LADER OPP PÅ ISEN

Hovedbilde: Henrik Oulie Media

Tirsdag 05.02.2019: June Elise Marlén

Isbanekjøring er billig og effektiv trening for driftere, og stadig flere sjåfører kjøper seg en bil nummer to for å kjøre på isen.

– I motsetning til en vanlig driftebil, som gjerne har opp mot 800-1.000 hestekrefter og er en veldig avansert bil, kan en isbil gjerne være billig og uten turbo, sier Tor-Anders Ringnes, som er en av dem som gjerne setter av så mange helger som mulig i vinterhalvåret for å få kjøretrening på isen.

– Man trenger heller ikke å modifisere så mye for at bilen skal egne seg godt til å drifte på isen, fortsetter han.

Bonusgave

Bilen Tor -Anders kjører ble i all hemmelighet kjøpt inn fra Sverige før jul i 2017 og gitt som en liten bonusgave til hele teamet, som besto av Petter Vigen Andersen og Eriane Wennevold, i tillegg til Ringnes selv.

– Denne ble kjøpt for at vi tre skulle ha det litt ekstra gøy sammen fordi de har tatt seg så mye fri fra jobb for å hjepe meg, forklarer Tor-Anders.

Eriane og Tor-Anders på isen. (Foto: BFO.TO)

Billig trening

Tor-Anders legger likevel ikke skjul på at han har stor glede av den selv også:

– Greia med iskjøring er at det er vanvittig bra trening, i tillegg så er det billig. Her kan man teste grensene til det maksimale, og om vi bulker så koster det nesten ingen ting å fikse.

Tor-Anders trekker også frem det sosiale aspektet, som kanskje blir ekstra viktig i vinterhalvåret, når de fleste står inne og skrur.

– Det er veldig moro å kjøre med de samme som man kjører med om sommeren, det er et fint sosialt fellesskap, sier Tor-Anders:

(Foto: Eriane Wennevold)

Øver ferdigheter

Det er et fint knippe godt profilerte norske driftere som møtes for å øve ferdigheter på isen sammen. Fredric Aasbø, Andreas Øvergaard, Øyvind Bogen, David Abera, Morgan Ekman, Mazhar Iqbal, Martin Amundrød, Kenneth Hansen, Hans Martin Larsen, Ola Jæger, Magnus Aarflot, Thomas Karlsen og Bekkevold-brødrene er førere Ringnes trekker spesielt frem.

– Vi kjører mye på forskjellige steder i Sverige, og så blir det noen turer til Hebbes Racing i Sigdal, opplyser Tor-Anders.

(Foto: Photo Peqk)

Bilen er en original 1994 Toyota Supra 2JZ-GE NA uten turbo og som går i nødmodus med 197 hester. Originalt har den 224, og skal etter hvert trimmes opp enda litt. Tor-Anders har byttet grenrør, eksos, dempere og ratt, skiftet til bedre rattutslag og Sellholm femtrinns sekvensiell kasse, samme type som han har i sin Toyota GT86, som vi kjenner fra Gatebil. I tillegg er det sveiset inn halvbur for å kunne kjøre på ishjul:

(Foto: BFO.TO)

– Kjøringen har gått bra så langt, og vi har det veldig gøy, bekrefter Tor-Anders.

Les mer om Tor-Anders sine planer for sesongen 2019.

Utrolig moro

– Da jeg ikke hadde så mye erfaring med å kjøre på isen, så var jeg veldig spent på hvordan dette ville gå, sier Eriane Wennevold, som er den faste fotografen i teamet:

– Bilen var overraskende lett å kjøre og jeg får god veiledning underveis, noe som gjør at det er utrolig moro. I tillegg er det selvsagt flott å tilbringe tid sammen med gode venner, sier hun:

Økende interesse

Tor Steinar Fossen, daglig leder av driften ved isbanen på Hebbes Racing, bekrefter at de har merket en økende interesse for isbanekjøring de siste årene.

– Omlag halvparten av de som kommer til oss er rally- og bilcrosssjåfører som trener ferdigheter. Resten er vanlige gatebiler som også ønsker å trene sine ferdigheter på glatta, sier han.

– Vi har også grupper som bare kommer for å ha det gøy sammen. Det er god teambuilding!

På Hebbes holder de åpent alle dager, så sant forholdene på isen er bra. De har seks baner for bil og tre baner for gokart.

– Det er ikke nødvendig å booke tid for å kjøre med egen bil, men ønsker man å bruke en av våre utleiebiler, bør det avtales på forhånd, presiserer Fossen.

– Vi har fire BMW 330 som vi bruker til utleie:

Tor-Anders Rignes deler forøvrig en del fra kjøring på isbane på sin Facebook-side og YouTube-kanal:

Tor-Anders Ringnes på Facebook

Tor-Anders Ringnes på YouTube

Hebbes Racing på Facebook

Kjøp billetter til Gatebil i 2019.

– – – – – –

TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no, så send mail til June eller Bjørn med en gang: june@gatebil.no eller bw@gatebil.no

Gatebils hovedpartner 2018: