Ole Morten Davanger er en stabil og god drifter som har vist seg frem ved flere anledninger de siste årene. I 2015 vant han Norgescupen, i 2016 fikk han en tredjeplass i NM, og i 2018 ble han Norgesmester.
Hittil i år har Davanger en tredjeplass og en fjerdeplass i GDS-konkurransene som har blitt kjørt på henholdsvis Våler og Mantorp Park, og ligger på en foreløpig andreplass sammenlagt. På Gatebil på Rudskogen 11. til 14. juli er det Breisladd-VM og Super 3 det handler om.
Davanger sikret seg en fjerdeplass i NM i breisladd på Rudskogen i august i fjor, men har aldri tidligere vært innenfor topp 6 i den store Breisladd-konkurransen som kjøres hvert år på julitreffet, og som kårer Verdensmester i breisladd. I år har han planer om å komme seg på pallen, aller helst helt øverst.
– Jeg har jo et håp om å vinne, men det er sinnssykt mange gode sjåfører, så det blir veldig vanskelig, påpeker Davanger.
Her er Davanger sammen med Fredric Aasbø under Toyota Roadshow tidligere denne måneden:
Breisladdkonkurransen på Rudskogen blir litt annerledes i år enn tidligere. I år er det nemlig fritt frem for alle å prøve seg i kampen om å bli verdensmester. Tidligere har kun inviterte førere fått delta.
– Det er rettferdig og bra for konkurransen at hvem som helst nå kan delta, mener Davanger, som likevel tror konkurransen blir enda hardere enn før.
Davanger har også et mål om å markere seg i Super 3, hvor han kjører sammen med Kim Søndergaard og Simen Olsen i Team JDM.
– JDM, fordi vi har tre “legendariske” japanske sportsbiler, alle med Supra-motor, forklarer Davanger.
– Jeg har kjørt litt med både Kim og Simen tidligere, men alldri sammen alle tre. Imidlertid har vi forholdsvis lik kjørestil, og er stabile sjåfører, alle tre, så det gjenstår å se.
Davanger kjører en Nissan Skyline R34. Bilen har han bygget selv, fra bunnen av, og den har fått flere oppgraderinger i løpet av de fem årene Davanger har kjørt den. Bilen kjører med en 2JZ motor med 656 hjulhester, Samsonas sekvensiell kasse, custom drivlinje, Wisefab foran og bak, BC Racing coilovers og en god del andre gromme deler.
– Jeg har alltid vært veldig bilinteressert, forklarer Davanger.
– Tidligere drev jeg og bygde om biler, trimmet og så videre, før jeg la det på hylla, til fordel for drifting.
I dag jobber han som mekaniker på Jæger Automobil, og driver i tillegg en del med opplæring og kurs. Ellers går mesteparten av tiden med til drifting-hobbyen.
– Jeg har en fantastisk samboer som støtter meg i det jeg holder på med, påpeker han.
Her er en film fra Davanger driftet opp Fanafjellet tidligere i år:
Dette kan imidlertid være den siste sesongen Davanger kjører R34’n som han har vært trofast mot i over fem år.
– Jeg har inngått et samarbeid med Toyota Norge, og vi skal bygge en ny driftebil som, etter planen, skal være ferdig til sesongen 2020, røper Davanger.
– Det blir en GT86 som skal bygges om, med motoren og girkassa fra Skylinen som jeg kjører nå, resten blir nytt.
Mye tid skal legges ned de neste månedene for å lage gode og solide løsninger først som sist. Ettersom Davanger også kjører GDS denne sesongen, parallellt med byggeprosjektet, så kommer det til å ta ekstra tid.
– På grunn av forsinkelser og uforutsette skjær i sjøen, ligger vi allerede litt bak skjema, men vi satser på at vi skal komme i mål som planlagt og kjøre full sesong med den nye bilen neste år, sier Davanger.
Davanger er stolt over å ha fått Toyota Norge med på laget og lover at bilen vil bli å se ved flere anledninger neste år.
– Dette er en drøm jeg har hatt i flere år, og det å få en sånn mulighet betyr utrolig mye, sier han.
– I tillegg til å kjøre diverse drifting-konkuranser vil bilen også bli brukt en del i markedsføring og på diverse arrangementer for Toyota Norge og forhandlere på Vestlandet. Om noen kunne tenke seg å være med på dette prosjektet og veien vår videre, er de hjertelig velkommen til å ta kontakt.
Sjekk ut Davanger Drifting på Facebook
Takk til: Håkon Tvedten Eriksen og Toyota Norge, Jæger Automobil AS og øvrige samarbeidspartnere.
NESTE GATEBIL: