Tømmerås satser med ny aero i 2021

Vidar Tømmerås vil vinne Extreme med sin Audi TT, som har en helt spesiell historie.

Tekst: June Elise M. Sørensen

Vidar Tømmerås er en erfaren mann bak rattet. Helt siden han var syv år gammel har han hatt sin naturlige plass i førersetet, først i gokart, siden i stadig tøffere biler på racerbanen.

– Jeg startet med gokart som syvåring, bekrefter Vidar.

– Jeg begynte å konkurrere da jeg var 11 og holdt på helt til jeg var 20.

Motorsport ble etter hvert en større og større del av livet til den aktive gutten fra Hauka i Sør-Trøndelag. I 2005 debuterte han på Gatebil.

– Jeg begynte med frikjøring i en Audi S4, forteller han.

– Noen år senere kjøpte jeg en tilsvarende uten skilt, som skulle bygges spesielt med tanke på deltakelse i Gatebil Exreme. Dette er vel den bilen jeg er mest kjent med for folk i Gatebil-miljøet, en blå Audi S4 B5 med ES tuning logo på hele siden.

Så skjedde noe som satte Vidar ut av spill. Plutselig var han ikke lenger i førersetet i livet sitt. Det skjedde ting han hadde null kontroll over.

– Det stemmer, broren min ble alvorlig syk og tapte til slutt kampen mot kreft, forteller Vidar.

Her er Vidar og broren sammen på biltreff, før sykdommen rammet hardt og brutalt:

– Broren min har også kjørt veldig mange år på Gatebil, og det ble veldig tøft å plutselig være alene, den som var igjen. Det gikk noen år, men så bestemte jeg meg for å bygge videre på bilprosjektet han hadde påbegynt.

Prosjektet var en Audi TT som broren og en kompis hadde fått tak i over grensen, i Sverige.

– De kjøpte et påbegynt prosjekt der, en rørrammebil, hvor noe rørarbeid var påbegynt, men mye fortsatt gjensto å gjøre, innleder Vidar.

– Med hjelp fra noen veldig gode venner kom jeg i gang med arbeidet med å bygge en hel bil ut av dette, noe ingen av oss hadde erfaring med fra tidligere. Vi hadde jo ombygd før, men aldri bygd opp en hel bil fra nesten ingenting.

Det mest utfordrende var å få laget understellet riktig, i følge Vidar.

– Men der fikk vi god hjelp fra folk som har erfaring, samt at Raymond Larsen har vært et bra leksikon på dette for oss, sier han.

– Hele bilen er jo håndlaget. Det eneste som er laget av Audi er vel frontruta og baklyktene.

Vidar ble premiert med en femteplass for strøken look allerede det første året han deltok på Gatebil med TT’en, men på banen så han at flere førere i Extreme for alvor nå begynte å satse på aero.

– Bilen vår ble jo først bygget uten noen som helst form for aero, men året etter Raymond Larsen presenterte aero på sin BMW 318i, så tok vi et valg om at også vi måtte gå for å utvikle en god aeroløsning hvis vi ville bli blant de beste i Extreme.

Vidar og teamet ble satt i kontakt med AMB Aero i Japan.

– Jeg reiste til Raymond Larsen med bilen min, slik at Andrew (AMB) fikk scannet den der. Han var i Norge på det tidspunktet og hadde allerede laget designet mitt, forteller Vidar.

– Etter dette fikk vi laget noen emner, og så frest former for avstøpning i carbon. Noen former laget jeg også selv i treverk, etter beste evne.

– Vi håper at vi får de siste bitene på plass i løpet av vinteren, slik at vi blir å hevde oss helt der fremme teten i Extreme-feltet neste sesong,

Vidar er i dag 34 år gammel og driver eget tømrerfirma i Trøndelag. I tillegg driver han også gård, med kjøttfe- og kyllingproduksjon. Han presser døgnet opp i 27 timer i stedet for 24, påstår han.

– Dagene varer som regel til klokka 23. Det hadde ikke gått uten alle rundt meg. Jeg er evig takknemlig for all hjelp og støtte jeg får, slik at vi kan holde på med dette, understreker Vidar.

– Målet for både meg og bilen er å vinne Extreme, så klart, hvis ikke så hadde vi ikke brukt så mye tid på dette. Konkurranseinstinktet mitt er veldig sterkt. Men vi sliter litt med å få nok testdager. Nærmeste bane er Vålerbanen, så det er langt å kjøre.

Litt testing ble det imidlertid i sommer, blant annet på Gatebil og Rudskogen.

– Testingen der gikk som forventet, men ikke helt som vi hadde håpet. Vi fikk forbedret mye, men slet veldig med kjølingen. På siste kjøring fant vi endelig feilen, men vi har fortsatt litt på listen for utbedringer i løpet av vinteren, slik at vi er klare for å teste tidlig i 2021, hvis Covid-situasjonen tillater det.

Du kan følge Tømmerås Racing på Facebook.

SPEC. VIDARS AUDI TT:

Bil: Audi TT, rørramme

Årsmodell: Ser ut som en 2000

Motor: 2,7 liter V6 biturb fra Audi S4, stroket til 3,0, Ecumaster EMU BLACK, samt alt av EMU-komponenter (dash/styring)

Effekt: 900 hk. på hjul, potensielt mer, om man ønsker

Drivverk: Samsonas girkasse, Shiftech paddleshift

Understell: Bilstein dempere, custom bærebruer etc.

Innvendig: Clean

Body: Carbon og kevlar

Hjul: 18 x 12 senterbolt felger

Takk til samarbeidspartnere/sponsorer:

– AMB Aero, KSR, ES Tuning Trondheim, Tor Øyvind Skinne, Samsonas Norway v. Christer Halvorsen, Gildset Transport, Vidir Design (lokal møbelsnekker som har hjulpet med fresing av former til aero samt fresing av bærebruer).

– Alle venner som står på og hjelper meg: Vegard Wiig, Terje Lilløyen; Bjørn Bones, Eivind Njøs, Audin Njøs og Stig Are Granbom (de var med å bygge bilen i starten), Eivind Njøs, Ørjan Rognes, Vegard Presthus og Knut Olav Grendstadbakk (de var med å videreutvikle og drifte bilen).

– Raymond Larsen har vært en svært viktig mann i det siste også. Den kunnskapen en slik bartender har, den må man lete lenge etter.

– Hun jeg deler hus med. Nina, du er veldig tålmodig, både sene kvelder og hele helger. Tusen takk!

– – – – – –