RINGNES SIKTER HØYT

Onsdag 31.10.2018: June

På Gatebil sin stand på Oslo Motor Show i helgen hadde vi samlet i alt seks litt ekstraordinære racing- drifting- og utstillingsbiler. Vi tok en liten prat med hver av eierne til disse bilene, for å høre hva som er ståa etter sesongen 2018, og hvordan vinteren skal brukes for å være best mulig rustet til sesongstart neste år. Hver dag denne uken får du derfor møte en av gutta fra Gatebil-standen, her på Gatebil.no.

Et kjapt søk gjennom bildene på Facebook-siden til Tor-Anders Ringnes, resulterte i blant annet dette bildet. Og det sier kanskje mye om holdningen til denne mannen, som aldri synes å gi seg:

For Tor-Anders Ringnes ble sesongen 2018 nemlig helt spesiell. 

Bildet av Tor-Anders som nærmest flyr gjennom lufta og totalvraker bilen sin i 2016, har festet seg godt på netthinna. Det ble startet kronerulling i etterkant av ulykken, og Tor-Anders mottok uendelig mange støtteerklæringer. Likevel kan det være svært vanskelig å skulle starte helt på nytt. Når Ringnes likevel skulle gjøre akkurat det, valgte han imidlertid å gjøre det ordentlig.

Etter å ha bygget bil i to år, ble den nye bilen først ferdig onsdag før hovedtreffet i juli 2018. Etter bare fem testrunder var han på banen sammen med Fredric Aasbø og Ola Jæger i Super 3.

– Vi fikset et par småfeil som oppsto under testkjøring, ellers var bilen helt ny og utestet før vi kom på Rudskogen, uttaler Ringnes.

– Vi kvalet likevel på førsteplass og vant til slutt finalen i Super 3 med med Team Toyota. Det var helt rått, og HELT uventet!

Foto: Molberg Media

Bilen til Ringnes går nå under navnet Tuningservice Østfold Toyota GT86. Under panseret sitter en Pure Performance 3.4 liter 2JZ VVT-i rekkesekser som er tunet til 1047 hk. og 1.370 nm. Drivverket består av OS Giken 3-platet clutch, Sellholm 5-trinns sekvensiell girkasse, GKN mellomaksel, RTS Quick Change differensial og HSF drivaksler.

Bilen er utstyrt med fullt MoTeC PDM-system med M800 motorstyring, WP Pro bremser med seks stempler foran og fire bak, samt carbontak og breddekit fra HGK.

– Det har blitt kommentert flere ganger at bilen er Norges grommeste driftebil, noe jeg synes er kjempestas, sier Tor-Anders.

På hovedtreffet på Gatebil i juli vant bilen forøvrig den gjeve prisen for Car of the Show.

Etter noen år med intens bilbygging har Ringnes forhåpentligvis en relativt rolig vinter foran seg.

– Ja, ingen store planer for denne vinteren, bekrefter han.

– Bilen fungerer som den skal, så det blir bare noen små modifikasjoner. 

Neste sesong forventer vi å kunne følge Ringnes gjennom hele Gatebil-sesongen, og selv har han et klart mål for 2019:

– Jeg håper på å vinne Super 3 for fjerde året på rad, sammen med Team Toyota, det er hovedmålet!

– Jeg vil gjerne takke alle som har bidratt på kronerullingen for at denne bilen skulle bli en virkelighet. En ekstra takk til Toyota Norge og Håkon Eriksen, og ellers alle mine sponsorer og alle som har hjulpet til med bilen.

Ringnes har laget videoblogg gjennom hele byggeprosessen, og den finner du her: Tor-Anders’ VLOG på YouTube

Tor-Anders på Instagram

Tor-Anders på Facebook

Sponsorer:

Tuningservice Østfold

GATEBIL

RHJ AS

VIP Transport AS

Bussivest.no

Pure Performance

Dioder.no

Rymax

Wide Industrier

Bilfolering AS

BOOST Racefuel

Garage 15

Rakkestad slangeservice

Peebee Motorsport

Veng Bildeler

Simpson Europe

Wennevold Photo

Vigen Motorsport

Andreas Hoås Wennevold

Datoer for Gatebil 2019

– – – – – –

TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no, så send mail til June eller Bjørn med en gang: june@gatebil.no eller bw@gatebil.no

Gatebil’s hovedpartner 2018: