Dansk-Norsk toppserien på Gatebil 9-11 september!

Gatebil er stolte over å ønske den Dansk- Norske toppserien DTC (Danish Thundersport Championship) og NTCC (Norwegian Thunder Car Championship) velkommen til å kjøre løp på Gatebil-festivalen på Rudskogen 9-11 september.

TAR LITEN KJØRETID
Gatebil har forsøkt å ta så lite som mulig av kjøretiden til frikjøring, og løpene i DTC/NTCC kjøres i samlet løp i forkant og etter Gatebil Extreme, så fortsatt vil det være 18 timer frikjøring fordelt på drifting, drifting show og gatebil/ sportscars.

LINK: Les mer om Gatebil på Rudskogen 9-11 sept.

LINK: DTC | NTCC

LIKE BILER OG MASSE ACTION
Alle bilene er i utgangspunktet like, så hvert eneste løp preges av tette fighter fra start til mål. Bilene har det samme rørchassiet med valg av 3 typer karosserier. Chevrolet Camaro, Ford Mustang og Dodge Challenger. Motoren er en Chevrolet V8 LS3 på 510 hester. Girkassa er en 4-trins dogbox, og alle biler har Öhlins dempere og AP bremser. Vekt med fører er ca 1225 kilo. Siden bilene i utgangspunktet er like, spiller detaljer og justeringer en veldig stor rolle, men mest av alt sjåføren.

dtc_hoved_06
Over 20 heftige racingbiler stiller til start på Gatebil Rudskogen 9-11 september. Og som i alle løp i NTCC/ DTC kan vi vente tett racing og masse dueller fra start til mål. Klarer noen av de Norske å vinne?

PROFFE SJÅFØRER
Serien består av mange profesjonelle og semi profesjonelle team med blant andre Jan Magnussen, tidligere Formel 1 fører og LeMans 24h vinner, som nå er fabrikksfører for Corvette racing i USA, i tillegg til å kjøre den Danske Thunder Sport serien. En annen stor profil er Casper Elgaard som er firedobbel DTC mester og også har vunnet flere klasseseiere i LMP2 på LeMans 24h.

dtc_32
Tidligere Formel 1 fører Jan Magnussen fra Danmark er en av Skandinavias mest profilerte racing-sjåfører og en av flere store profiler i den Danske DTC-serien. Magnussen er klar for Gatebil-festivalen på Rudskogen 9-11 september.

NORSKE PROFILER ER MED I TOPPEN
De Norske som skal forsvare hjemmebanen er først og fremst Marius Nakken som har vunnet det Norske mesterskap fire år på rad og ligger lengst frem av de Norske i år. Han ligger jevnt i toppen av feltet, men har i år ikke klart å fullføre alle heat like bra som tidligere. Sist helg fikk han ødelagt da regnet kom akkurat når bilene skulle ut og alle fikk tre minutter til å skifte til regndekk og justere om bilen. Demperne skulle da stilles mykere og i stresset ble det gjort omvendt. Noe som endte i en vannplaning og avkjøring i runde to. Dette ble ikke oppdaget og rettet før heat tre der han gjorde en stor oppkjøring og endte på en femte plass.

dtc_20
Marius Nakken som har vunnet det Norske mesterskap fire år på rad og ligger lengst frem av de Norske i årets DTC/NTCC-serie.

Sebastian Aarvik er den raskeste føreren, men er ikke så jevn som Marius og har litt mye trykk på begrepet «Heller sandkassen en andreplassen», men når han først lykkes er han helt oppe og har en seier fra Rudskogen tidligere.

RALLYCROSS-STJERNE ANDREAS BAKKERUD
Det nye stjerneskuddet i klassen er Rallycross-stjerne og team-kompis til Ken Block, Andreas Bakkerud. Bakkerud bruker DTC og NTCC-serien til å bli en enda mer allsidig fører. Han hadde en veldig bra første helg i København og kjørte seg opp i topp 10 på Jyllandsringen under trening. Men når søndagen og styrtregnet satte inn ble det stang ut og to av tre heat brutt. Vi håper på tørt føre på Rudskogen og at Andreas virkelig kommer til sin rett.

dtc_04
Andreas Bakkerud er en av stjernene i VM i Rallycross. Han kjører i team med Ken Block og på de 3 siste løpene har han to seire og en andreplass. Bakkerud deltar i NTCC og DTC for å få mest mulig allsidig kjøreerfaring, for å nå målet om å bli årets Verdensmester i Rallycross. Bakkerud kjører selvsagt også på Gatebil Rudskogen 9-11 september.

Christer Gislerud hadde sin beste helg så langt på Jyllandsringen sist weekend. En helg der de gjorde om mye oppsett på bilen og Christer blandet seg inn i teten. En 7 plass i første heat førte til andre startspor i andre heat der han tok starten og ledet i to runder. Men et feil dekkvalg førte til at han falt bakover utover heatet. I Finalen derimot var han igjen i farten og kjørte seg opp til en fin 8 plass.

Heidi Frydenhaug har nok hatt sin verste sesong noen gang med DNF i de siste 9 heat. Noe teknisk, noe avkjøring og masse hjelp til dette fra konkurenter, slik som sist helg der hun ble kjørt av banen av en som skulle forbi den som lå bak og kom alt for fort på låste hjul. Dette satt Heidi i sandfellen og deretter i ambulansen med vondt i nakken. Hun har nå fått hjelp av en nakke-spesialist henvist av NBF talentutviklingen og melder at hun er 99% sikker på start til helgen.

dtc_33
Heidi Frydenhaug er et stort talent som har hatt mye uflaks i årets DTC/ NTCC. Både tekniske problemer med bilen og avkjøringer. Heidi er klar for å vise Gatebil-publikummet på Rudskogen at hun kan kjøre fort – helt til mål.

TETT RACING FRA START TIL MÅL
DTC/NTCC byr på et samlet startfelt på i overkant av 20 biler med toppførere fra Norge og Danmark er årets anledning til å se topp racing i Norge. I motsetning av de fleste klasser vi har i Norge, der det er bilen som avgjør hvem som kommer på pallen, så er her alle bilene teknisk identiske og det er føreren som er profilen og avgjør rekkefølgen.

Så kan de Norske toppførerne slå de danske stjernene når de nå kommer til sin hjemmebane på Rudskogen. De har farten inne, men så langt i sesongen har de ikke klart å sette sammen en optimal helg.

Gatebil ønsker NTCC/DTC velkommen til Gatebil-festivalen på Rudskogen 9-11 september, og vi gleder oss til å vise Gatebil-publikummet heftig racing med noen av Skandinavias beste sjåfører.

LINK: Les mer om Gatebil på Rudskogen 9-11 sept.

LINK: DTC | NTCC

FDM-Jyllandsringen-DTC-Jan-Magnussen-i-sandkassen

dtc_23

dtc_18

dtc_19

dtc_03

dtc_02

dtc_05

dtc_25

dtc_15

dtc_09

dtc_13

dtc_06

dtc_01

LINK: Les mer om Gatebil på Rudskogen 9-11 sept.

LINK: DTC | NTCC