ÅRETS JENTELAG I SUPER 3?

I’d Tap That er årets jentelag i Super 3. Eller, vent nå litt…

Det oppsto nemlig uforskyldte (og uønskede) utfordringer innad i jentelaget til Iren Moen og Hunter Taylor. Linn Petrine Knutsen, som kompletterte laget i fjor, stiller ikke til start i Super 3 på Rudskogen i år, og teamet har derfor måttet finne hennes avløser.

– Vi trengte en tredje sjåfør i teamet, forteller Iren.

– Sånn helt ut av det blå tenkte jeg tilbake på iskjøringen vi hadde i vinter, og der var det én person som skilte seg ut fra alle de andre: Martin Amundrød:

Foto: Eriane Wennevold

Amundrød en en mindre profilert norsk drifter som i mange år kjørte en BMW M3 GTR for SS Performance fra Skien, blant annet på Gatebil. Han har kjørt aktivt siden han var 18, men for fem år siden solgte han bilen sin og har ikke vært på Gatebil siden.

– Det er faktisk bare én annen sjåfør (som jeg kjenner) som kjører like bra som Martin, og det er Fredric (Aasbø red. anm.). Jeg tenkte at det hadde vært helt kult om Martin kunne blitt en del av teamet vårt, sier Iren.

Martin Amundrød i sin tidligere M3 GTR, som han også kjørte med på Gatebil i flere år:

Problemet var at Martin kun kjører på vinteren og ikke engang hadde en bil å stille med. Iren luftet tankene sine med samboeren Preben (Lunde red. anm.), som mente han kanskje hadde en løsning.

– Det tok Preben fem sekunder, så tok han opp telefonen. Og når han tar en telefon, så ordner det seg som regel alltid, ler Iren.

Problem fixer Preben:

Preben ringte Daniel Jensen fra Risør, mannen som i sin tid kjøpte Amundrøds M3. Det viste seg at han fortsatt hadde bilen.

– Preben spurte om ikke Martin kunne få disponere bilen under Super 3-konkurransen på Gatebil i juli, og Daniel sa umiddelbart ja!

Det har vært en lang prosess med å klargjøre bilen til Martin. Martins lisens måtte også fornyes. Nå skal imidlertid alt være klart for kvalifisering til Super 3 på torsdag.

– Etter at det ble slutt på Gatebil og banekjøring om sommeren, kjøpte jeg en Supra som ble isbil. Den har jeg stort sett rundbulka hver vinter de siste fire seongene, ler den lite selvhøytidelige drifteren fra Larvik, som har kjørt trening på isen sammen med flere profilerte driftingsjåfører de siste årene.

– På merittlista er det ikke stort å skryte av, annet enn mange vanvittig gode opplevelser sammen med gromme driftingsjåfører fra Norge, og hele kloden, på isen de siste årene.

Her kjører Amundrød (til høyre) med Andreas Øvergaard:

– Det er mye gromme sjåfører som stiller i Super 3 i år, så det blir hard konkurranse, men vi skal absolutt gjøre vårt beste, forsikrer Martin.

– Jentene er flinke, så jeg må bare henge med.

Hunter kjører lead, Iren kjører som nummer to og Martin følger på som nummer tre.

– Vi har kjørt litt sammen på isen i vinter, men det blir det ingen trening ut over dette før det braker løs på Rudskogen, sier Martin.

– Vi får trent litt sammen på treningen som er rett før konkurransen, da, korrigerer Iren, som tror Super 3-konkurransen i år kommer til å bli ekstremt spennende.

– Jeg har lest gjennom lista med alle teamene som er med, og det er et sinnssykt høyt nivå. Toppen er nok veldig vanskelig å slå, men om alt klaffer, så kommer vi i alle fall bedre ut enn i fjor. Om vi hadde kvalifisert, hadde det vært helt fantastisk!

Iren har oppgradert og stiller med 710 hester i Super 3:

Hunter er, som alltid, opptatt av at det også skal være gøy.

– Drifting skal være gøy! Kommer resultatene i tillegg, så er det bare en bonus, smiler hun.

– Jeg tror kjøreferdighetene mine er bedre enn før. Jeg er mer komfortabel bak rattet og klarer å være rolig under press. Det har gjort at jeg også har blitt en mer aggressiv sjåfør.

Så gjenstår det å se om I’d Tap That er aggressive nok til å kvalifisere og kjempe om plasseringer i Super 3.

Møt opp førstkommende helg hvis du ønsker å få med deg Super 3 kvalifisering (torsdag) og finale (fredag) live fra Rudskogen. Vi garanterer super underholdning for store og små!

Neste Gatebil:

 

 

annonse

annonse