FROGNER VIL BLI ENDA RASKERE

Torsdag 02.11.2018: June Elise Marlén

På Gatebil sin stand på Oslo Motor Show i helgen hadde vi samlet i alt seks litt ekstraordinære racing- drifting- og utstillingsbiler. Vi tok en liten prat med hver av eierne til disse bilene, for å høre hva som er ståa etter sesongen 2018, og hvordan vinteren skal brukes for å være best mulig rustet til sesongstart neste år. Hver dag denne uken får du derfor møte en av gutta fra Gatebil-standen, her på Gatebil.no.

Både sesongen 2017 og 2018 bød på en del utfordringer og nedturer for Vidar Frogner, og mange lurte nok på om hans Porche 993 GT2 noen gang kom til å bli en vinnerbil. 

– Som regel er det en del barnesykdommer og trøbbel som dukker opp underveis når man bygger en så ekstrem bil, sier Vidar Frogner selv.

På Gatebil i august gjorde imidlertid Vidar alle fordommer til skamme og viste at denne bilen er av en helt egen klasse, da han satte ny banerekord på Rudskogen, for biler uten rørramme, vel å merke.

– 2018 var å anse som en testsesong for å få sortert ut bilen. På Rudskogen i juli begynte det å løsne litt, og på de to siste Gatebil-treffene i Norge vant vi totalt fire løp og satte banerekord på Rudskogen med 1 minutt og 22,9 sekunder, oppsummerer Vidar.

– Alt i alt må jeg si at jeg er svært fornøyd med sesongen!

Bilen er bygget i samarbeid med Situne AS, som er hovedsponsor, samt Vidars egne mekanikere, Finn Hansen og Jens Hanestad. Bilen er en 3,6 liter luftkjølt Porsche 993, som i tillegg har fått navnet GT2 EVO Extreme. Bilen yter fra 500 til 1100 hestekrefter, som kan justeres i fem trinn mens man kjører.

– Jeg kjører normalt med 750 hester, påpeker Vidar.

Forøvrig har bilen en imponerende lang liste over spesifikasjoner og gromme deler, som omfatter blant annet følgende:

MOTOR:

  • Pauter vipper, Carrillo råder, smidde stempler fra Mahle og flere egenproduserte deler, som innsug, kammer og intercooler
  • EFI EURO 8 motorstyring og PCM2 powerboks fra OBR (Ole Buhl Racing)
  • EFR-7163 turboer fra Svensk Turboservice.
  • Egenprodusert spesialeksos bygget med deler fra Ferrita.

GIRKASSE:

  • 997 CUP, med forsterket drevsats fra K-M-P Motorsport Products
  • Luftstyrt paddle shift fra OBR

UNDERSTELL:

  • Porsche motorsport/993 GT2
  • Öhlins TTX, spesiallaget for bilen på Öhlins i Sverige
  • Chassis er senket 1,5 cm foran og bak, motor senket 2 centimeter
  • Forstilling er bredda 6 centimeter.

DEKK OG FELGER:

  • Foran: 12 x 18 BBS med 280/650 Yokohama slicks 
  • Bak: 14 x 18 med BBS 330/71 Yokohama slicks 

INSTRUMENTERING:

  • Prototype SmartDash levert av Situne
  • Membran bryterpanel (designet av Situne, produsert av OBR)

CHASSIS:

  • 1996 modell 993 turbo bygget om til 993 GT2
  • Chassis forsterket, sveiset helbur

DIVERSE:

  • Motorsport spec. ledningsnett designet og produsert av Situne
  • LiteBlox LB19XX batteri
  • Bosch M4 race ABS

– Bilen ble 3D-scannet og kjørt i vindtunnell-simulator av AMB Aero i Japan for cirka et år siden, forteller Vidar.

– På bakgrunn av resultatet ble aero kit tegnet og utviklet for maksimal downforce.

Vidar og teamet har moderert en del for å få det rette designet på bilen, derfor er det utviklet en mengde custom deler, som oljekjøler, bensintank, splitter og sideskjørt, motorluke med forsterkninger, vinge, komplett ny front, framskjermer, panser med luftutslipp og braketter for innfesting av front og bakvinge. Bakvingen er forøvrig laget av DJ Racecars, og alle delene er laget i vacuumstøpt carbon.

– Bilen har over dobbelt så mye downforce som en ny 991 GT2RS, informerer Vidar.

– Og det er den mest ekstreme 993’en i Europa, kanskje i hele verden.

– I vinter vil bilen i all hovedsak bli grundig servet og klargjort for 2019-sesongen, sier Vidar, men drar litt på det, og klarer likevel ikke å dy seg: 

– Noen mindre oppgraderinger vil nok bli gjort for å bli enda litt raskere.

Hva angår 2019 har Vidar et klart mål om å komme på pallen i både Gatebil Extreme og Time Attack.

– Målet med prosjektet er å vise at det er mulig å kjøre fort med en «gammel» Porsche, sier Vidar.

Vidar vil takke sine mekanikere, Finn og Jens, Situne, Öhlins, Autolakk, Autotuning, Gundersen SportsCar, Steinspruten bilglass, BNshop.no, Svensk Turboservice AB, Mobil1, Porsche Classic Center Son, Lindberg & Lund og alle andre som har bidratt.

Datoer for Gatebil 2019

– – – – – –

TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no, så send mail til June eller Bjørn med en gang: june@gatebil.no eller bw@gatebil.no

Gatebil’s hovedpartner 2018: