Hvem vinner Gatebil Extreme nå i helgen?

Her finner du en oversikt over førerne i årets Gatebil Extreme Series, presentert i rekkefølge samsvarende med poengstilling før løp 7 og 8 på Gatebil Rudskogen 24. til 26. august. I parentes er angitt foreløpig plassering sammenlagt i Extreme Time Attack.

Extreme sponses av:

Info Gatebil Rudskogen 24-26 aug.

#460. TROND GARBERG, NORGE
1 Extreme Race

2 Extreme Time Attack
Bil og team: Lamborghini Huracan Supertrofeo, 620 hk, Zyrus Engineering.

Trond Garberg (i midten på bildet) har kjørt stabilt blant de fremste i feltet under de fleste løpene så langt i sesongen, og leder dermed Gatebil Extreme Series. Garberg kjører i år en bil som er både raskere og mer avansert enn Gallardoen han kjørte i fjor, noe som har ført med seg diverse utfordringer med oppsett og noen runder med justeringer. Garberg mener bilen er bedre enn noen gang før Gatebil på Rudskogen 24. til 26. august.

– – – – – – –

#51. KAI ROGER BAKKEN, NORGE
2 Extreme Race

1 Extreme Time Attack
Bil og team: Lotus Esprit med Audi V8 twin turbo. Effekt: 750-850 hk. Team KRB Trading Maxulin Motorsport.

Bakken leder Extreme Time Attack, men må så langt “nøye” seg med å være nummer to i serien. På tross av en lang rekke følgefeil under NM-rundene på Rudskogen tidligere denne måneden, var Bakken nede i rundetider på 1.23.4 og mener han dermed fikk bekreftet at bilen er kapapel til rundetider under 1.23.

– – – – – – –

#8. BÖRJE HANSSON, SVERIGE
3 Extreme Race
4 Extreme Time Attack 

Bil og team: Audi UR Quattro, 850 hk. Team Pensjonärerna Börje och Kjell.

Börje og Kjell har hatt sin beste sesong så langt, og ligger som nummer tre sammenlagt før Race 7 og 8 på Rudskogen førstkommende helg. Siden forrige race på Rudskogen har de tettet en lekkasje på intercooleren og hatt service på bilen. Skuldrene er senket og gutta satser på en plass blant topp fem.

– – – – – – –

#13. ANDERS RINGSTADNORGE
4 Extreme Race
13 Extreme Time Attack 

Bil: Chevrolet Corvette C6, 600 hk.

Ringstad vant Race 2 på Vålerbanen. Han har hele tiden hevdet seg blant de fremste i feltet, og ledet Gatebil Extreme etter en sterk andreplass på Mantorp. På Rudskogen førstkommende helg stiller han i Corvette C6, nyinnkjøpt fra Danmark. Ringstad er fortsatt en sterk kandidat til pallplassering sammenlagt.

– – – – – – –

#90. ANDREAS VAA, NORGE
5 Extreme Race
14 Extreme Time Attack 

Bil og team: Toyota Supra, 960 hk. Team Vaa Diesel og Auto.

Andreas Vaa har enda ikke fått ferdig sin Porsche RSR 997 som han bygger. Det skorter på tid, men heldigvis har han heller ikke fått solgt gamlebilen, som han har kjørt godt med på Gatebil så langt i sesongen, og fått gode plasseringer i hvert løp.

– – – – – – –

#918. ROBIN OCH BOSSE JONASSON, SVERIGE
6 Extreme Race
3 Extreme Time Attack 

Bil og team: Porsche 918 (kopi), 920 hk. Team: Porsche 918 Racing/ Elite Projects.

Det er Robin og pappa Bosse som bytter på å kjøre bilen. De har begge prestert godt så langt i serien, og vant både Race 5 og 6 på Rudskogen i juli. Far og sønn tar sikte på å vinne minst to løp til, for klatre oppover på den sammenlagte resultatlisten.

– – – – – – –

Extreme sponses av:

– – – – – – –

#133. MAGNUS PERSSON, SVERIGE
7 Extreme Race
5 Extreme Time Attack 

Bil og team: Audi S2 RWD, 800 hk. Team Magnus Persson Motorsport.

Magnus har gjort seg bemerket som en sterk utfordrer i årets Extreme-serie. Han kan imidlertid melde at han nylig har solgt sin Audi S2 RWD, og dermed ikke stiller til start på Rudskogen førstkommende helg. Persson planlegger imidlertid å komme tilbake med noe enda heftigere i 2019 eller 2020.

– – – – – – –

#210. ALFRED BAKKEN, NORGE
8 Extreme Race
7 Extreme Time Attack 

Bil og team: Lamborghini Huracan Supertrofeo, 600 hk. Team Zyrus Engineering.

Alfred Bakken imponerer bak rattet og har så langt sikret seg en trygg posisjon blant topp ti. Slett ikke verst når han stiller som debutant i Extreme, attpåtil uten tidligere erfaring fra racing. Bakken håper å klatre enda høyere opp på sammenlagtlista før sesongen er over.

– – – – – – –
#14. TORGER JOHANSEN, NORGE
9 Extreme Race
12 Extreme Time Attack 

Bil og Team: Chevrolet Camaro, 800 hk. Team Torgers Skraphandel

Torger kjører stadig fortere med sin bøllete Chevrolet Camaro. Bilen er en såkalt Thunder car cup-bil, som i utgangspunktet er lik de som kjører i den norske og danske NTCC og DTC-serien, Torger sin Camaro er bare enda råere, med kompressor og flere hester, og breiere skjermer for plass til større hjul. Torger har i 2018 vært flere ganger på pallen, og er klar for å få med seg en pokal eller to hjem i helgen også.

– – – – – – –

#65. HANS FRISAK, NORGE
10 Extreme Race
10 Extreme Time Attack 

Bil og team: Porsche 911 GT3 Club Sport 2018 modell, 500 hk. Team Frisak Motorsport

Hans Frisak har kjøreglede i fokus når han setter seg bak rattet bilen sin, en standard Porsche GT3 med skilt. Frisak har vært med i Extreme siden starten, og har kjørt flere ulike biler, alle gatebiler med skilt. Frisak har hevdet seg relativt greit i Extreme-serien og ligger som nummer 10.

– – – – – – –

#94. VIDAR JØDAHL, NORGE
11 Extreme Race
9 Extreme Time Attack 

Bil og team: BMW M3 E46 GTR. Toyota Supra motor, 1050 hk. Buldre Racing Team

Jødahl har fått til et bygg som har imponert ut over Norges grenser. Han har imidlertid hatt noen småproblemer denne sesongen, som har gjort at han har måttet bryte noen løp i Extreme. Jødahl vurderer å legge bilen ut for salg og bygge noe helt nytt. Vi antar at han er sulten på å vise hva bilen er god for før den tid!

– – – – – – –

12. MORTEN ODLAND, NORGE (Nr. 25 Time Attack)
Chevrolet Camaro, 550 hk, Buldre Racing Team.

Odland er nybegynner i år og holder fortsatt på å gjøre seg kjent med bilen. Han har en 10. plass fra Race 6 som sin foreløpig beste prestasjon. Inneværende seong benyttes til også å bli bedre kjent med banene, kjøre jevnere og forhåpentligvis oppnå stadig bedre rundetider.

– – – – – – –

13. MARCELO ADRIAN GARCIA, NORGE (Nr. 11 Time Attack)
BMW M3 E92, maks. 1250 hk,

Garcia er sjåfør på bilen til Jon (Jonus) Reinertsen i år. Neste sesong år kjører de sammen, og deler bilen. Garcia skal ikke bygge noen egen bil, slik det har vært spekulert i. Bilen hadde originalt 430 hester, nå maksimalt 1250, men kjøres på cirka 800 denne sesongen, som er å anse som en ren testsesong.

– Neste år er året det kommer til å gå fort, sier Jonus.

– – – – – – –

14. DANIEL JENSEN, NORGE (Nr. 32 Time Attack)
BMW M5, 856 hk, Gjerstad Racing Team

Daniel Jensen kjører sin første sesong og er fornøyd med en foreløpig plassering midt på treet. Sammen med gode venner har han fått på plass breie dekk og justert og flyttet på ting i understellet, men mangler fortsatt en del grep. Jensen satser på å holde plasseringen sin og eventuelt plukke enda noen plasser før sesongen er over.

– – – – – – –

15. TRULS BAKKEN, NORGE (Nr. 8 Time Attack)
Audi S1 Replika, ca. 800 hk, Team KRB Trading Maxulin Motorsport.

Sønnen til Kai Roger Bakken følger i fars fotspor og har tatt over førersetet i Audien som Kai Roger bygde og kjørte fra 2008 til 2012. Nivået har hevet seg i Extreme, men Audien henger fortsatt med, og legger seg omtrent midt i feltet under race.

