TRE GENERASJONER BAK RATTET

Fredag 03.05.2019: June Elise Marlén

Team No Matching Numbers kan sannsynligvis skilte med både yngste og eldste teammedlem i Gatebil Extreme når sesongen dras i gang på Gatebil-festivalen på Vålerbanen 24-26 mai. Sjåfør Pål Richard Eidsvold har nemlig engasjert både sønnen Oliver på 14 og faren Lasse på 80. Det mest imponerende er kanskje at de tre generasjonene Eidsvold alle er aktive motorsportutøvere.

Besøk No Matching Numbers på Facebook.

I tillegg til selv å kjøre Extreme følger Pål Richard opp sønnen Olivers satsing i Formula Basic, mens faren Lasse kjører NM i GT3. De tre har hatt motorsportinteressen felles i mange år:

Sa han var Petter Solberg

Pål Richard begynte å kjøre Roadsport i -98. Tidlig på 2000-tallet var han svært aktiv i Formula 3, og i en -99-modell Dallara, som han i sin tid kjøpte av selveste Mark Webber, kjørte han inn til seier i British Formula 3 på Brands Hatch i 2001.

– Det var et høydepunkt i min motorsportkarriere, konkluderer Pål Richard, og røper at turen hjem også ble nokså minneverdig.

– Jeg så at vi begynte å få dårlig tid og mest sansynlig ikke ville rekke ferga, så jeg ringte Kiel-ferga og fikk dem til å vente på oss i en halv time, imponerer han. Så kommer hele historien:

– Jeg sa at  jeg var Petter Solberg! Haha, vi ble vinket rett ombord og alle på båten sto og glante på oss. Heldigvis er jeg ikke helt ulik Petter av utseende, så det var ingen som ante ugler i mosen, ler han.

Satte fra seg sønnen i sekretariatet

Eter en periode med hard satsing i Formula 3, hadde Pål Richard brukt opp alle pengene sine og måtte skaffe 1,6 millioner hvis han skulle satse videre. Valget sto mellom å selge huset han selv hadde bygd som 22-åring, eller å kaste inn håndkleet.

– Jeg kastet inn håndkleet, og har ikke angret på det, fastslår Pål Richard.

Sammen med broren Jack debuterte han på Gatebil i 2004, samme året som sønnen Oliver ble født.

– Oliver har alltid vært med meg, og det har også omfattet en del Gatebil-tid. Han har vært med på alt, oppturer, nedturer, fest og mekking i depot. Når jeg var ute på banen plasserte jeg ham i sekretariatet hos Laila (Tyskeberget red.anm.), og så hentet jeg ham der når jeg var ferdig:

Full satsing i Formula Basic

Oliver begynte med gokart da han var syv:

– Han har fått prøve alt mulig, men bilsportinteressen har fulgt ham hele veien. I mars kunne han endelig dra og kjøpe seg sin egen Formula Basic-bil, etter å ha spart i lang tid, så i år blir det full satsing, forteller pappa Pål Richard.

– Jeg skal kjøre NM-løp på Rudskogen denne helgen, forteller Oliver selv:

– Jeg har bare kjørt 10 runder med Formel-bil før, så jeg kjenner at det kiler litt i magen. Det er nesten som en drøm som går i oppfyllelse. Jeg har alltid vært med når pappa har vært på løp, helt siden jeg var bare to uker gammel, og har alltid sett andre kjøre, men nå er det endelig min tur!

Oliver er også med på Gatebil sammen med pappa og farfar.

– Det hender det blir noen diskusjoner, men det er jo sånn det er å være med familien på tur, forklarer Oliver.

– Jeg har litt ansvar for å ta bilder og film, og det er gøy å være med.

Sprek farfar

Farfar Lasse begynte også å kjøre racing på nittitallet. Han er i dag 80 år gammel og fortsatt aktiv i GT3-serien. For 5 år siden ble han skandinavisk mester i Porsche-cupen og i fjor ble han nummer to i NM i samme serie. Han er i dag den eldste i Skandinavia som kjører racing.

Lasse har hatt en rekke Porscher opp gjennom årene og kjører i dag en ombygd Porsche 964 RS. Han har imidlertid ingen mål om plasseringer denne sesongen.

– Jeg kjører bare for å ha det gøy, konstaterer han.

Lasse har jobbet som instruktør på Rudskogen inntil for fem år siden, men har nesten aldri vært på Gatebil. Denne sesongen skal han være med for første gang på mange år, ikke for å kjøre selv, men for å hjelpe til i sønnens team.

– Jeg var nesten aldri på Gatebil før. Jeg jobbet jo på Rudskogen, så for meg var det bare assosiert med jobb, forklarer Lasse.

– Gatebil var dessuten et sirkus på den tiden, med halvnakne damer, fest og fyll. Det skal ikke være sånn på et racing-event, synes jeg, men jeg har hørt at det er veldig mye bedre nå, så jeg ser frem til å gjøre et nytt forsøk.

Bygger for Extreme

Pål Richard har ikke oversikt over hvor mye tid familien bruker på bil, men det er mye.

– Alt for mye, konstaterer han.

– Det er verre enn narkotika. Når du prøver å slutte så er det alltid en gjeng med kompiser som drar det hele i gang igjen.

På Richard kjører i år en Porsche 911 som er bygget av Borger Strand på Notodden. Bilen har en 3,6 liter motor, turbo og 750 hester, Pål Richard videreutvikler bilen med aerodynamikk og forbedrer den teknisk og mekanisk for at den skal tåle belastningene den utsettes for i Gatebil Exreme Series. Planen i år er å finne ut hva som skal til for å slå Kai Roger Bakken og Vidar Frogner:

Flammekasteren

Pål Richard har et litt spesielt forhold til Vidar Frogner, og det hadde nok smakt ekstra godt å en dag kjøre over mållinja før ham. Det var nemlig Pål Richard som tidligere eide den hvite GT2’en som Vidar satte banerekord med på Rudskogen i fjor. Den gangen var den lyseblå og gikk under navnet “Flammekasteren.” Frogner har imidlertid bygd den kraftig om siden den gang, og den ser også helt allerledes ut i dag.

Slik så den ut da Pål Richard hadde den:

Foto: DeltaPhoto.se

– Den er fortsatt min favorittbil, og jeg har til tider savnet den ganske mye innrømmer Pål Richard.

– Men nå er jeg klar for nye eventyr og er spent på hvilke resultater jeg kan oppnå med min 911 NMN (No Matching Numbers):

Om tre uker står bilen på henger, klar til sesongstart på Våler, og Pål Richard, Lasse og Oliver skal for første gang delta på Gatebil sammen. Tre generasjoner er klare for å utfordre i Extreme.

FAKTA OM PORSCHE 911 NMN:

Årsmodell: 1988

Motor: 3,6 liter, turbo

Effekt: 750 hester

Chassis/bremser: G-modell fra Porsche 911, 997 GT3 Porsche bremser

Innvendig: Rensket og bar, med stol, ratt og pedaler. Analoge instrumenter

Body: Wide body kit fra 993 GT2

Hjul: BBS Motorsport felger fra 997 Cup, ombygd til 11 x 18 tom foran og 12.5 x 18 tom bak, Michelin dekk 310/68-18 bak og 270/65-18 foran

Disse deltar i Gatebil Extreme 2019