Tekst og foto: June Elise Marlén
De kniver i teten i Gatebil Extreme, de bryter sosiale spilleregler over en lav sko og skaper drama både på og utenfor banen, til publikums store begeistring. Vi har tatt en prat med noen av de mest profilerte førerne i Extreme, sjekket hva som har skjedd med bilene siden i fjor og tatt tempen på humøret i depot på Våler. Her viser det seg nemlig at stemningen har et motstykke til det som stort sett blir fremstilt i media. Dette er Gatebil Extreme, bak kulissene:
Foto:June Elise Marlén. Bremserens er for barske menn. Kai Roger steker gjerne omelett.
Gatebil Extreme er den eneste racingserien i Norge som ikke setter noen tekniske begrensninger for kjøretøyet (ut over FIA sine krav til sikkerhet), hvilket gjør at serien også tiltrekker seg noen av de mest ekstreme førerne. Her finner vi team som hele tiden skyver grensene foran seg. Noen går høyt ut og skyter fra hofta, mens andre helst unngår medias søkelys og holder på med sitt i det stille.
En som utvilsomt tilhører førstnevnte kategori er Kai Roger Bakken. Nesten like gjevt som å vinne har det blitt å slå Kai Roger, som har en imponerende seiersrekke i Gatebil Extreme.
– Robin Jonasson har faktisk en knapp i bilen sin som gir ekstra boost, som han har merket KRB. Det er ikke kødd! gliser Kai Roger selvtilfreds.
Kai Roger kjører en såkalt silhuett-bil, altså en rørrammebil, som er laget for å se ut som Lotus Esprit. Bilen ble bygget 1985, men alt fra førerplass og bakover har Kai Roger og teamet bygget selv.
– Hva er nytt på bilen i år?
– Den er skjøta, så den har blitt litt lenger. Kjenner at den er roligere å kjøre, ikke så nervøs. Jeg har allerede satt tre banerekorder, skryter Kai Roger.
– Hva er grunnen til at det er så vanskelig å få has på deg?
– Jeg er en jævla god sjåfør, da! Kai Roger flirer. – Det er en god bil, som jeg er veldig trygg på, korrigerer han.
– Mange oppfatter deg som overlegen og arrogant, er det taktikk?
– Jeg liker å lage litt drama og god stemning! Jeg vet om flere som så på Gatebil på TV2, bare for å følge dramaet mellom meg og Jan Øyvind Ruud, så det er jo gøy å spille litt på sånne ting. Mange tror jo at jeg og Radni, for eksempel, kunne drept hverandre når som helst, men vi kan ta en øl og snakke sammen. Jeg er ganske rolig, sier Kai Roger.
Foto: June Elise Marlén.Kai Roger viser frem hvor bilen er skjøtet.
En annen profilert personlighet, som er kjent for å skyte fra hofta i både tide og utide, er Radni Molhampour. Mange har stilt seg tvilende til om Radni virkelig ville stille på Gatebil i år med hele tre Lamborghini Huracan i teamet. Denne tvilen gjorde han til skamme på Våler. Radni er teamsjef og har med seg blant andre Trond Garberg, som er den av førerne i teamet som har gjort det aller best så langt. Trond kjører altså en Lamborghini Huracan Supertrofeo.
– Hvordan opplever du bilen så langt?
– Den er litt mer moderne enn den jeg kjørte i fjor, og foreløpig cirka et halvt sekund raskere. Bilen er fabrikksbygd, og krever mindre vedlikehold enn modifiserte og hjemmebygde biler.
– Hvilke forventninger har du til sesongen?
– Det blir vanskelig å slå Kai Roger, men jeg har en bedre bil enn i fjor og har også blitt en bedre sjåfør, så forventningene sånn sett er høye, sier Garberg.
– Vi får se om Kai Roger kommer seg til mål, skyter Radni inn fra sidelinja.
– Hvordan er det å ha med hele familien på Gatebil?