– – – – – – –

16. PER ERIK SCHRIEVER, NORGE (Nr. 23 Time Attack)
Nissan Skyline GTR R33, 706-860 hk.

På Gatebil i juli kjørte Schriever en av Lamborghiniene i Zyrus Engineering, og hevdet seg med en sterk tredjeplass i søndagens Race 6. Til vanlig kjører han imidlertid sin Nissan Skyline R33 GTR, som han også stiller til start med på Rudskogen førstkommende helg, om nye bremseskiver ankommer i tide.

– – – – – – –

17. CHRISTER GISLERUD, NORGE (Nr. 27 Time Attack)
Chevrolet Camaro, 410 hk, Team Gislerud.

En liten valp har gjort at Gislerud har måttet prioritere hardt denne sesongen. Han har derfor kun kjørt på Vålerbanen, hvor han endte på niende og åttende plass i henholdsvis Race 1 og 2. For resten av sesongen har Gislerud kun et mål om å klare å holde noen av torbobilene bak seg.

– – – – – – –

18. ROBIN HOLM, NORGE (Nr. 24 Time Attack)
Mercedes 190 2.3 – 16V, 525 hk, Robin Holm Racing.

Gatebil Extreme race 4 på Gatebil på Rudskogen 7. Jul 2018. Foto: Yngvar Brekke, yngvarbrekke.com.

Dette er Robins aller første sesong med racing og Gatebil Extreme. Robin kommer fra Harstad og bruker bortimot et døgn på å komme seg til Rudskogen.

– Verdt hver eneste krone og kilometer, sier han.

Robins mål for seongen er å få mest mulig kjøretrening og minst mulig trøbbel med bilen.

– – – – – – –

19. EIVIND BEKKELI, NORGE (Nr. 6 Time Attack)
Aquila CR1, 750 hk, Team ENI Racing

Bekkeli har hatt uflaks og stang ut siden han kjørte inn til en syvende plass i Race 1 på Våler. Han kan nå fortelle at bedre oljekjøling og ny setup på bilen er på plass og at de går for en endelig plass blant topp tre.

– – – – – – –

20. FREDERIK ROLFSEN, NORGE (Nr. 31 Time Attack)
Lotus Exige S2, 300 hk, Team TV 2 Zebra.

Rolfsen har nytt motoroppsett og ny kompressor, og har foreløpig kun kjørt på Rudskogen i juli. Han knivet da med Frisak om beste plassering blant gateregistrerte biler, men ble litt for ivrig og snurret på langstrekka. I søndagens race sikret han seg en åttende plass, noe som slett ikke er verst. Rolfsen håper å kunne hevde seg midt i feltet og kanskje lukte på enda bedre plasseringer.

– – – – – – –

21. ESPEN NILSEN, NORGE (Nr. 19 Time Attack)
Mitsubishi EVO2, 650 hk, Moonshine Racing.

Nilsen har hatt en trøblete sesong med stadige småproblemer og stang ut. Han er likevel ikke misfornøyd, men blir ikke å se resten av sesongen på grunn av jobbytte og diverse andre omstendigheter. Bilen legger han ut for salg til vinteren, men lover å komme sterkere tilbake, enten med en oppgradert EVO eller en helt ny bil.

– – – – – – –

22. PÅL GJERVAN, NORGE (Nr. 21 Time Attack)
Lamborghini Huracan Supertrofeo, 620 hk, Zyrus Engineering.

Gjervan hadde en gjesteopptreden på Våler i mai, da han lånte en av Lamborghiniene til Radni og Zyrus Engineering. Han kom da på en sjetteplass i Race 2. Gjervan kjører ikke resten av sesongen.

– – – – – – –
23. HANS JØRGEN ANDERSSON, NORGE (Nr. 16 Time Attack)
Porsche 997 GT3, 415 hk.

Raste girkassa på Våler og sto over på Mantorp i juni og Rudskogen i juli. Bilen er nå klar for Gatebil Rudskogen 24-26 august og Extreme Time Attack løp 4 av totalt 5, og Extreme Race 7 og 8 av tilsammen 9.

– – – – – – –

24. HENNING ERIKSEN, NORGE (Nr. 35 Time Attack)
Toyota Supra, 650 hk, Team Boost Racefuel

Eriksen har tidligere brukt bilen i drifting, og kjører nå sin første sesong i Extreme. Følgelig har det vært nødvendig med en hel del ombygging og helt nytt oppsett på bilen. Eriksen har hatt problemer med clutch og bremser, men kjørte inn til en 12. plass på Gatebil i juli. Eriksen håper å hevde seg blant topp til på Rudskogen 24. til 26. august.

