Slik gikk det i Gatebil Extreme Racing Serie i 2014!

Her er en oppsummering av hvordan det gikk i alle 5 delrundene i Gatebil Extreme Racing Serie i 2014. Vålerbanen i mai, Mantorp Park i juni, Rudskogen i juli og september, og finale på Mantorp Park i september.

LINK: Resultater Extreme 2004 til 2014

DELRUNDE 1 AV 5, VÅLERBANEN I MAI
Gatebil Extreme 2014 startet dramatisk for mange. Vidar Frogner kræsjet sin Porsche 993 GT2 med Anna Neergaard Rathe sin nyombygde Nissan Skyline GT-R, mens Tommy Schønberg kjørte i grøfta i første sving. Kai Roger Bakken vant både Time Attack og Race.

LINK: Full rapport fra Extreme på Vålerbanen 2014.

DELRUNDE 2 AV 5, MANTORP PARK I JUNI
I juni var det Mantorp Park i Sverige som var arena for Gatebil Extreme. En superrask bane alle deltakerne digger å kjøre. Men for mange er det langt å reise, så oppmøte er ikke like godt som i Norge. Det dukker derimot alltid opp noen raske Svensker, som ofte ellers ikke kommer å kjører på løpene i Norge. Deriblant Richard Cornaccini i en supergrom Porsche 997 RSR cup.

Cornacchini (kjent som Supra-mannen) var nummer 3 på Time Attack, bare 6 hundredeler etter Are Aurom i Porsche 993 GT2. Ingen var derimot i nærheten av Kai Roger Bakken, som med siden 1.19.084 var over 2 sekunder raskeste enn nummer to. Fra andre til sjuende plass skilte det derimot under ett sekund.

Vidar Frogner rapporterte om litt for dårlig turbotrykk, og ble nummer 6. med 1.21.918.

Tommy Schønberg fikk motorras allerede på treningen før Time Attack, og hadde ikke med deler til å fikse problemet.

I Extreme Race tok Kai Roger Bakken starten, og alt lå ann til å bli en parademars mot overlegen seier. Etter  to og en halv runde var det derimot brått slutt. Motoren døde helt ut, og det viste seg at et helt nytt bensinfilter var potte tett. Det er ikke lov å ha med seg Bioetanol E85 fra Norge til Sverige, og i følge Bakken var den lokale “Svenske-suppa” full av møkk.

Cornaccini tok dermed over ledelsen, men fikk hard kamp av Svenske Magnus Persson, også i en Porsche cup-bil. På tredje fulgte Vidar Frogner.  Are Aurom raste girkassa på runde 2 og måtte bryte.

Cornaccini og Persson fightet tett hele veien, mens Frogner lå litt lengre bak. Mot slutten av løpet nærmet Frogner seg raskt, og i mål skilte det under ett sekund på de 3 beste. Cornaccini på første, Persson på andre og Frogner nummer 3. Nummer 4 ble Frode Jørgenssen i Audi S2, 5. Ketil Jensen i Lexus IS200, 6. Andreas Vaa i Supra, 7. Børje Hansson i Audi Ur Quattro, og 8. Vidar Jødahl i E30 M3.

DELRUNDE 3 AV 5, RUDSKOGEN I JULI
Hele 38 biler stilte til start på Gatebil Extreme på Rudskogen i juli, og raskest på Time Attack var Vidar Frogner med tiden 1.27.826.  Tommy Schønberg sikret andreplass, mens Are Aurom ble nummer 3. På fjerde kom Mercelo Adrian Garcia i en BMW E30 M3, en tidligere DTM-racer sponset av GIK Turbo. Andreas Vaa sikret en knallgod 5. plass, mens Raymond Nordnes var superhappy med å bli nummer 6. Nordnes sin BMW E46 M3 turbo er en av de sprekeste bilene i Gatebil Extreme, men de beste rundetidene har uteblitt. På Rudskogen så det derimot ut til at Nordnes også hadde fått skikk på M3’n sine kjøreegenskapene, og senket sin bestetid fra 2013 med omtrent 4 sekunder.

