TESTER AUDI-FEMMER I NISSAN S13

Kenneth Formo mener å ha verdens eneste Nissan S13 med Audi 5R motor. Rekkefemmeren fra Audi er mye brukt i blant annet Audi S4 og S6, går på 2,2 liter og er utstyrt med turbo. Formo valgte den først og fremst på grunn av lyd og effekt, dessuten er den billigere å bygge enn mye annet.

– Vi ville prøve den i drifting god se hvordan den fungerer der, sier Kenneth.

Og i sommer kjørte han bilen på Gatebil for første gang:

– Bilen fungerte greit. Den var litt treig i oppspol, men vi skal bygge den om i vinter og få den raskere, lover Kenneth.

– Det var uansett en enorm mestringsfølelse å kjøre en bil som jeg har bygget helt selv, sier Kenneth.

For det var ingen selvfølge at akkurat Kenneth skulle klare det.

– I mine yngre dager hadde jeg ingen forståelse når det gjaldt å skru bil, langt mindre var jeg interessert i å bygge en. Jeg var heldig og fikk skaffet meg en bil som sørget for at jeg slapp å skru, forteller han.

– 12 år gammel kjøpte jeg en strøken Volvo 242 for 1.500 kroner, og den bare funka. I flere år.

I lære hos Volden

Så ble Kenneth kjent med en annen Kenneth, en Kenneth som likte veldig godt å skru.

– Jeg hang mye i garasjen hos Kenneth Volden, og var nysgjerrig på det han drev på med, blant annet trimming. Volden lærte meg det mest grunnleggende når det gjaldt det mekaniske og pusha meg hele tiden videre, forteller Kenneth.

Og da han var 18 år gammel våknet plutselig den genuine interessen for å skru. Kenneth kjøpte seg da en Nissan 200SX S13, som han bygde litt på sammen med Volden.

– Det ble litt mer skruing enn jeg først hadde sett for meg, bedyrer Kenneth.

– Jeg husker vi sto natta før Gatebil on Ice i 2008 og byttet blant annet turbo og ruter. Vi var ferdig fire timer før det hele skulle starte. Det er sånn det er, ler han.

Prøving og feiling

Kenneth klarte å vrake sin første S13 etter relativt kort tid, men køpte seg en ny og tilsvarende i 2009. Alt fra den gamle bilen ble da byttet over i den nye:

– Så ble bilen stående i noen år, mens jeg kjørte alt mulig annet, sier Kenneth.

Først i 2015 hentet han den frem igjen, da med et klart mål for øyet: Denne bilen skulle han bygge helt selv!

– Jeg har jo aldri gått mekken, eller noe sånt, bare lært meg det jeg kan underveis, så det ble mye prøving og feiling, innrømmer 35-åringen fra Tretten i Gudbrandsdalen.

– Litt hjelp trenger man alltid underveis i en sånn byggeprosess, men jeg vil si at jeg har bygget denne bilen selv, med unntak av motoren.

“Rudsifab”

Driftere i dag er helt avhengige av av å ha god styrevinkel. På budsjett hadde ikke Kenneth råd til Wisefab, som mange andre velger å bruke.

– Løsningen ble i stedet “Rudsifab”, ler han.

– Det var rett og slett Steffen Rudsengen som hjalp meg med styrevinkel:

Spesielt plukket ut

– Mestringsfølelsen var stor da jeg kunne kjøre ut på banen for første gang i en bil jeg selv hadde bygget, fortsetter Kenneth:

– Jeg synes den fungerte veldig bra, og jeg ble veldig fornøyd med en 19. plass i Super 3, sammen med Henrik Aasberg og Eirik Sjøberg.

Kenneth var ikke egentlig påmeldt i Super 3, men ble plukket ut av dommerne som reserve, fordi de likte kjørestilen hans. Da Emil Leirud ikke kunne stille, fikk Kenneth en mulighet.

– Å bli spesielt plukket ut som reserve var den største æren denne sesongen, bekrefter Kenneth.

– Jeg har jo kjørt i over 10 år, og stort sett alltid ligget i chase, så jeg har stålkontroll på det. Jeg klarer å lese han som ligger foran veldig godt.

Vil konkurrere

Nå er bilen til Kenneth plukket fra hverandre igjen.

– Ja, nå skal det forbedres, slår Kenneth fast.

– Jeg brukte sesongen 2019 på å prøve og feile. Nå skal jeg blant annet ha på plass ny forstilling, forbedre understellet og det elektroniske, samt lage nye grenrør. Jeg  regner med at alt er på plass i god til før sesongstart i mai 2020.

I mellomtiden bruker han så mye tid som mulig i garasjen, og gjerne sammen med datteren, syv år gamle Thilde Sofie.

– Hun er ivrig og er med både i garasjen og på treff, sier Kenneth.

– Og hun skrur gjerne også, hvis anledningen byr seg:

Også samboer Helene og bonusdatteren er gjerne med på treff, og er klare for at Kenneth skal satse videre i 2020.

– Målet er å vinne litt konkurranser etter hvert. Det hadde vært sabla gøy å konkurrere i GDS, blant annet, så jeg skal i hvert fall legge inn en søknad, så får vi se:

Du kan følge Kenneth Formo og Formo Racing på sosiale medier her:

Formoracing Drifting på Facebook

@formoracing på Instagram

Formoracing på YouTube

SPEC. KENNETHS NISSAN S13:

Merke: Nissan

Modell: 200SX S13

Motor: Audi R5 2.2 turbo

Effekt: 650 hk. 800 Nm.

Drivverk: G-Force 4-trinns girkasse, sveisa diff.

Body: Styling

Hjul: Hi-Fly 245/45-17

Takk til: Volden Racing, Industrisalg AS, Kimkran AS, Kvitfjell Pub og Pizza, Emont AS, Holms Bilpleie, Riis Bilglass, OptiTuning avd. Øst, MECA Fyksen, Quattroco, Gatebil, mamma og pappa og alle andre hjelpere.

– – – – – – –

Artikkel skrevet av June. Publisert den 10 desember 2019.

NEXT GATEBIL: