Zyrus LP1200 kommer på Gatebil Mantorp!

Tirsdag 24.09.2019: June Elise Marlen

Radni Molhampour er kjent for å dele raust av hva som skjer i garasjen til Zyrus Engineering i Nannestad, og det er knyttet stor spenning til det nyeste Zyrus-prosjektet, nemlig LP1200, som er bygget på Lamborghini Huracán Supertrofeo-chassis. Molhampour kan nå bekrefte at bilen blir å se på Mantorp førstkommende helg.

Bestill billetter til Gatebil på Mantorp HER!

– Vi har allerede to Lamborghini Huracán ST som kjører i Gatebil Extreme, uttaler Molhampour på vegne av Zyrus-teamet.

– Men dette er råere enn hva vi har stilt med noen gang tidligere. Det er på tide å vise den frem når sesongen avsluttes på Mantorp.

Zyrus utelukker ikke at bilen også blir å se på banen.

Zyrus begynte tidlig i 2018 å legge panene for denne bilen, som skulle bli “en mer elegant, råere og bedre Lamborghini Huracán”. En 3D-modell av bilen ble for første gang vist frem på Oslo Motor Show i fjor.

Nå skal altså bilen vises frem i fullskala for første gang. Zyrus LP1200 er bygget med ett mål for øyet: Å kjøre fortest mulig! Derfor har aero-løsningen fått stor oppmerksomhet under byggeperioden. Zyrus er imidlertid meget tilbakeholdne med å slippe informasjon om de spesialdesignede løsningene som angivelig skal gjøre denne bilen til den raskeste Lamborghini Huracán noensinne:

For de som vil ta bilen nærmere i øyesyn vil Zyrus Engineering stå i hallen bak Gatebil-teltet på Mantorp.

Designet på bilen er utviklet av Anders Gloslie og Nima Shahinian i samarbeid med Zyrus Engineering. Radni beskriver bilen som unik, ekstrem, elegant og… RASK!

Bilen er utstyrt med V10 5,2 liter twin turbo, carbon karosseri, Öhlins understell, Motec ECU, Xtrac girkasse og en hel rekke andre gromme deler, uten av Zyrus ønsker å røpe alt for mye.

Foto: Zyrus Engineering

Zyrus har et overordnet mål om å selge ombygde Lamborghinier med ekstrem ytelse, først og fremst ment for bruk i racing. LP1200 er deres første produksjon, og i følge selskapet har ingen i verden gjort en tilsvarende oppbygging av en Lamborghini Huracán noensinne.

– Vi har brukt til sammen 18.700 timer fordelt på fem mann i 12 måneder, opplyser Radni, og etterlater ingen tvil om at det er ekstrem lidenskap og stå på-vilje som ligger til grunn for prosjektet.

– En ting er å planlegge og tilrettelegge i forkant av et slikt stort prosjekt, en helt annen, og enda mer krevende jobb, er å håndtere alle de utfordringene og oppgavene som kommer løpende når man har begynt. Vi har vært veldig heldig med de gutta vi har i teamet.

Radni roser teamet for å ha stått på døgnet rundt i over ett år, for å få prosjektet ferdig. Det vil si, ferdig blir det egentlig aldri, i følge Radni.

– En slik bil vil aldri bli klar eller ferdig, den er i utvikling hele tiden. Å bygge en racerbil er i utgangspunktet en enkel sak, men når du skal ha det ypperste når det gjelder passform og finish, da blir det fort tre ganger så mye arbeid. Vi har virkelig vridd hodet mange ganger for å finne løsninger som både ser bra ut, er servicevennlige og som leverer på prestasjon. Over 530 komponenter er byttet ut på hele bygget.

I oktober tar Zyrus med seg LP1200 til Tyskland og Nürburgring for å teste.

– Det er den ultimate testen, som enten vil sette oss på kartet, ellers så vil vi få juling, sier Radni.

– Men vi er ikke kjent for å gi opp. Skulle bilen ikke holde mål, drar vi hjem og jobber enda hardere. Da har vi fått en lærdom som gjør at vi stiller enda sterkere neste gang vi er besøker Ringen.

Allerede førstkommende helg kan du altså oppleve en av verdens heftigst ombygde Lamborghinier på Gatebil på Mantorp.

– – – – – –

TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no, så send mail til June eller Bjørn med en gang: june@gatebil.no eller bw@gatebil.no

– – – – – –

NEXT GATEBIL:

annonse

annonse