BANEKJØRING FOR ALLE –
Fikk du ikke testet bilen din på banen i juli, eller har du lyst til å kjøre mer? Da har du sjansen nå! På Gatebil i september er det som oftest ingen kø sammenlignet med juli, så alle får mye mer kjøretid. Til sammen er det 16 timer frikjøring fordelt på klassene «Straight Line, Open Line og Drift Line». Pris for banekjøring er kr. 700,- pr dag, som inkluderer engangs-lisens av kr. 200,-. For å sitte på trengs en lisens av kr. 100,-.
I 2017 har det vært mer fokus enn tidligere på egne kjøreheat for de som ønsker å kjøre raske runder, for Gatebil skal være for alle – ikke bare for de som drifter. I klassen «Straight Line» blir du nemlig kjapt flagget av om du forsøker å sladde. I klassen «Open Line» er det derimot fritt frem å slenge med rumpa, og i «Drift Line» er det drifting i alle svinger som gjelder.
LINK:Les mer om banekjøring på Gatebil.
GATEBIL EXTREME –
Etter 3 av 5 løpshelger har det aldri vært mer spennende og åpent om hvem som skal vinne Gatebil Extreme. Det skal kjøres 2 Race og 1. Time Attack på Rudskogen 8-10 september, og 1. Race og 1. Time Attack på Mantorp 2 uker senere, før årets mestere i Gatebil Extreme Mad Croc Series kåres.
Bildet fra løp 2 på Gatebil Rudskogen i juli. Bilene i front er de som kjemper om ledelsen i sammendraget i Race-cupen. Robin og Bosse Jonasson leder i Porsche 918 med 642 poeng, foran Trond Garberg i Lamborghini Gallardo GT3 som har 606 poeng. Nummer 3 etter 6 av 9 løp er Haavard Lien i Corvette, foran Håvard Gustad også i en Gallardo. De 2 siste års vinner, Kai Roger Bakken, er helt nede på 8. plass, men leder Time Attack.
LINK: Les mer om Gatebil Extreme og se poengstilling.
LØP I DANSK-NORSK TOPPSERIE!
Gatebil er stolte av også i 2017 være arrangør for en runde i den Dansk- Norske toppserien DTC (Danish Thundersport Championship). I serien kjører noen av Scandinavian beste racing-sjåfører, og det er tette fighter fra start og helt til mål. Alle bilene er teknisk like med rør-chassis 550-hesters racing V8 og en vekt på bare 1250 kilo. Bilene har derimot forskjellig karosseri som Ford Mustang, Chevrolet Camaro, Mercedes og Audi.
Selv om alt blir proffere også i Gatebil Extreme, er det fortsatt et stykke igjen til Thundersport-serien. Siden bilene i prinsippet er helt like, er riktig justering av bl.a. hjulvinkler, dekktrykk og støtdempere helt avgjørende. Og veldig mye kommer selvsagt an på sjåføren. På rundetidene skiller det ofte bare under 2 sekunder pr. runde fra den raskeste til den tregeste bilen, mens det i Gatebil Extreme kan være opp mot 12-15 sekunder. Bildet over er fra Gatebil 2016, hvor tidligere Formel 1-fører Jan Magnussen er inne for pitstop på kvalifiseringen.
LINK: Les mer om DTC her.
UTSTILLING ALLE BILER LØRDAG
Utstillingsområdet på Gatebil i september er i det gamle depot og ikke på gokartbanen som i juli. Det er ingen forhåndspåmelding for å stille ut bilen. Bare å møte opp om du har en typisk entusiast-bil du syntes det er gøy å vise frem. Utstillingsområdet er åpent alle dager, men Gatebil sin jury bedømme biler kun lørdag. Jurye velger da ut sine favoritter i flere klasser, og tilsammen deles ut over 40 pokaler. Premieutdeling er lørdag kl. 16:00 ved Gatebil shop & taxi i det nye depot.
Det er ingen forhåndspåmelding for å delta på utstillingen. Bare møte opp med god-bilen og parkere i det gamle depot. Autoglym sin vaskeplass er på vei inn på området, rett ved innkjøringen til det nye depot. Det premieres i følgende klasser: Juryens 10 utvalgte ‘Made in Europa, 5 utvalgte ‘Made in Japan, USA, Girls Ride, Stance, Retro. Show & Finish, GT & Sportscars’, pluss Top 3 ‘Car of the show’.
LINK: Les mer om å delta på Gatebil utstilling.
GT & SPORTSCAR PÅ SØNDAG
På søndagen i fjor inviterte Gatebil til treff for Porsche 911, og tilsammen deltok over 40 fine biler. Fra 70-talls klassikere til helt nye. I år utvider vi søndags-treffet til å gjelde alle typiske GT og Sportsbiler, og her er klassene som premieres. 5 utvalgte ‘Made in Europa, 5 utvalgte Japan, USA, og top 3 ‘Car of the show’. Siden Porsche har begynt å bli ekstra populært i Gatebil-miljøet, deler vi også ut pokal til 5 utvalgte Porsche-favoritter.
Ta med din GT eller Sportsbil til Gatebil på Rudskogen søndag 10 september. Alt gammel Ford Cortina GT til nyeste Porsche og Ferrari er velkomne til å delta. I tillegg til utstilling er det mulighet for banekjøring i klassen ‘Straight Line’, som er sladdefri sporkjøring for alle typer biler. Har du spørsmål om GT og Sportscar på Gatebil – send mail til bw@gatebil.no.
GATEBIL DRIFT SERIES MED NM OG SM –
I første sesong av Gatebil Drift Series kjøres nå runde 3 av totalt 4 løp. Og som i løp 2 på Mantorp i juni inngår både NM (Norsk mesterskap) og SM (Svensk mesterskap) i konkurransen. Dette blir siste og avgjørende runde i NM, mens SM avgjøres i Gatebil Drift Series på Mantorp 2 uker senere. Torsdag er det trening og kvalifisering, mens Top 32 kjøres fredag kveld. Top 16 finaler er på lørdag.
LINK: Her er 12 favoritter til å vinne GDS, NM og SM.
«NM» I BREISLADD –
I juli kåret vi en «Verdensmester» og i september avgjøres hvem som er best i Norge! Alle kan være med, og reglene er som følger: Høy fart, masse vinkel, mest mulig røyk, pluss tettest mulig passering av 3 clipping points/ tangeringspunkter. Både gate og løpsbiler, 2 og 4 wd kan delta. Ved mange nok deltakere med 4×4 kjøres dette som egen klasse. Nytt i 2017 er at både kvalifisering og finale kjøres på søndag. Kvalifisering blir søndag morgen, mens finale med de 20 beste senere på dagen. Påmelding er fortløpende i lineup søndag morgen 30 minutter før kvalifiseringen starter kl. 10:00. PS! Deltakere fra andre land får også være med i konkurransen.
Så langt har Kenneth Moen blitt nummer 2 hele 4 ganger på Gatebil i 2017. Kenneth som i år har tatt et hvileår fra Formula Drift USA ble nummer 2 både på Vålersladden og på Mantorp Park etter Fredric Aasbø, og nummer 2 bak Odd-Helge Helstad på ‘VM i breisladd’ på Rudskogen i juli. I tillegg var han med på laget som ble nummer 2 i ‘Gatebil Super 3’ – Gatebil sin spektakulære team drifting konkurransen i juli. Kommer seier’n endelig på Rudskogen søndag 10 september?
LINK: Les mer om konkurransen, nå også med 4×4-klasse.
CAMPING RETT VED BANEN –
Det blir selvsagt anledning for både publikum og deltakere til å bo på Gatebil hele helgen. Camp-området for publikum er rett bak «breisladdsvingen», bare 50 meter fra banen, og de aller fleste som skal delta på banekjøring kan bo i det store hoved-depoet. Campområdet åpner torsdag kl. 09.00 og er åpent både natt til fredag, natt til lørdag og natt til søndag. Depotområdet er stengt mellom 23:00 og 07:30.
På Gatebil i september er det litt mindre party men like mye bil og action på banen som i juli. Det er derimot topp å bo på campingen, som ligger rett ved baneområdet. Der vil det være massevis av dusjer og toaletter.
AFTERTRACK, CLUB GATEBIL –
Gode tradisjoner er viktig å bevare, så ingen Gatebil festival uten Aftertrack. Denne gangen blir festen i det store Øl og Pizza-teltet oppe på haugen bak Gatebil standen i enden av det store depot. Aftertrack er på lørdag 9 september, og mat og drikke serveres fra 21:00. Kl 23:00 er det premieutdeling for Gatebil Drift Series, SM og årets Norgesmester i drifting, som inngår i GDS-løpet med finale lørdag ettermiddag. Etter premieutdeling skrur DJ Chris Kilroy og Danny T opp volumet og festen fortsetter frem til 01:30. Alle med festival / camp-billett har adgang, og grunnet servering av alkohol er det 18-års aldersgrense og ikke lov med medbrakt drikke.