– Barna er mest opptatt av å selge Mad-Croc, som du ser, ler Trond. – Radni har vært flink til å engasjere dem.
Foto: June Elise Marlén. – Sånn, endelig er jeg over 1,63, sier Radni Molhampour, som har kjøpt is til hele teamet.
Foto: June Elise Marlén. Trond Garberg tok med hele familien på årets første løp i Gatebil Extreme. Garberg kan bli en sterk utfordrer fremst i feltet denne sesongen.
Mange har hatt store forventninger til Vidar Frogner og hans Situne-sponsede Porsche 993 GT2. Mange omtaler denne bilen som noe av det råeste som blir å se på bane i Norge og Skandinavia i 2018. Vidar måtte imidlertid bryte på Våler på grunn av en vippearm som knakk.
– Helt sikkert Kai Roger som har vært ute og gjort hærverk, flirer Frogner.
– Hvordan oppdaget du at noe var galt?
– Jeg hørte en ulyd i motoren under kjøring. Smart Dash-instrumenteringen fra Situne varslet om en død sylinder, så jeg fikk jo med én gang en indikasjon på hvor feilen var.
– Hva skal du gjøre med bilen nå?
– Dette har dessverre vært et gjentakende problem. Nå må vi ta ut motoren og se hva som har skjedd, så skal alt gjøres ordentlig og testes grundig før vi setter den på bane igjen.
– Hva fikk du ut av årets første Gatebil-helg?
– Det var en nedtur for min del, men jeg har fått mange positive tilbakemeldinger, både på bygget, stuken og aero. Mange kom for å se bilen i helgen og gledet seg nok spesielt til en eventuell fight mellom meg og Kai Roger fremst i feltet. Synd det ikke ble slik denne gangen, men vi kommer sterkt tilbake når bilen er klar.
Foto: June Elise Marlén.Vidar Frogner måtte avbryte på Våler men stilte villig opp på foto. Frogner sin Porsche er et smykke av en racerbil, men den er også forventet å utfordre de raskeste bilene i Extreme. Vi gleder oss til neste løp når problemet med motoren er fikset!
Anders Ringstad ble den store overraskelsen på årets første Gatebil på Våler og stakk av med førsteplassen i søndagens race. Ringstad kjører Chevrolet Corvette C4 som ble kjøpt inn i deler i fjor, men som han likevel fikk testet en del på Gatebil, som flere sikkert husker.
– Hva er nytt på bilen i år?
– Vi har mer effekt og har lettet bilen 40-50 kilo. Det merkes godt, og gjør bilen litt mer krevende å kjøre, men den går jo fortere. I tillegg har vi utbedret en del dårlige løsninger.
– Hvilke forventninger har du til sesongen?
– Jeg har faktisk ingen forventninger i det hele tatt.
– Kan vi få et bilde?
– Så klart, hvor skal jeg stille opp?
– Du trenger å gre deg litt, jeg skal finne en kam, sier en kompis fra Team Gislerud og kommer løpende med en stor kost. – Og litt hårspray, sier han og kjører på med universalspray.
– Jaja, det blir bra, sier Ringstad.
Foto: June Elise Marlén– Jaja, dette blir bra, sier Ringstad, som har fått beskjed om å fikse seg på håret for fotografen.
Foto: June Elise Marlén. Ringstad vant helgens race 2! Midtveis i løpet på søndag hadde Anders Ringstad en betryggende ledelse på Kai Roger Bakken og Trond Garberg. I jakten på Ringstad satte Bakken ny banerekord, og med 2 runder igjen til mål var Lotusen helt oppe i hekken på Ringstad sin Corvette. Men Ringstad er rutinert og ga ingen åpning for forbikjøring.
Eivind Bekkeli har også kjørt Extreme-serien i flere år, med en gul Aquila CR1, som sikkert de fleste har lagt merke til. I år har imidlertid bilen fått flere oppgraderinger, deriblant fargen.