– – – – – – –

25. YVES MEYER, SVEITS (Nr. 17 Time Attack)
Nissan GTR Nismo GT3, 550 hk, Team Event Seelisberg

Sveitseren Yves Meyer kommer til Rudskogen med hele sitt team hvert å til hovedtreffet i juli. I år hevdet han seg med en tredjeplass i Race 5, men blir altså ikke å se på norsk bane før til neste år.

– – – – – – –

26. RUBEN THORSEN, NORGE (Nr. 30 Time Attack)
Audi S2, 800 hk, Thorsen Motorsport.

Thorsen stilte med helt nytt bygg på Våler i år, og selv om han har slitt med en del barnesykdommer så langt i sesongen, mener han bilen har stort potensial. Thorsen kjørte på 1.29.6 på Rudskogen tidligere i år, og forventer å kunne hente inn enda et par sekunder.

– – – – – – –

27. KENNETH AXEMARK, SVERIGE (Nr. 22 Time Attack)
Chevrolet Monte Carlo, 505 hk, Streamline Racing.

Axemark har hatt problemer med innsprøyting som har gitt for lite drivstoff, samt feil innstilling av bakaksel. Begge deler er nå fikset, men enda ikke testet. Axemark blir ikke helt klar til Rudskogen førstkommende helg, men satser på rundetider ned mot 1.22 på Mantorp i september.

– – – – – – –

28. ARVE HANDELAND, NORGE (Nr. 18 Time Attack)
BMW E30, 750 hk, Husnes gutta.

Handeland var godt fornøyd med sesongen, men på grunn av en ulykke hvor han fikk hånden i klem og brakk flere fingre, blir han ikke å se på Rudskogen førstkommende helg. Handeland har blant annet byttet innsug og jobbet med hjulvinkler og håper å komme sterkere tilbake på Mantorp i september.

– – – – – – –

29. RUNE SKREDSVIG, NORGE (Ikke kjørt Time Attack)
Nissan Skyline GTR R32, 690 hk, Fitting of Norway Racing

Skredsvigs Skyline har fått en total makeover fra tidligere sesonger, med blant annet nytt design, mer downforce og 10 centimeter bredere bak. Bilen ble først ferdig under Gatebiltreffet i juli, og Skredsvig har derfor ikke rukket å kjøre Time Attack så langt i år, men havnet likevel på en sterk syvende plass i Race 6 i juli. Skredsvigs mål for førstkommende helg er å sette ny personlig rekord, og at barna hans skal kose seg.

– – – – – – –

30. BJØRN BONES, NORGE (Nr. 26 Time Attack)
BMW E36 Coupe, 900 hk, Jegermester Racing

En kranglete radiator ødela for Bones under hovedtreffet på Rudskogen i juli. Da fikk han ikke kjørt i det hele tatt, og er desto mer sulten på revansj førstkommende helg. Har tar sikte på en plass blant topp 10, og håper å kjøre ned sin egen bestetid med ett til to sekunder.

– – – – – – –

31. MARCUS INSANE ÖSTLID, SVERIGE (Ikke kjørt Time Attack)
Chevrolet Corvette C6R, 1200 hk, Team Insane Racing.

Bilen har Östlid bygget selv, og 2018 er en ren testsesong. Östlid kjørte i stykker motoren i juni, og har siden jobbet med å få bygget den opp igjen.

– Vi bygger hele tiden og bilen skal være testet og klar til kjøring sesongen 2019, lover Östlid.

– – – – – – –

32. KJETIL ALM KNUDSEN, NORGE (Nr. 34 Time Attack)
Volvo 343 med Audi-motor, 590 hk, Moonshine Racing

Det har vært mye stang ut for Alm Knutsen denne sesongen. Drammenseren har nå fått på plass ny turbo og håper diverse tekniske problemer er løst. Alm Knutsen fokuserer på å ha det gøy både på og utenfor banen.

– – – – – – –
SVERRE LUNDAL, NORGE (Nr. 37 Time Attack)
Ultima GTR, 530 hk.

