Stians Supra Granada

Stian Lilleskog er 33 år og kommer fra Skjoldstraumen i Tysvær, om lag 20 minutter fra Haugesund. Stian kjører en Ford Granada han har deltatt på Gatebil med siden 2012.

Ford Granada er ikke den mest brukte banebilen, men det er noen skikkelig værstinger i Norge som Stian har sett opp til og blitt inspirert av. Ikke minst den sorte til Magnor Mydland fra Moi, gategodkjent med 11,5 liter V8 og twin turbo. Og Joel Olsen sin champagnefargede, med samme type V8 turbomotor som Koenigsegg brukte i sine første biler.

– De to bilene er helt vanvittig, sier Stian. – Og jeg har faktisk frontleppa fra Joels Granada på bilen min, flirer han.

Stian sin Granada er heller ingen sinke, og som både Joel og Magnor har Stian hatt bilen sin lenge.

– Dette var faktisk ungdomsbilen min. Jeg kjøpte den når jeg var 20, og i et par år råna jeg runder på Tysvær før jeg begynte å bygge den om.

– Egentlig hadde jeg tenkt å montere  2,9-liter Scorpio Cosworth-motor, og godkjenne dette i vognkortet. Men jeg var sugen på mer effekt, og hadde fått lyst til å kjøre på bane. Jeg hadde vært på Gatebil med ‘Grimstad-gjengen’ og syntes det virket dritgøy å kjøre på banen med sprek bil.

– Jeg fikk tak i en Supramotor fra USA, monterte singelturbo, større dyser og nytt datasprut, uten å åpne og overhale motoren. Det gikk bra en stund, men endte med råde ut av blokka.

– Jeg fikk tak i ny motor, og nå ville jeg gjøre det skikkelig. Alt av gromdeler ble bestilt, og EBB TECH i Stavanger bygde motoren. RFS Performance ordnet bremsing, og målte 917 hk og 1100Nm på hjula.

Siden den første Supramotoren ble montert i bilen har også hjuloppheng og drivverk gradvis blitt oppgradert.

– Ja, Granada er jo ingen typisk supersportsbil, så alt er bygget om.

– Foran har jeg blant annet brukt et drifting styrevinkel-kit til Toyota Supra, og hele hjulopphenget bak kommer fra BMW M5.

– Girkassa som står i bilen nå kommer fra BMW 530 diesel. Den tåler mye, men jeg har byttet ut noen, men de er ikke så dyre. M5 bakakselen er derimot bombesikker.

At Granadan, som opprinnelig er en ’83 model 2,8 Ghia, skal se mest mulig original ut er viktig for Stian.

– Ja, det har blitt noe av greia, sier Stian. – Sånn er også bilene til Magnor og Joel.

– Og da må det så klart være blanke hjulbuelister, flirer han. – Og fronten er en såkalt USA-utgave, og frontleppe i hardplast og bakspoileren er original Ford ‘RS’ ekstrautstyr. Og selvsagt må bakruta ha laksetrapp. Ellers er den original å se på, bortsett fra de fake BBS-felgene.

– Bilen er veldig lettkjørt, tror jeg, sier Stian. – Jeg har jo ikke kjørt noe annen bil på banen. Den går også sånn passe greit, sier han fornøyd.

Hver vinter gjør Stian utbedringer på Granadan før neste sesong på Gatebil.

– Nå i vinter har jeg tenkt å bygge carbontak. – Panseret blåste opp og ødela litt på taket på Rudskogen for noen år siden, og jeg har aldri fikset dette pent igjen. Jeg bytter like greit hele takplata, så blir jeg også kvitt soltaket og sparer kanskje 20 kilo.

– Jeg skal også flytte kjølinga til bagasjen. For motoren kan gå litt varm når jeg kjører hardt i flere runder. Jeg kommer sikkert til å se litt hvordan kompisen min Gøran Spartveit har gjort på sin Taunus. Det funker veldig bra, forteller Stian.

Akkurat som Gørans Taunus er også Granadaen til Stian bygget om for mye til å kunne få driftinglisens.

– Hadde vært gøy å deltatt i driftingløp med alle plastrakkettene, men jeg liker veldig godt å kjøre frikjøring på Gatebil. Jeg deltar i alle klasser, og bare tilpasser kjøringa til hva som er lov.

– Og selvsagt stiller jeg i Breisladden, hvor jeg har kvalifisert til finalen 5 ganger, og har en 5. og en 3. plass, avslutter Stian som gleder seg til Gatebil i 2021.

FAKTA OM BIL
Ford Granada 2,8 Ghia, 1983 model.

Motor: Toyota Supra 2jz. 3-liter rekkesekser med turbo. Smidd innmat med Carillo råder, CP stempel, portet topp, Kelford kammer, Fererra større ventiler. Onkel Sølve grenrør, PT 6870 turbo og Maxxecu datasprut. Motor er bygger av EBB TECH i Stavanger i samarbeid med RFS Performance og Pluto Performance. Bremset til 917 hester og 1100 Nm, målt på hjula.

Drivverk: BMW 530D girkasse med Tilton clutch. BMW E61 M5 bakdiff.

Chassis: Komplett hjuloppheng bak fra BMW E61 M5. Mye ombygget foran med coilover dempere, Volvo 940 tannstang, knivstag, og ombygget Fatlock styrvinkel-kit, opprinnelig til Toyota Supra. Toyota Supra 323mm bremser foran og BMW M5 bak.

Utvendig: Blanke hulbuelister, USA front og lykter. Original Granada ekstrautstyr bakspoiler og frontleppe. Bakrutesjalusi. BBS Le Mans kopifelger i 8,5×18-tommer.

Innvendig: Egenbygget bur med ferdiglaget hovedbøyle. Sparco EVO seter og Sparco 4-punkts seler. Snap-off rattboss.

Takk til: Risanger Bil ved Håkon Risanger, EBB TECH, RFS Performance, Pluto Performance, Jon Solbakken, Einar ‘Gud’ Ørke, Askil Eitrheim, Andre ‘Gatebil-Elvis’ Nesheim Hauge, alle i Team Skambrett, broderen Jarle Lilleskog, og selvsagt tålmodig og snill samboer.

Sosiale medier:
Insta: Stianlilleskog.
Facebook: Lilleskog Motorsport
Team Skambrett

You are currently viewing a placeholder content from Default. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.

More Information

Video med Top 6 fra ‘Breisladden’ på Gatebil august 2020 hvor Stian ble nummer 3.

– – – – – –