Bilen lever videre

Escorten Anders Nilsen i sin tid bygde og kjørte på Gatebil i flere år, har fått ny eier. Teamkompis Stig Bredesen skal nå fullføre prosjektet Nilsen påbegynte og bekrefter at han deltar i Gatebil Extreme i 2021.

Tekst: June Elise M. Sørensen

Anders Nilsen var en høyt respektert og anerkjent bilbygger og var med å sette sitt preg på Gatebil-miljøet i en årrekke.

– Han var en meget nøyaktig og kunnskapsrik kar, med sterke meninger, spesielt når det kom til bilbygging, bekrefter Stig Bredesen. Bredesen kjører fortsatt i Buldre Racingteam, men uten bestekompisen, som måtte gi tapt for kreften i 2019.

– Det var et enormt stort tap for alle i teamet. Min bestevenn var ikke blant oss lenger, konstaterer Bredesen sørgmodig.

Etter samtaler med Nilsens familie ble det bestemt at bilen skulle tas vare på og fortsatt være en del av teamet.

– Jeg kjøpte den og planen er å fortsette det Anders påbegynte, sier Bredesen.

– Vi ønsker at Anders alltid skal være med oss gjennom Escorten.

Her er Anders ute med Escorten i 2013:

Bilen, en Ford Escort MK2, ble bygget av Anders Nilsen i 2009. Den ble videreutviklet en god del opp gjennom årene, og i 2014 stilte den for første gang til start i Gatebil Extreme.

– Etter dette fikk Anders smaken på racing og bygget om karosseriet til Gr.2 Zakspeed-variant. Også under karosseriet ble det meste gjort om, forteller Bredesen.

Bilen endte på cirka 1.000 kilo, har alle de rette delene og er meget potent, i følge Bredesen.

– Anders hadde klare meninger om hva Ford gjorde feil den gangen de utvikler Gr.2-bilen, så lista ligger høyt når jeg skal videreutvikle denne bilen. Det skremmer meg litt, innrømmer Bredesen

– Men jeg håper og tror at han ville godkjent at det var jeg som tok over bilen når det ble som det ble.

Her er Anders Nilsen (i midten) sammen med Stig Bredesen (til venstre) og Roger Samuelsen:

I verkstedet til Anders har Bredesen funnet noen gamle notater etter bestevennen. Her beskriver han blant annet senkning av chassis, store hjul som går helt oppunder vinduslista og 2.4 liters Cosworth-motor i aluminium.

– Dette blir nok neste trinn, sier Bredesen, som allerede har konvertert bilen til E85 med nytt datasprut og montert inn ny, sekvensiell girkasse.

Her er bilde av motoren som sitter i bilen nå, en Cosworth med GT3071 turbo:

For noen dager siden var Bredesen og bilen på Gardermoen for en aldri så liten test før vinteren.

– Bilen er nylig bremset, og målet med testen var å se om det var noe å ta tak i i vinter, sier Bredesen.

Her er et bilde fra bremsing av bilen i september. Fra venstre: Tom Arne Bratterud, Johnny Brenne, Ole Petter Nyhus, Roger Samuelsen og Stig Bredesen

– Responsen i den nye motoren var bra. 503 hjulhester over 650 Newton virket effektivt i denne bilen. Vi ser at clutch og litt annet småtteri må ordnes, men alt i alt var det en god test som ga oss mange svar og gode forhåpninger om en fortsatt spennende fremtid for bilen.

https://www.facebook.com/Buldreracing/videos/1061969684260096

Etter samtaler innad i teamet og med ledelsen i Gatebil, ble det bestemt at Bredesen deltar i Gatebil Extreme i 2021 med bilen.

– Jeg er overbevist om at det er det eneste rette. Det er der den hører hjemme, sier Bredesen, som selv har deltatt i Extreme-serien siden 2004, de fem siste årene i en hvit BMW E30.

– Planen for 2021 er å bli kjent med bilen og se hva bil og fører kan levere på banen, opplyser Bredesen.

– Det blir muligens en «test and tune»-sesong, hvor jeg bytter på litt mellom Escorten og E30’n, men målet er å legge en fremdriftsplan for videreutvikling av Escorten. Det vil også bli deltakelse i bakkeløp, både i Norge og i utlandet.

Her kan du følge prosjektet på sosiale medier:

Stig Bredesen på Facebook

Buldre Racingteam på Facebook

@buldre_racingteam på Instagram

SPEC. BREDESENS ESCORT:

Bil: Ford Escort MK2 Zakspeed

Årsmodell: 1978

Motor: Cosworth, Life Racing F88 ECU, GT3071 turbo.

Effekt: 503 whp./650 wNm.

Drivverk: Sellholm MPG, 4-link, wattlink, Volvo bakaksel med sviktstålakslinger og Sellholm diff.

Understell: KW competition, 3-veis.

Innvendig: Alt er som det bør være.

Body: Carbon gr.2 breddere, fangere og panser. Zakspeed replika vinge, laget på identiske mål.

Hjul: Image 9/11×15-tommere.

Sponsorer/takk til: Volden Racing, Hønsen sjåførskole, Hagstrøm motorsport, O.B. Wiik, Kärcher Norge. Stor takk også til samboer som holder ut med galskapen og som var enorm motivator i beslutningen om å kjøpe bilen etter Anders.

– – – – – –