Kai Roger Bakken kopierte Tommy Schönberg fra Mantorp, og fikk motorras allerede på treningen før Time Attack. Bakken kastet sjelden inn håndkle på grunn av en ødelagt motor, og dro med seg Lotusen hjem til verkstedet hos KRB Trading i Steinberg for å bygge ny motor natt til lørdag. Men med influensa og 40 i feber var nok ikke presisjonen på jobben helt på merke, for fra startposisjon helt i bakerst  i Extreme Race var det bare å cruise inn i depoet allerede etter en runde, med nok en ødelagt motor.

I racet var det ingen som kunne gjøre noe med Tommy Schønberg i sin TS Racing Audi A3. Tommy var helt konge på Rudskogen i juli! Gikk rett i tet og dro i fra helt til mål. Tilslutt var han hele langsletta foran Vidar Frogner på andreplass. Schønberg kjørte også helgens raskeste rundetid, med 1.27.534. En knallsterk tid, med tanke på hvor mye gummi og dritt som ligger på banen etter alle driftingbiler på frikjøringen.

Are Aurom ble nummer 3, etter å ha fightet med Vaa og Nordnes store deler av løpet. Både Porscha til Aurom og Frogner slitet med å få skikkelig varme i dekka før etter mange runder, og begge kjører alltid raskest på slutten. Både Vaa og Nordnes begynte i tillegg å slite med feste mot slutten, så Aurom kjørte greit i fra.

6 ble Hans Frisak i Porsche 996 GT2, 7. Mercelo Adrian Garcia, 8. Per Erik Schriver i Nissan Skyline, 9. Børje Hansson i Ur Quattro og 10. Brede Alnes i Mini Quattro.

DELRUNDE 4 av 5, RUDSKOGEN I SEPTEMBER
Alt lå an til å bli en spennende runde på Rudskogen i september. Kai Roger Bakken hadde bygget ny Audi V8 twin-turbo motor til Lotusen! Tommy Schønberg sin A3 var nypolert! Vidar Frogner var ute etter revansje etter å ha oppdaget at flere og flere av konkurrentene kjører stadig fortere! Are Aurom vil også vise Frogner og alle de andre at også han sin Porsche kan vinne løp! Mercelo Adrian Garcia mente han på langt nær har fått vist potensiale i DTM M3’n. Og ikke minst Raymond Nordnes, som hadde pallplass i sikte etter å i hele 2014 hadde knust alle sine tidligere bestenoteringer.

Ikke overraskende var det Kai Roger Bakken som var raskest på Time Attack. Med ny motor med mindre effekt hadde bilen aldri gått fortere.

Den som overasket mest var Lars Magnussen fra Mo i Rana. At Magnussen sin Evo gikk fort hadde vi sett før, men 1.28.4 på kald bane på Gatebil i september er en knallbra tid som holdt til andreplass på Time Attack. Tommy Schönberg måtte nøye seg med tredjeplass, 4 tiendeler etter Magnussen. Nummer 4 ble Are Aurom og på 5. plass kom Raimond Larsen i en gammel ‘Touring Car’ BMW E36, som også var under 1 minutt og 30 sekunder. På 6. plass kom Andreas Vaa i Supra, mens Ørjan Thorsen i Audi S2 var raskeste bil fra Team Husnes Pitstop med 7. plass.

Vidar Frogner sin Porsche GT2 var derimot ikke å se på Gatebil Rudskogen i september. Bare noen dager i forveien hadde bilen tatt fyr i garasjen og hadde brent helt opp. Dette var en bil med masse Internasjonal racinghistorie, så en veldig tragisk hendelse. Garasjen til Frogner brant også opp. Frogner sin Porsche har satt standarden i Gatebil Extreme i flere år, og har vært et mål for mange å kjøre i fra. I Gatebil sin film fra Rudskogen i september ser du et intervju med Frogner om hva som skjedde. Gå til videogalleri.

Mye tydet på at det skulle bli lett match for Gai Roger Bakken og vinne Extreme Race, men aldri før har det vært så spennende og tett over målgang som i delrunde 4 av 5 i race-cupen. Bakken tok starten og fikk noen meter på Magnussen og Schönberg som hadde en heftig fight i alle rundene. Mot slutten av løpet tog de stadig også innpå Bakken sin Lotus, og i mål det 0,4 sekunder mellom de 3 første. Bakken holdt akkurat unna og vant, Magnussen ble nummer 2 og Tommy Schønberg 3. Schønberg kjørte forøvrig løpets raskeste rundetid på knallsterke  1.26.795.

