James Deane’s S14

Hjul: JR25 felger

Sponsorer/takk til: PSW Group, 123 Opplæring, Lindås Transport AS, Dekkhuset AS, MR Bakke AS, Pluto Performance, RFS Performance, Danfer AS, Racingparts.no, Motorsenteret-Limo Norge, Kaupanger Bil, Skarsvåg Boats, Optimal Tuning avd. Bergen

Sosiale medier: 

@petter.lauvas på Instagram
Lauvås Motorsport på Facebook

– – – – – –

Publisert 14. juni 2020

– – – – – –

TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no? Send mail til June eller Bjørn med en gang!

NEXT GATEBIL: