Drifting og Formel 1, skjønn forening?

Artikkel skrevet av Erik Halvorsen

Drifting er kontrollert overstyring som har en dramatisk effekt, både ved bruk av biler med bakhjulstrekk eller firehjulsstrekk. Det finnes mange ulike måter å skape en slik overstyring på, og den ideelle metoden variere ut ifra hvilken bil du kjører. Når du har provosert fram overstyring må du kontrollere driften ved bruk av gassen og ved å vende rattet i motsatt retning. Det er nokså vanskelig å overholde en kontrollert linje mens du kjører sidelengs, og det tar ofte flere år med prøving og feiling før man får det til optimalt. Nå om dagen prøver profesjonelle seg fram på ulike baner spesielt laget for drifting.

Å kjøre en F1 bil i høy hastighet er en delikat ballett, du danser på en knivsegg mens du beveger deg i flere hundre kilometer i timen. Dermed er det sjeldent at man ser Formel 1- kjørere virkelig drifte i Need for Speed-stil.

FORMEL 1
Formel 1 har lenge vært populært i Norge, på tross av at vi ikke har en norsk sjåfør i øverste verdensklasse. Som med all annen idrett, er det også mulig, og er blitt populært, å sette penger på ulike utfall av F1- løp. Allikevel er det verdt å ha i bakhodet at dette er en sport hvor det krever litt undersøkelser og generell kunnskap om sporten for å gjenkjenne de gode oddsene.


Formula 1, Singapore GrandPrix 2011” (CC BY-ND 2.0) by Kroiz

Som oftest vil det i de ulike løpene være en klar favoritt, og denne favoritten vil da naturlig nok ha dårlige odds. For eksempel ser man hos Mr.Green at Lewis Hamilton kun har 1.90 i odds, mens nestemann, Sebastian Vettel ligger på 4.50.  Allikevel er det mulig å vinne en god slump penger om du setter din lit til den rette utfordreren. For eksempel har utfordreren Max Verstappen fått mye oppmerksomhet og blir sett på som et stort talent, og har en odds på 5.00.

JAPANSK OPPHAV
På tross av at man en sjelden gang ser drifting i Formel 1, så kom denne praksisen originalt fra Japan på slutten av 80-tallet. På den tiden ble løpene avholdt ulovlig på offentlige gater og veier. Etter at politiet tok grep, og sporten økt i popularitet, flyttet man konkurransene til lukkede baner. Den første offisielle konkurransen fant sted i Japan i oktober 2000.


AERO R/C : Drifting Package Light – Niss” (CC BY 2.0) by MIKI Yoshihito. (#mikiyoshihito)

Det asiatiske markedet tiltrakk seg etter hvert internasjonal oppmerksomhet, noe som førte til at man senere også opprettet lignende konkurranser og turneringer i USA i 2004.  Det europeiske motsvaret kom i 2010 og 2011 da The Eastern Europe Drifting Championship og the European Drift Championship ble opprettet.

EN SJELDEN AFFÆRE
Drifting skjer nokså sjeldent i profesjonell F1, siden dette er vanskelig å gjennomføre med lave biler som beveger seg med ekstrem hastighet. Allikevel hender det at profesjonelle førere drifter rundt svinger for å komme rundt konkurrenter eller for å korte ned svingen.

Det er også slike at drifting ikke alltid er noe positivt for Formel 1-kjørere siden dette innimellom er et forspill til en utkjøring, ergo at føreren mister kontrollen over bilen i stor hastighet. Men, dette faktum gjør drifting noe mindre spennende å iaktta. Det finnes nemlig ikke noe mer elegant enn å se en Formel 1-bil skli sidelengs gjennom en sving i flere hundre kilometer i timen.