TESTER EKSTREMT DRIFTINGPROSJEKT PÅ GATEBIL

Svensken Alex Tidström satser alt på Gatebil-kjøring denne sesongen, og gleder seg enormt til å få testet sitt nybygg på banen!

Tekst: June Elise M. Sørensen

– Bilen står ferdig og bare venter på å få komme ut på banen, bekrefter Alex.

– Det mest utfordrende med byggeprosjektet har vært å få til en optimal kombinasjon av en velfungerende og godt vektbalansert bil, samtidig som man følger det reglementet som gjelder. Det har på enkelte områder begrenset meg fra å gjøre det jeg egentlig ville.

Bilen, en Nissan S14 med hele 1.368 hester, er utstyrt med blant annet LSR, to stykk Precision 6266 turboer, sekvensiell girkasse fra Sellholm, Wisefab foran og bak, samt K-Sport bremser:

Bilen fikk mye oppmerksomhet på Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia i fjor, og det siste året har Alex finpusset på bilen for å gjøre alt perfekt:

Da bilen begynte å bli ferdig, følte Alex fortsatt at noe manglet.

– Den føltes på en måte litt tam, forklarer han.

Dette ble starten å på utviklingen av et aerosystem som mildt sagt ser imponerende ut, med en vinge på hele 190 centimeter. Alex har utviklet systemet selv, ved å bøye til rør og lage eget design i CAD for panelene.  Nesten halvparten av dørene er kappet bort, for å få plass til de større sideboksene, som også er hjemmelaget i aluminium.

– Jeg ville ha noe annerledes, forklarer Alex.

– Jeg ville lage noe som ikke lignet noen annens bil.

Alex hadde sett frem til mye kjøretid denne sesongen, for å få testet at alt fungerer som det skal på bilen, men også for å jobbe med personlig utvikling.

– Med tanke på omstendighetene, og at Norge åpner opp for å samle grupper på opptil 200 personer fra 15. juni, håper jeg virkelig at det blir litt Gatebil-kjøring i år, sier Alex, som har kjørt drifting en god stund, men aldri konkurrert.

– Jeg har gledet meg til å kjøre frikjøring på Gatebil, og ikke minst Breisladd-konkurransene denne sesongen, men nå får vi bare se hva det blir til. Jeg satser i hvert fall på at Gatebil på Mantorp i september kan gå tilnærmet som normalt.

SPEC. ALEX SIN NISSAN S14:

Årsmodell: 1996

Motor: LSR V8 med dobbelturbo

Effekt: 1.368 whp. / 1.654 wNm.

Drivverk: Sellholm sekvensiell girkasse, Tilton 3-platet karbonkobling, Winters differensial med sviktstålakslinger.

Chassis/bremser: Wisefab foran og bak, K-Sport coilovers, K-Sport 356 mm. bremser med 8-stempel calipere foran, K-Sport 330 mm. bremser med doble 4-stempel calipere bak.

Innvendig: Fueltech dash, Sparco Circuit stoler, Sparco ratt, Sparce firepunktsbelter, Sweet MFG rattstamme, Suvi pedalsett, Suvi håndbrekk, MPG girspak, Brannslukkingssystem RRS, ellers eget design på interiør.

Body: Ombygd. Aerokit som eksteriør, med hjemmebygd vinge og ducktail. Under bodykittet er det bash bar foran og støtdempet bash bar bak.

Hjul: Work Meister M1 hjul, 18X9,5 foran og 18X11 bak.

Om du vil følge Alex og Tidström Motorsport i sosiale medier, finner du dem her:

Tidström Motorsport på Facebook

@tidstrommotorsport på Instagram

– – – – – –

Publisert 10. mai 2020

– – – – – –

TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no? Send mail til June eller Bjørn med en gang!

NEXT GATEBIL: