MÅRTEN VIL UTFORDRE I GDS – TROR VI KAN BLI FARLIGE

Mandag 06.05.2019: June Elise Marlén

Den svenske drifteren Mårten Stångberg er flink til å synliggjøre prosjektet sitt i sosiale medier. I samarbeid med digifi.se har han også laget en egen hjemmeside som følger ham og teamet på driftingeventyr rundt omkring i verden, og som også fungerer delvis som en byggeblogg. Men hvordan går det egentlig med Team Lovetap om dagen? Er de klare for sesongstart på Vålerbanen 24. til 26. mai? Og hva er det ultimate målet for GDS (Gatebil Drift Series)-sesongen?

– Vi hadde en real smell under Påskesladden på Elmia og fikk ødelagt bakluka, en lampe og bash baren, forteller Mårten:

– Men vi har jobbet på og har fikset opp i skadene, så nå er vi klare igjen.

Må spare vekt

I følge Stångberg har Team Lovetap bygget den første W209 driftebilen i verden. Tar man en titt på den nevnte hjemmesiden, ser man også at de har gjort det med lidenskap og øye for detaljer. Nå har de testet og videreutviklet bilen gjennom to sesonger.

– Vi føler at vi har et grunnnoppsett som gjør bilen konkurransedyktig. Den gjør det bra på banen og den henger sammen, konstaterer Mårten fornøyd:

– Denne sesongen vil først og fremst handle om å gjøre små forandringer som vil påvirke ytelsen ytterligere. Vi skal være forsiktige og ta små skritt av gangen, for å slippe å starte fra begynnelsen igjen.

Vekten på bilen har vært en av de store utfordringene så langt, og vil definitivt få mye oppmerksomhet i 2019.

– Vi skal blant annet bygge om drivstoffsystemet og regner med å spare et par kilo på å bytte ut den gamle tanken med et nytt system som har innebygd catchtank og pumpe.

Lager reservedeler

Også et helt nytt sett med coilovere skal hjelpe med å spare vekt på bilen, samtidig som det skal sørge for bedre grep og kontroll over bilen. Det er også byttet til Emtron datasprut.

– Når man kjører med et så unikt chassis, innebærer det at man nesten aldri kan kjøpe hyllevare. Mange av delene har vi laget selv, og vi har ikke alltid tid til å lage reservedeler, forklarer Mårten.

– Denne vinteren har vi jobbet hard med å lage reserver av typiske slitedeler i drifting, for eksempel bærearmer.

Team Lovetap har nå bare litt service igjen på bilen, så er de klare for sesongstart på Våler. GDS blir hovedsatsingen i 2019, men Mårten skal også kjøre Breisladden og Super 3.

– Jeg tror vi har store muligheter i GDS. Bilen er raskere og mer stabil enn noen sinne , så hvis jeg som fører klarer å beholde roen og fokuset, så tror jeg vi kan bli farlige, sier Mårten.

Tilbake til start

Mårten hadde brukt fem år av livet sitt på å bygge opp en Mercedes 190 (W201) fra en standard gatebil til en fullblods driftingbil, da den ble erklært ulovlig i henhold til de nye retningslinjene for drifting i 2013. Mårten visste da at han måtte bygge noe helt nytt.

Omtrent samtidig lanserte Rocket Bunny sitt body kit for CLK. Mårten begynte å se nærmere på CLK 63 og fikk en kompis til å gjøre noen rendringer for å se hvordan hvordan et tilsvarende body kit ville kunne se ut på denne bilen.

– Der og da visste jeg at dette skulle bli mitt neste bygg, forteller Mårten.

Mårten fløy over til England i oktober 2014 og hentet hjem det han mente ville være et perfekte utgangspunkt for å gjenoppbygge driftingdrømmen. Tre dager senere var bilen fullstendig nedplukket og klar for ny setup. Dette ble starten på et nytt eventyr for Mårten og gjengen i Team Lovetap.

Vil løfte frem drifting 

Vår alles kjære speaker-duo på Gatebil, Dyrkorn og Halstvedt, kaller det et kyss, en lett berøring mellom to biler, men uten at noe støter imot og uten at skade oppstår. I drifting kalles det også “lovetap”, og det er der Mårten fant inspirasjon til teamnavnet.

Team Lovetap består av åtte aktive bilentusiaster som stiller opp sent og tidlig av den enkle grunn at de elsker teknikk og dyre biler. En er smed og kan sveise aluminium, en annen er spotter, forøvrig består teamet av mekanikere, og Mårten selv, som sitter bak rattet og som ellers er primus motor i prosjektet.

Mårten har lagt sjelen sin i å skape et prosjekt som, ikke bare skal hente inn premier og pokaler, men som også skal hedre og løfte frem drifting som fullverdig motorsport:

Før jul i fjor skrev Gatebil en sak om Lovekhana City Drift, filmen Stångberg og teamet laget som en hyllest til drifing, og til Ken Block spesielt.

Bygger et helt konsept

Mårten promoterer Team Lovetap gjennom flere kanaler:

Teamlovetap.com

Vlog på YouTube

Facebook

Instagram

På mange måter bygger han et helt konsept rundt sin lideskap for drifting.

– Jeg vil vite at vi har et bra konsept å komme med til våre sponsorer, og på den måten bygge opp programmet vårt til et høyere nivå, forklarer Mårten.

– At det i tillegg er morsomt, og at vi får bygge helt sinnssyke ting, er jo bare en bonus.

Breddet 36 centimeter

I dag er altså bilen i all hovedsak ferdig bygget, kun justeringer og forbedringer gjenstår. Karosseriet, som i utgangspunktet var et standard CLK 270 CDI-karosseri fra 2003, er breddet 36 centimeter i samarbeid med Seidoworks og Joakim Edin. Diesel-motoren som opprinnelig satt i bilen ble først byttet ut mot en AMG rekkesekser, men som Mårten kjørte i stykker, og som nå er erstattet av en rekkesekser fra en 124-kombi.

Her kan du lese alt om spec på bilen.

– – – – – –

TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no, så send mail til June eller Bjørn med en gang: june@gatebil.noeller bw@gatebil.no

Gatebils hovedpartner 2018: