Det var en gang en Ford Taunus

Ford Taunus var en populær familie og rånebil på slutten av ’70 og begynnelsen av ’80-tallet. Som banebil har den aldri vært like ettertraktet, selv om det har vært flere Tanuser på Gatebil i løpet av åra. Men ingen har vært i nærheten av å være like tøff, gått like bra og fungert bedre på banen enn den oransje 1977-modellen til Gøran Spartveit.

Gøran er 27 år og bor i Øvre Vats, ikke langt fra Haugesund. Til daglig jobber han som mekaniker hos Velde Maskin.

Gøran hadde en Taunus banebil før denne. Men etter en kræsj ville han bygge ny. Også det en Taunus. Og planene for hvordan den skulle bli var klare.

– Kjøreegenskapene til Taunus er ikke veldig bra, sier Gøran. – I alle fall ikke om du skal kjøre hard på bane og sladde mye.

Å bygge nytt hjuloppheng var derfor det første han startet på. Gøran kappet bort det meste av både innerskjermer, gulv og rammevanger, for å bygge akkurat slik han mente ville bli best, med utgangspunkt i deler fra BMW E36.

– Det har blitt mange forandringer etter jeg startet på bilen og kjørte første gang på Gatebil i 2015, forteller Gøran. – Det har aldri vært meningen at bilen skal ha driftinglisens, for da er det mange begrensninger for hva som er lov å gjøre. Du kan ikke kappe i rammevanger eller gjøre mye med torpedovegg, som jeg har bygget om for å få motoren lengre bak.

Motoren i Gørans Taunus er en Toyota 2jz. En 3-liere 24v turbo rekkesekser, som han har plassert hele 40 cm lengre bak enn originalt.

– Jeg hadde Audi-femmer i den forrige, men nå ville jeg ha 2jz, sier Gøran. – Dette er en utprøvd og solid motor som brukes i nesten halvparten av norske driftingbiler.

Gøran har bygget opp motoren selv, som er bremset til hele 744 hester og 950 Nm – målt på hjula.

Hele drivlinja kommer fra BMW.

– Mange bruker BMW girkasser i banebiler. Min kommer fra en 530 diesel. De er solide og ganske billige å kjøpe, sier Gøran. – BMW bakdiff tåler også mye, og den på bilen min kommer fra en E36 M3. Hele bakstillinga kommer i utgangspunktet fra BMW E36, og det var ganske mye jobb å tilpasse. Ford Taunus har jo stiv bakaksel, og BMW har uavhengig fjæring.

Gøran har støpt hele bakparten i glassfiber, og i vinter blir det mer.

– Når jeg flyttet radiator til bagasjen sveiset jeg rørramme og støpte hele bakparten i glassfiber, forteller han. – Planen er at også tak, dører, og skjermer foran skal lages i glassfiber. Ikke bare for å spare vekt, men for å kunne bytte karosserideler raskt om noe blir ødelagt, noe som fort kan skje på Gatebil frikjøring i klassen ‘Drift Line’.

– Det å raskt kunne demontere både skjærmer og dører er også bra for at det skal være lett å komme til å skru på andre deler, forklarer Gøran. – Det er jo viktig å fikse bilen kjapt om det skjer noe, for å få kjøre mest mulig.

Innvendig er det også lite igjen av den originale Taunusen. Kun det som trengs i en banebil, inkludert et solid bur han har laget selv. Stoler og seler kommer fra Sparco.

Gøran deltar stort sett på alle Gatebil-arrangementene i Norge sammen med alle de andre i ‘Team Skambrett’.

– Vi har blitt en stor gjeng, forteller han. – Det startet med 2 biler på Gatebil i 2013, og i 2019 var vi hele 14 stykker som kjørte. De fleste kommer fra området rundt der jeg bor. Noen kjører driftingløp, men andre bare frikjøring og Breisladden som jeg gjør.

Gøran er fast deltaker i Breisladden, og kommer nesten alltid til finalen.

– Å kjøre Breisladden er dritgøy, syntes Gøran. – Ikke minst å konkurrere mot de proffe som kjører driftingkonkurranser. Og selvsagt er det intern konkurranse i Team Skambrett om å være best.

FAKTA OM BIL:
1977 Ford Taunus 1,6L.
Motor: Toyota 2jz. 3-liter 24v turbo rekkesekser. Plassert ca. 40 cm lengre bak enn originalt i Taunus. Sterkere stempler og råder, balansert veiv, portet topp, andre kammer og PT6266 turbo. Bremset til 744whp og 950nm. Kjøling flyttet til bagasje.
Drivverk: BMW 530d girkasse og E36 M3 bakdiff med sveiset sperre.
Chassis: Ombygget BMW E36 M3 med Wisefab forstilling. K-Sport coilover og K-Sport bremser. 18-toms hjul.
Karosseri: Mange modifiseringer. Glassfiber bakpart. Stor bakspoiler av ukjent merke.
Innvendig: Egenlaget bur med rørramme både foran og bak. Forlenget rettstamme med snap-off rattboss. Stående racing pedaler. Stående håndbrekk. Sparco Pro 2000 seter og Sparco seler.

Takk til:
Stor takk til alle i Team Skambrett og andre som stiller opp og hjelper til når det trengs.

Gøran på Instagram

Gøran på Facebook

– – – – – –