Stig “Smygen” Wilhelmsen fra Bergen Drift Team (BDT) skulle bare sandblåse sin velbrukte Omega 3000 driftebil, det ble starten på et ekstremt oppussingsprosjekt.
Opel Omegaen har i sin ungdom gått som taxi i Modalen i Hordaland, etterhvert som sladdemaskin for Smygen på Gatebil og i diverse driftingserier.
– Bilen har vel egentlig vært oppbrukt ca tre ganger allerede, nå gir jeg den enda en sjanse. Den er ferdig, når den er ferdig, men foreløbig er det litt arbeid som gjenstår.
– Vel, det var nok ikke mye bil igjen når jeg fikk den tilbake fra sandblåsing! Haha, så da stod valget mellom bruk eller kast. Min trofaste mekkis; Kjetil Beheim sa det var for dumt å hive prosjektet i dass, så da var det bare å brette opp armene i gi gass. Så sånn går dagene, det blir noen timer med sveising og montering fremover. Heldigvis får jeg god hjelp. Joakim “Jokke” Hamlander skal stå for for å få orden eksos, rørgater og diverse.
Det blir en del nytt, men slik som farge og effekt, det vet man ikke svaret på enda.
-Det viktigste er at jeg får en bil som fungerer 100% når den er klar. Motoren skal RFS ta seg av, så får vi se hvilke krefter vi ender opp med. Rått skal det bli!
Det er ikke småtterier Smygen har gått løs på. Det er lite vi kjenner igjen fra den blå bilen vi husker den som. Utvendig blir det komplett Lotus glassfiber kit som skal breddes ytterligere. 10,5 x 18″ hjul levert av Rasmussen Import og utleie.
Langt fra nitrist motorrom: V8 motoren er en 6,2l LS1 med smidd innmat, som har stått i bilen siden 2014 med ProCharger. Nytt av året blir twin turbo oppsett i tillegg til aluminium innsug og grenrør.
– Ting tar tid når man bygger om fra båt til racerbil, forteller Smygen. Det er absolutt ingenting som tilsier at dette er en Omega innvendig lengre. Mekanikeren Kjetil har customlaget rattstamme, i tillegg er det hjemmesnekret bur som har stått i bilen gjennom flere sesonger.
Hva skal vi si? Her er det fare for hjertebank for enkelte. Svær vinge på plass, i håp om å gi enda mer downforce på bakhjula. Omegaen snuser stadig mer på å ligne en racerbil, enn en lat taxi fra bygda. Men Smygen prater fortsatt bare om å kjøre drifting, foreløpig…
-Hadde jeg ikke hatt gode kompiser og sponsorer hadde Omegaen blitt spiker.
Tusen takk til alle som stiller opp og hjelper til.
Julliane Gullaksen,Kjetil Beheim, Cato Kolås, Joakim Hamlander er navn som står høyt på takkelisten!
Har du et prosjekt til årets GATEBIL-sesong? Send oss gjerne et tips: camilla@gatebil.com