Vil bli blant de beste

For fire år siden kjøpte Stian Bjørgeengen gamlebilen til Alvin Lægreid. Nå har resultatene begynt å komme. Drømmen er å hevde seg blant de beste i Norge.

Tekst: June Elise M. Sørensen

Bjørgeengen jobber til daglig som gulvstøper, men på fritiden er det bil og motor som gjelder. Han har kjørt på Gatebil i fem år, men for å begynne å levere resultater fant han ut at han trengte en bedre bil. Stian kjørte tidligere en Nissan Skyline R33. Den var nokså original, og jobben med å bygge den om til å bli en potent konkurransebil ville bli nokså stor. Etter sesongen 2016 kjøpte han derfor den gamle bilen til Alvin Lægreid, med håp om at forholdet mellom bil og fører kunne bli en fruktbar relasjon. Lægreid vant blant annet Breisladden på Gatebil i 2014 med denne bilen, foran Fredric Aasbø og Kenneth Moen.

Bilen er en Toyota Supra med 3.0 liters 2JZ VVTi-motor som yter 1.007 hester over 1.127 Newton, og Bjørgeengen kjørte den for første gang på Gatebil i 2017.

– Da jeg hørte at Alvin skulle selge bilen sin, så ble valget ganske enkelt, forteller Stian.

– Det var en bil jeg syntes var meget bra bygd, gjennomført og med stort potensial, dessuten likte jeg også utseendet på Supraen bedre enn utseendet på Skylinen min, røper Bjørgeengen..

Stian kjøpte bilen uten motor og girkasse, men ellers var den i veldig bra stand.

– Jeg bygde ny motor, satte inn ny girkasse og byttet til Feal dempere, men ellers var det bare småting som måtte utbedres, sier Stian.

Og resultatene lot ikke vente lenge på seg. Allerede i 2019 markerte Stian seg med en fjerdeplass i Breisladden både på Våler og Mantorp. I 2020 kom han også på en fjerdeplass i GDS (Gatebil Drift Series) Norge, som ble kjørt på Rudskogen i august.

– Jeg er veldig fornøyd med kjøringen i GDS, men det gikk ikke fullt så bra i NDC (Norwegian Drift Championship), røper han.

Det er imidlertid noe han akter å gjøre noe med neste år. Da er målet en plassering blant de 10 beste også i Norgesmesterskapet.

– Nå er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre med bilen videre, medgir Stian.

– Motoren skal i hvert fall inn på overhaling, og så er planen å sette inn en sekvensiell girkasse. Den skal bli klar i god tid før sesongstart i 2021, lover han.

Det viktigste, i følge Stian blir å få bilen i så god kjørbar stand som mulig. Det innebærer blant annet mulige justeringer og oppgraderinger på girkasse med annen utveksling, vekte bilen og eventuelt bytet til andre fjører på demperne

– Fungerer bilen, får man kjørt mye bil, og får man kjørt mye bil, utvikler man seg jo også til en bedre sjåfør, konkluderer Stian.

Her kan du følge Stian på sosiale medier:

S&S drifting på Facebook

Sbjorge på Instagram

SSdrifting på Instagram

SPEC. STIANS TOYOTA SUPRA:

Bil: Toyota Supra

Årsmodell: 1996

Motor: 2JZ VVTi

Effekt: 1007 whp. og 1.127 wNm.

Drivverk: Driveshaftshop mellomaksling, diff. og stikkakslinger, G-Force G101A girkasse Understell: Wisefab og Feal Suspension

Innvendig: RRS Ørelappstoler og Beltenik sekspunktsseler

Body: Carbon dører og kevlar skjermer, front og bakfanger

Hjul: 51North Wheels D004

Sponsorer/takk til: Resten av gjengen i teamet, Agnar Myromslien, Øystein Saglien og Stian Ruststuen, Vinstra Sementpuss, Ruststuen gulvstøp AS, ArealBygg AS, Rustugusetra, Fron diesel AS, RFS Performance AS, Racesystems AS, Pluto Performance, Ruste bilradio, SJ profilering og design AS, Y. Haltvik eiendom og transport AS, Westlake Tires, DekkTeam Vinstra, 59Northwheels, Krokkasser.no

– – – – – –