– Hva annet er nytt på bilen?
– Vi har ny motor med twin turbo som yter 750 hk i motsetning til 500 i fjor. Jeg merker at den er mer utfordrende å kjøre, den går fortere overalt.
– Hvordan har de siste ukene vært?
– Den siste måneden har vi jobbet døgnet rundt med å få motoren til å passe inn og få alle deler bygget sammen. Det har vært hektisk, kan du si, så det er godt å endelig være på plass på Gatebil.
– Hva er det som gjør bilen din så spesiell?
– Det er en Aquila CR1, en prototype sportsvogn, som det finnes kun 27 av i hele verden. Dette er nummer åtte. Jeg drev og leita i to år(!!) før jeg fant denne i Danmark, så den er jeg glad i!
Foto: June Elise Marlén. Eivind Bekkeli og teamet feirer at motoren kom på plass før Gatebil på Våler.
Foto: June Elise Marlén. Bekkeli viser stolt frem den nye twin-turbo motoen. 750 hester på knappe 1000 kilo bør funke bra.
Foto: June Elise Marlén. Bekkelis Aquila CR1 har skiftet farge fra gul til rød denne sesongen.
En av de som ikke stikker seg like mye frem som enkelte andre, er svensken Robin Jonasson, som vant Extreme-serien i fjor. Robin kjører Porsche 918 Cayman med GT3 motor. Robin og teamet har foretatt en ombygging av rammen og har bygget hele karosseriet selv.
– Hva er nytt på bilen i år?
– Motoren er trimmet og vi kjører på en type drivstoff som gjør bilen mer stabil. Motoren er bremset til 1070 hk. og yter 900 på navet, så vi har litt mer effekt der, altså.
– Hvilke utfordringer har dere hatt underveis?
– Det meste har gått som planlagt. Vi hadde problemer med girkassen, men fikk fikset det en uke før Våler.
– Hvordan er stemningen i depot?
– Her går vi og funderer og spiser mat og slapper av, sjekker noen innstillinger og forsikrer oss om at alt henger sammen til enhver tid. Vi tar det rolig og satser på å unngå å måtte skru hele helgen.
Foto: June Elise Marlén. Robin Jonasson og hans far Bosse bytter på å kjøre bilen. Robin kjører Time Attack og racet på lørdag, mens Bosse kjører løpet på søndag. Robin og Bosse er regjerende mester i Gatebil Extreme, og planen er selvsagt å vinne også i år.
LINK: Les mer om bilen
Hans Frisak er en gjenganger i Gatebil-miljøet og er tilbake i en Porsche GT3 991 med 500 hk. Med denne har han lagt seg litt over middels på resultatlista.
– Hva synes du om egen innsats så langt?
– Slett ikke verst. Jeg er veldig fornøyd, det er jo en fabrikksbygd bil med gatedekk, må du huske, påpeker Frisak.
– Hvilke forventninger har du til resten av sesongen?
– Det er viktig å ha det moro selv om man er en gammel fornuftig ingeniør, sier Frisak, som sjelden har høye skuldre.
– Hvordan har Gatebil endret seg de siste årene?
– Det startet som en venneklubb i 1993, nå er det jo noe helt, helt annet. Gatebil har blitt et kjent begrep i hele verden, og tilsvarende kommersialisert. For oss nordmenn er nok likevel Gatebil-spiriten godt bevart.
Foto: June Elise Marlén. Det første Hans Frisak gjør når han kommer på Gatebi er å skru skiltplatene av. Det siste han gjør før han drar hjem er å skru dem på.
Foto: June Elise Marlén. Hans Frisak har deltatt i Gatebil Extreme fra serien ble startet i 2005 og frem til han tok en pause i 2015. De første to årene i en rød Audi Ur Quattro, deretter en Porsche 993 Turbo og så en Porsche 996 GT2 – alle registrerte gatebiler. I år er han tilbake i Gatebil Extreme i en splitter ny Porsche GT3.