Andreas Vaa stiller med nytt bygg i neste års Extreme-serie, og Andreas har ikke spart på kruttet under byggeprosessen.
Bilen er en original 2004 Porsche 996 Cup, som Andreas har bygget om til en 2010 997 RSR med twin turbo, altså en bil av et litt annet kaliber enn Supraen vi er vant til å se ham i.
– Nå er det ikke mulig å gjøre det bedre med Supraen, så for å hevde meg høyere i Extreme, og ta opp kampen med verdenseliten, ville jeg bygge noe nytt og bedre, forklarer Andreas. Nå har bilen angivelig stått på bukker i over ett år, men endelig kan Andreas fortelle at bilen er på bakken.
Andreas har byttet hele karosseriet, bare takplata er igjen, bilen har fått twin turbo, sekvensiell girkasse fra Hollinger, Triton treplata clutch, titan eksosanlegg, custom drivaksler og spacere og selvlaget luftfiltersystem. I tillegg har bilen DO88 intercooler kit.
– Det grommeste man får til Porsche, bekrefter Vaa.
Motoren er det svensk-italieneren Rickard Cornacchini som har bygget, og det er også han som snart skal mappe og justere bilen for at den skal kunne yte maksimalt i kampen mot verdenseliten i Extreme neste sesong.
– Vi satser på firesifret, konstaterer Vaa.
– Turboene yter 550 hestekrefter hver, så i overkant av 800 kjørbare, gode hester, pluss litt bonus fra en boost-knapp, det forventer vi, avslutter Andreas Vaa som har deltatt i Gatebil Extreme helt fra 2009.
– – – – – –
TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no, så send mail til June eller Bjørn med en gang: june@gatebil.no eller bw@gatebil.no