Nummer 4 ble Raimond Larsen, 5 ble Ørjan Thorsen, på 6. plass kom Torgil Johansen, 7 Börje Hansson, 8 Vidar Strand og 10 Brede Alnes.

DELRUNDE 5 av 5, MANTORP PARK, SEPTEMBER
Ingen hadde nubbsjanse på å følge Kai Roger Bakken sin Team KRB Lotus Esprit V8 twin-turbo på delrunde 5 av 5 i Gatebil Extreme Time Attack 2014 på Mantorp Park i Sverige. Med knallsterke 1.17.666 var han nesten 3 sekunder raskere enn Rickard Cornaccin i Porsche 997 RSR. Cornaccini klaget på for lite effekt, men mente han uansett ikke ville klart å henge med Bakken.

Tommy Schønberg kjørte i depoet etter bare to runder med mistenkelig mye blårøyk ut av eksosen på sin TS-Racing Audi A3R. Schönberg klarte allikevel en råbra 3. plass, bare 0,5 sekund bak Cornaccini.

– Jeg mistenker at det er en sprekk i en sylinder, men jeg stiller selvfølgelig til start i Extreme Race og kjører til det smeller, sa Schönberg til Gatebil-speaker Arild Dyrkorn.

På fjerde kom Vidar Frogner med 1.21.528. Etter at Frogner sin Porsche 993 GT2 Evo brant opp i garasjen i sommer, har Frogner kjøpt Pål Richard Eidsvold sin 997 GT3 Cup, bygget om til RSR.

– Det er langt igjen før den nye bilen er slik jeg ønsker, sa Frogner. – Dessuten kjører jeg på laveste turbotrykk med “bare” 700 hester, pluss gamle dekk. Det her gjør det umulig å sette topp-tider her på Mantorp. Jeg er uansett helt sikker på at bilen blir blandt de raskeste i 2015.

Med seier i hele 4 av 5 løp, vant dermed Kai Roger Bakken og Team KRB-Racing overlegent Gatebil Extreme Time Attack sammenlagt for andre år på rad.

Kai Roger Bakken kunne også juble som totalvinner i Gatebil Extreme Race 2014, og slik gikk det i årets siste race:

Når starten gikk havnet Cornaccini i Porsche 997 RSR bakover i feltet etter trøbbel med turbotrykk, men Schönberg hang på Bakken som en klegg. I halve løpet fightet de to, og Tommy Schønberg var flere ganger forbi Bakken og i ledelse. De siste rundene blinket derimot alle varsellamper i Tommy sin Audi, og han slakket på gassen for å prøve å komme til mål og sikre flest mulige poeng sammenlagt i cupen.

– Audi’n til Tommy går vanvittig bra, fortalte Kai Roger Bakken etter løpet. – Bilen hans er omtrent dobbelt så høy som min, og allikevel går den like godt i motvind nedover raka. Det har jo blåst stiv kuling rett  i mot hele helga. Det var supergøy og fighte med Tommy, og synd han måtte roe ned. Jeg er uansett veldig fornøyd med helgen som har sikret meg og teamet totalseier i både Gatebil Extreme Time Attack og Race for 2014.

Løpets beste fight var derimot kampen om å bli beste Svenske. Rickard Cornaccini måtte gi seg etter 2 runder, så Svenske-duellen sto mellom Börje Hansson i Audi Ur Quattro og Robin Jonasson i Porsche 918 replica. Hansson ble til slutt nummer 4, kun 0,3 sekunder foran Johansson. 

Vidar Frogner kom i mål som nummer 3.

LINK: Alle resultater Gatebil Extreme 2004 til 2014

extreme_0061Tommy Schønberg hadde andre startspor, og planen var å passere Bakken i starten eller i løpet av de første 2-3 svingene. Det endte sånn her.

_CST1491 copyChristian Valtonen fra Finland pleier vanligvis å gjøre råfort i den Svenske Time Attack serien med sin supergromme Mazda RX7, men hadde tydeligvis litt trøbbel med å få alt til å klaffe på Gatebil.

rene_039Tommy Schønberg tok starten på Rudskogen i juli og holdt på ledelsen helt til mål. Gjentar han bragden i  sesongens nest siste løpshelg på Gatebil-festivalen på Rudskogen 5-7 september?