Gatebil Extreme startnummer 991, Vidar Frogner, Larkollen

Vidar Frogner (f. 1963) er fra Østfold og har deltatt i Gatebil Extreme siden 2011. Vidar jobber i eget firma med ventilasjon og kuldeteknikk, og har akkurat startet opp ett lite Porsche-verksted i Moss.

Vidar har deltatt på massevis av banekjøring siden slutten av ’90-tallet. Først med Porsche klubben, og deretter på ulike ‘track days’ både i inn og utland. De 10 siste årene har han også vært instruktør på Raceunivers sine kjørekurs på Nurburgring.

I 2010 kjøpte Vidar sin første fullblods løpsbil. En 1998 Porsche 993 GT2 EVO. Bilen som hadde en lang løpshistorikk ble grundig oppgradert frem til våren 2011, hvor Vidar kjørte sitt første løp i Gatebil Extreme. Vidar vant Extreme fra 2011 til 2013, men høsten 2014 brant bilen og garasjen til Vidar opp.

VIDAR SIN MERITTLISTE:
2011: 1. plass Gatebil Extreme, både Time Attack og Race
2011: 3. plass i den Norske Porsche cupen.
2012: 1. plass Gatebil Extreme, både Time Attack og Race
2012: 1. plass i den Norske Porsche cupen.
2013: 1. plass Gatebil Extreme Race. 2. plass i Time Attack
2013: 3. plass i NM i baneracing klasse GT1
2014: 3. plass Gatebil Extreme Race. 2. plass Time Attack

BESTE RUNDETIDER:
Vålerbanen, Norsk trafikksenter: 55,6 sek
Rudskogen Motorpark: 1.24,8 min
Mantorp Park, Sverige: 1.21 min

NY BIL TIL 2015!
Høsten 2014 kjøpte Vidar ny løpsbil, en 2009 Porsche 997 Cup, ombygd til RSR / CUP R. Bilen er vinteren 2014/ 2015 plukket helt ned, modifisert og bygget opp igjen på eget verksted. Bilen har blant annet fått større hjulhus, nye Øhlins dempere, nytt ledningsnett, nytt datasprut, nye turboer, nytt innsug, nye grenrør etc.

FAKTA OM BILEN:
Porsche 997 Cup, 2009 modell, bygget om til Cup R / RSR. Motor: 3,6 liter twin turbo, 32 ventiler, GT2 EVO RS kammer, Carello råder, GT3 topper, egenprodusert innsug, egenproduserte grenrør, spesial turboer fra Svensk Turboteknikk, GT2 EVO RS intercoolere, Pectel SQ6 datastyring. Effekt: 800HK + / 1000NM + (1,2 bar). Drivverk: G50/54 girkasse med sekvensielt gir mønster. Porsche Motorsport diff og drivaksler . Understell: RSR / Øhlins dempere / knivstag. Bremser: Porsche Cup / RSR. Eksteriør: Komplett egenprodusert bodykit i carbon / kevlar. Interiør: Porsche cup / R – modifisert. Hjul: Foran 12 toms felger med 30/65 – 18 dekk. Bak 14 toms felger med 31/71 – 18 dekk. Vekt: Ca. 1200 kg. (tom vekt)

OM TEAM FROGNER 
Vidar Frogner har med seg Jens Hanestad og Rune Nesbakk som begge har æren av at Vidar stiller med ny bil for sesongen 2015. Vidar takker også alle sponsorer, Jens, Rune og Anders Ringstad for all hjelpen. Til slutt ønsker han å takke kona som fortsatt lar han holde på å leke med biler.

LINK: Tilbake til profiler Gatebil Extreme.

_CST8714 copy _CAM1383 copyKraftpakka som skal hjelpe Vidar Frogner tilbake på toppen i Gatebil Extreme i 2015! 3,6 liter twin turbo på minst 800 hk og 1000Nm.

frogner_993_01I tet i Gatebil Extreme! Sånn husker vi Vidar Frogner sin Porsche 993 GT2 EVO som tragisk brant helt opp høsten 2014. Med denne bilen vant Vidar Gatebil Extreme Race fra 2011 til 2013 og Time Attack i 2011 og 2012.

LINK: Tilbake til profiler Gatebil Extreme.

annonse

annonse