Alt klart for Gatebil Extreme på Rudskogen 5-7 september!

FØRSTKOMMENDE HELG 5-7 SEPTEMBER ER DET DUKET FOR HØSTENS GATEBIL-FESTIVAL PÅ RUDSKOGEN, OG SOM ALLTID PÅ GATEBIL ER DET RACE I GATEBIL EXTREME. HER ER EN KORT OPPSUMMERING AV HVORDAN DET LIGGER ANN I SERIEN FØR DELRUNDE 4 AV 5 I GATEBIL EXTREME TIME ATTACK OG RACE 2014.

DELRUNDE 1 AV 5, VÅLERBANEN I MAI
Gatebil Extreme 2014 startet dramatisk for mange. Vidar Frogner kræsjet sin Porsche 993 GT2 med Anna Neergaard Rathe sin nyombygde Nissan Skyline GT-R, mens Tommy Schønberg kjørte i grøfta i første sving. Kai Roger Bakken vant både Time Attack og Race.

Les full rapport fra Gatebil Extreme runde 1 av 5. 2014.

DELRUNDE 2 AV 5, MANTORP PARK I JUNI
I juni var det Mantorp Park i Sverige som var arena for Gatebil Extreme. En superrask bane alle deltakerne digger å kjøre. Men for mange er det langt å reise, så oppmøte er ikke like godt som i Norge. Det dukker derimot alltid opp noen raske Svensker, som ofte ellers ikke kommer å kjører på løpene i Norge. Deriblant Richard Cornaccini i en supergrom Porsche 997 RSR cup. Cornacchini (kjent av mange som Supra-mannen) var nummer 3 på Time Attack, bare 6 hundredeler etter Are Aurom i sin lyseblå Porsche 993 GT2. Ingen var derimot i nærheten av Kai Roger Bakken, som med siden 1.19.084 var over 2 sekunder raskeste enn nummer to. Fra andre til sjuende plass skilte det derimot under ett sekund.

Vidar Frogner rapporterte om litt for dårlig turbotrykk, og ble nummer 6. med 1.21.918.

Tommy Schønberg fikk motorras allerede på treningen før Time Attack, og hadde ikke med deler til å fikse problemet.

I Extreme Race tok Kai Roger Bakken starten, og alt lå ann til å bli en parademars mot overlegen seier. Etter  to og en halv runde var det derimot brått slutt. Motoren døde helt ut, og det viste seg at et helt nytt bensinfilter var potte tett. Det er ikke lov å ha med seg Bioetanol E85 fra Norge til Sverige, og i følge Bakken var den lokale “Svenske-suppa” full av møkk.

Cornaccini tok dermed over ledelsen, men fikk hard kamp av Svenske Magnus Persson, også i en Porsche cup-bil. På tredje fulgte Vidar Frogner.  Are Aurom raste girkassa på runde 2 og måtte bryte.

Cornaccini og Persson fightet tett hele veien, mens Frogner lå litt lengre bak. Mot slutten av løpet nærmet Frogner seg raskt, og i mål skilte det under ett sekund på de 3 beste. Cornaccini på første,  Persson på andre og Frogner som nummer 3. Nummer 4 ble Frode Jørgenssen i Audi S2, 5. Ketil Jensen i Lexus IS200, 6. Andreas Vaa i Toyota Supra, 7. Børje Hansson i Audi Ur Quattro, og 8. Vidar Jødahl i BMW E30 M3.

_CST1491 copyChristian Valtonen fra Finland pleier vanligvis å gjøre råfort i den Svenske Time Attack serien med sin supergromme Mazda RX7, men hadde tydeligvis litt trøbbel med å få alt til å klaffe på Gatebil.

DELRUNDE 3 AV 5, RUDSKOGEN I JULI
Hele 38 biler stilte til start på Gatebil Extreme på Rudskogen i juli, og raskest på Time Attack var Vidar Frogner med tiden 1.27.826.  Tommy Schønberg sikret andreplass, mens Are Aurom ble nummer 3. På fjerde kom Mercelo Adrian Garcia i en BMW E30 M3, en tidligere DTM-racer sponset av GIK Turbo. Andreas Vaa sikret en knallgod 5. plass, mens Raymond Nordnes var superhappy med å bli nummer 6. Nordnes sin BMW E46 M3 turbo er en av de sprekeste bilene i Gatebil Extreme, men de beste rundetidene har uteblitt. På Rudskogen så det derimot ut til at Nordnes også hadde fått skikk på M3’n sine kjøreegenskapene, og senket sin bestetid fra 2013 med omtrent 4 sekunder.

Kai Roger Bakken kopierte Tommy Schönberg fra Mantorp, og fikk motorras allerede på treningen før Time Attack. Bakken kastet sjelden inn håndkle på grunn av en ødelagt motor, og dro med seg Lotusen hjem til verkstedet hos KRB Trading i Steinberg for å bygge ny motor natt til lørdag. Men med influensa og 40 i feber var nok ikke presisjonen på jobben helt på merke, for fra startposisjon helt i bakerst  i Extreme Race var det bare å cruise inn i depoet allerede etter en runde, med nok en ødelagt motor.

I racet var det ingen som kunne gjøre noe med Tommy Schønberg i sin TS Racing Audi A3. Tommy var helt konge på Rudskogen i juli! Gikk rett i tet og dro i fra helt til mål. Tilslutt var han hele langsletta foran Vidar Frogner på andreplass. Schønberg kjørte også helgens raskeste rundetid, med 1.27.534. En knallsterk tid, med tanke på hvor mye gummi og dritt som ligger på banen etter alle driftingbiler på frikjøringen.

Are Aurom ble nummer 3, etter å ha fightet med Vaa og Nordnes store deler av løpet. Både Porscha til Aurom og Frogner slitet med å få skikkelig varme i dekka før etter mange runder, og begge kjører alltid raskest på slutten. Både Vaa og Nordnes begynte i tillegg å slite med feste mot slutten, så Aurom kjørte greit i fra.

Nummer 6 ble Hans Frisak i Porsche 996 GT2 gatebil, 7. Mercelo Adrian Garcia, 8. Per Erik Schriver i Nissan Skyline, 9. Børje Hansson i Ur Quattro og 10. Brede Alnes i Mini Quattro.

rene_039Tommy Schønberg tok starten på Rudskogen i juli og holdt på ledelsen helt til mål. Gjentar han bragden i  sesongens nest siste løpshelg på Gatebil-festivalen på Rudskogen 5-7 september?

KLART FOR DELRUNDE 4, RUDSKOGEN 5-7 SEPTEMBER
Alt ligger an til et superspennende Gatebil Extreme på Rudskogen på sesongens nest siste løpshelg. Kai Roger Bakken har fått tilbake normal kropstempratur og bygget ny motor Audi V8 twin-turbo motor til sin Lotus Esprit! Tommy Schønberg sin A3 er klar fungerer perfekt og har bare fått et strøk polish! Vidar Frogner er ute etter revansje etter å ha oppdaget at flere og flere av konkurrentene kjører stadig fortere! Are Aurom vil også vise Frogner og alle de andre at også han sin Porsche kan vinne løp! Mercelo Adrian Garcia mener han på langt nær har fått vist potensiale i DTM M3’n, og har nå fått rettet opp i diverse problemer som slakket litt på tempoet i juli! Og ikke minst Raymond Nordnes, som har pallplass i sikte etter å i hele år har knust alle sine tidligere bestenoteringer.

På pallen er det derimot bare plass til 3 stykker, så Gatebil Extreme Time Attack og Race blir garantert heftig og spennende både for deltakere og publikum på Gatebil 5-7 september.

LES OGSÅ: Om Gatebil Extreme 2014

Under ser du resultater sammenlagt for både Extreme Time Attack og Race etter delrunde 3 av 5. Poengene er derimot ikke helt korrekt, da alle deltakere på slutten av sesongen må stryke det dårligste løpet. Dersom ett løp hadde vært strøket så langt, ville f.eks. Kai Roger bakken ledet Time Attack, 20 poeng foran Vidar Frogner.

SAMMENLAGT ‘TIME ATTACK’ ETTER LØP 3 AV 5 (før alle har trukket dårligste løp):

resultater_ta_etter_race3-av-5

SAMMENLAGT ‘RACE’ ETTER LØP 3 AV 5 (før trukket dårligste løp):resultater_race_etter_race3-av-5