Sverre har i flere år kjørt en Mercedes 190 i Gatebil Extreme, men i år har Sverre gått over til en råtøff Ultima GTR, proppet med gromme deler. 2018 er et testår, og så langt har Sverre kun kjørt på Vålerbanen i mai, hvor feil design på oljepanna førte til at han mistet oljetrykk og måtte bygge om deler av bilen. 24. til 26. august er han på plasspå Rudskogen og håper bilen er stabil nok til at han kan krype litt oppover på resultatlista.

– – – – – – –

34. JON EINAR HOLUM, NORGE (Nr. 37 Time Attack)
Ford Sierra vingebil, 850 hk, Nes MK Racing

Sesongen er over for Holums del, etter en motorbrann under frikjøringen på Rudskogen i juli. Holum forventer å være på banen igjen i 2019. Bilen vil bli bygget opp slik den var før brannen, med BMW M50 2.8 liter motor, Samsonas sekvensiell girkasse, rørramme bakstilling med BMW M5 differensial, treveis justerbare støtdempere fra AVO og Brembo bremser.

– – – – – – –

35. VIDAR FROGNER, NORGE (Nr. 15 Time Attack)
Porsche 993 GT2 EVO, 1080 hk, Team Frogner Motorsport.

Gatebil Extreme race 4 på Gatebil på Rudskogen 7. Jul 2018. Foto: Yngvar Brekke, yngvarbrekke.com.

Vidar Frogner har hatt en del trøbbel med sitt helt nye, og nokså ekstreme, bygg. Han anser denne sesongen som en ren testsesong, og mener de nå er på rett vei. Bilen skal være klar til 2019 og Frogner håper på palplass på noen av de neste løpene, både på Gatebil og i NM.

– Jeg håper å se 1.23-tallet på Rudskogen i løpet av året, sier Frogner.

– – – – – – –
36. ANDERS HAGSTRØM, NORGE (Nr. 20 Time Attack)
BMW E46 M3, Nes MK Racing.

2018 er et test and tune-år for Hagstrøm, som har brukt et år på å bygge bilen. Det er omtrent bare karosseriet som ikke er nytt. Her er det blant annet Life Racing ECU, Samsonas sekvensiell girkasse, KW competition dempere, nytt oppsett på bærearmer og en hel rekke andre småting. Bilen er bygget som en allrounder, med mulighet for å sette på slicks og kjøre Extreme, eller gatehjul for litt god, gammeldags sladding. Rett og slett en Gatebil!

– – – – – – –
37. STIG BREDESEN, NORGE (Nr. 15 Time Attack)
BMW E30 Turbo, 827 hk, NES MK Racing.

Sesongen startet med motorhavari på Våler, hvilket har ført til en amputert sesong for Bredesen. Ny motor er nå bygget og bilen skal være klar til førstkommende helg på Rudskogen.

– – – – – – –
38. RONNY TEIGEN, NORGE (Nr. 33 Time Attack)
Chevrolet Camaro Z28R, 1060 hk, Pit´n Bros Racing Team (Husnes Pit Stop Service).

Bilen til Ronny er fortsatt under utvikling, og selv om han kjører stadig bedre tider, mener han det fortsatt er mer å hente, både hos bil og fører. Siden sist har han oppgradert bremsene med nye calipere fra AP Racing DTM og endret på pedalboks og innfestinger. Ronny gleder seg til å se om nye bremser gir enda bedre rundetider.

– – – – – – –

39. KIMSAN ERIKSSON, SVERIGE (Nr. 36 Time Attack)
Mitsubishi EVO, 488 hk, Team No Filter/Buldre Racing Team.

Eneste kvinnelige fører i Extreme. Kimsan er skuffet over en mislykket sesong med så mye mekaniske problemer at hun ikke har kunnet fokusere på kjøringen i det hele tatt. Bilen har nå fått en real overhaling. Kimsan kommer likevel ikke på Rudskogen førstkommende helg, men satser på masse kjøring på Mantorp i september, og håper hun denne gang får ta med seg en hel bil hjem igjen.

– – – – – – –

40. NERMIN SIPKAR, SVERIGE (Nr. 29 Time Attack)
Porsche 991 GT3 CUP, 470 hk, Team Sipkar Motorsport/Performance Cars.

Inneværende sesong har vært en testsesong for Nermin, som er helt alene i teamet, hvilket er ganske unikt. Han  transporterer, kjører og vedlikeholder bilen selv. Neste sesong planlegger han å komme sterkere tilbake, da med en Lamborghini Huracan Supertrofeo, som han venter på i disse dager.

Klikk på plakat og les mer: