STIAN GJORDE OPEL GROM

28. november 2019 / June

– Noen kaller meg gal når de får høre at jeg sitter ved badekaret og børster bilens gulvtepper med hvitvask og tannbørste, ler Stian.

– Men det gir meg glede, og i sommer fikk jeg også uttelling for det nitide arbeidet med bilen.

I sommer ble nemlig bilen til Stian Tjønnåsdalen (28) blant topp 10 under utstillingen på Gatebil på Rudskogen, noe han var veldig fornøyd med.

– En fantastisk opplevelse, oppsummerer Stian.

Ble knyttet til bilen

Da Stian hadde solgte sitt forrige bilprosjekt, tok det ikke lang tid før tomheten i garasjen begynte å gå ham på nervene.

– Som ung, ufør mann betyr bilinteressen svært mye. Den definerer meg som person og gjør at helsa holder seg på et greit nivå.

Han ønsket seg en halvgammel bil som hadde potensiale som byggeprosjekt, og valget falt på en utseendemessig fin Omega, men som skrantet på stort sett alle andre områder.

– Bilen hadde ny, pen lakk, men var tidligere kollisjonsskadet, hvorpå reparasjoner og oppretting var svært dårlig utført. Bilen hadde originalt understell som hadde sett tidens tann, og bilen trengte egentlig et røsk litt overalt, forteller Stian.

– Jeg begynte med noen små reparasjoner, men fant fort ut at jeg ble knyttet til denne bilen og ønsket å ta den til nye høyder, kanskje først og fremst for å bøte på Opels ellers ganske dårlige rykte.

Tinnsparkling

Stian startet med understell og felger, luftstyring, luftbelger og dempere.

– Dette ga jo bilen en god stance, men jeg ønsket å skille meg ut enda mer, sier han.

Skiltene ble tatt av og hele fronten, fra torpedovegg og fremover, ble ribbet. Chassiset ble sandblåst, slipt, kappet og tegnet.

– Jeg ble helt besatt av å endre og shave, jeg som tidligere ikke engang hadde kastet et blikk på Omega, sier Stian.

– Det ble kryssmålt og parallellisert for å skape alt så symmetrisk som mulig. I løpet av denne prosessen lærte jeg meg også tinnsparkling, noe som ga gode resultater i grunnarbeidet.

Helhetlig uttrykk

Også motorrommet er tatt til nye høyder. Her er alt bøyd, tilpasset, plateknekt og innsveiset parallellt. Alle komponenter er enten relokalisert eller skjult. Alt er funksjonelt og ingen ting er revet vekk. Motoren er Opels største, en V6 på 3,2 liter, som yter rundt 225 hester:

– Det er også mye småtteri som er gjort, fortsetter Stian.

– Jeg har satt sammen egne lyker, sveiset mye plast og bygget hel eksos med nye manifolder og katalysatorer. Bilen er lakkert i fargen Audi Samoa Orange og ellers er alt i understellet, travers, motorblokk, snekke, plenium, girkasse og motordetaljer sandblåst og lakkert opp i beige for å matche interiøret. For å lage en ekstra snert i det helhetlige uttrykket har jeg også latt eksteriørfargen gå igjen i noen oransje detaljer i interiøret.

Mer gjennomført

Cirka 200.000 kroner og 600 timer etter at prosjektet ble påbegynt, kunne endelig Stian se seg fornøyd. Da var det ekstra stas at bilen havnet blant topp 10, første gang den ble utstilt.

– Bilen og jeg kjenner hverandre ut og inn, sier Stian.

– Nå står den i garasjen i håp om å kunne stille med noe enda mer spennende neste år.

For tiden jobber han med ny front og hekk.

– Den ser litt sørgmodig ut akkurat nå, men målet er at den skal bli desto mer shavet og gjennomført enn tidligere, forsikrer Stian:

Familiebil

– Det fine med bilen, i mine øyne, er at jeg kan ta med hele familien på småturer hit og dit, og på den måten dra dem litt inn i min egen interesse, sier Stian, som har tre barn og en tålmodig kone.

– Ja, jeg er heldig. Hun er tålmodig som lar meg få bruke så mye tid på dette, medgir Stian.

– Jeg elsker først og fremst å bygge bil, men skulle gjerne dratt rundt på treff og utstillinger hele sommeren, og jeg kommer garantert på Gatebil også neste sesong.

SPEC. STIANS OPEL OMEGA:

Merke: Opel

Modell: Omega B2

Årsmodell: 2001

Motor: Opel V6 3,2 l. Y32SE med nye manifolder og ombygd innsug.

Effekt: 225 hk.

Drivverk: Originalt, beige opplakkert.

Chassis/bremser: Største originale typen, pluss komplett Pontiac GTO frembremser, airbags med airlift styring.

Innvendig: Beige original, detaljlakkert, BOSE sound system, skjult lydsystem og skjult luftsystem.

Body: Shave-stil, lakkert i fargen Audi Samoa Orange fra Audi R8, liten CSR spoiler, custom fremlykter med Cadillac Catera ledningsnett

Hjul: 19″x10 og 19″x9 Porsche Artec Turbo tredelte felger med halvmatt sølv senter og gull bolter.

Sponsorer: Andersen billakkering i Larvik og Tommy Sæther, som alltid stiller opp med god hjelp om det er noe.

NEXT GATEBIL: