Rapport fra Gatebil Extreme 2014, delrunde 4 av 5

PÅ GATEBIL-FESTIVALEN PÅ RUDSKOGEN 5-7 SEPTEMBER BLE DET KJØRT DELRUNDE 4 AV 5 I GATEBIL EXTREME TIME ATTACK OG RACE. HER ER RAPPORT OG RESULTATER.

EXTREME TIME ATTACK, FREDAG –
Fredag ble det kjørt Time Attack. Etter 3 delrunder ledet Kai Roger Bakken i Lotus Esprit foran Vidar Frogner, men som mange sikkert vet brant Frogner’s Porsche 993 GT2 Evo helt opp hjemme i garasjen bare noen dager før Gatebil.

Bakken hadde bygget ny motor etter havari på Gatebil i juli, og var skeptisk til om den nybygde Audi V8 twin-turbo motoren hadde nok effekt til å være raskest. I følge Bakken var motoren ‘nærmest original’. Men med “knappe” 800 hester klarte han allikevel knallgode 1.26.458, nesten 2 sekunder raskere enn Lars Magnussen fra Mo i Rana i Mitsubishi Evo. Magnussen var ca. 0,2 sek foran Tommy Schønberg i Audi A3.

Lars Magnussen viste i september 2013 at den tidligere ‘Grua Auto’ Evo’n etter total ombygging var veldig rask, men det har vært mye teknisk trøbbel i hele år. Nå gikk derimot alt på skinner, selv om bakdiffen røyk på frikjøringa fredag kveld etter Time Attack. Ny bakdiff var på plass til løpet på lørdag.

Hele 5 biler kjørte raskere enn 1:30 min, og på 5. plass var en nykommer i Gatebil Extreme, Raimond Larssen i BMW E36.

RESULTATER: Time Attack 4.2014

LES OGSÅ: Dette har skjedd i Extreme før delrunde 4

EXTREME RACE, LØRDAG-
Race (fellesstart og først i mål) og Time Attack har ofte vist seg å gi to helt forskjellige resultater. For veldig mye kan skje fra start til mål i løpet av 8 runder. I 2013 var Tommy Schønberg helt sjef og vant både race på lørdag og showrace på søndag (i ‘showracet’ får deltakere kun poeng for oppmøte). Både Schønberg og Magnussen har firehjulstrekk, noe som ofte er fordel  i september, da banen på Rudskogen er kaldere og glattere enn i juli. På Gatebil ligger det alltid også mye gummirester i banen etter frikjøring med driftingbiler.

Både Kai Roger Bakken og Are Aurom i Porsche GT2, og mange av de andre med 2-hjulstrekk, trenger også flere runder en de med 4-hjulstrekk for å få god nok varme i dekkene. Både Schønberg og Magnussen hadde derfor en klar strategi om å ta starten, og dra i fra de på de første rundene, for å sikre en godt forsprang til Bakken fikk ordentlig fart på Lotusen.

Racet på rørdag ble kanskje ett av de mest spennende i Gatebil Extreme noen gang. Riktignok klarte Kai Roger Bakken og ta starten og holdt på ledelsen helt til mål, men ved målpassering skilte det under 0,5 sekund mellom de 3 beste.

Heldig for Bakken fightet Schønberg og Magnussen hele løpet om 2. plassen, og de byttet flere ganger på å ligge først. Bakken hadde lenge en ledelse på 2-3 sekunder, men i mål var de altså nesten helt likt. Bakken på første, Magnussen på andre og Schønberg som nummer 3. Raimond Larsen kom på 4. plass, mens Are Aurom fikk teknisk trøbbel og måtte bryte 3 runder før mål.

RESULTATER: Extreme Race 4.2014 

SAMMENLAGT FØR SISTE RUNDE –
Totalt etter 4 av 5 delrunder leder Kai Roger Bakken Time Attack cupen forran Are Aurom og Vidar Frogner. Tommy Schønberg er på fjerde og Lars Magnussen på femte.

I Race-cupen er det også Bakken som leder, men med Schønberg på andre. Vidar Frogner er også her på tredjeplass, på tross av at han ikke deltok på delrunde 4. Börje Hansson fra Sverige i en rålekker Audi Ur Quattro har kjørt stabilt i hele år og er på fjerde, mens Are Aurom er nummer 6.

TOTALT ETTER DELRUNDE 4: Time Attack.PDF  |  Race.PDF

LES OGSÅ: Om Gatebil Extreme 2014

Finaler i Gatebil Extreme 2014 er på Mantorp 27-28 sept. 

extreme_gruppe

Klikk på Plakaten og les om årets siste Gatebil-festival:

plakat_org_liten