GATEBIL FLASHBACK

Det er nesten ikke til å tro! I 2023 var det hele 30 år siden Gatebil startet! I denne artikkelen har vi funnet frem litt gamle bilder, mikset de med nye, og mimrer tilbake på litt av alt som har skjedd i løpet av 30 fantastiske år med Gatebil festivaler.

– – – – – – –

HAPPY FACES PÅ GATEBIL

Det er klart at du blir i perlehumør av å være på Gatebil! Enten du er deltaker eller publikum! Her er noen bilder av blide Gatebilfjes, og mange flere blir det på Gatebil i 2024.

– – – – – – –

GATEBIL EXTREME

«Gatebil Extreme» ble startet i 2005. Serien var for bilene som var for ekstreme til å delta i «Gatebil Racing Serie», en serie som var for mer moderat ombygde gateregistrerte biler.

I «Gatebil Extreme» er det fritt frem, i alle fall så lenge du bygger bilen i henhold til NBF sitt reglement for sikkerhet.

De første årene var det mye fokus på å ha mest mulig effekt, og det var flere biler med over 1000 hester.

Mange av de som deltok hadde også liten eller ingen erfaring med motorsport, men etter hvert som deltakerne fikk mer erfaring, ble det også gradvis mer fokus på kjøreegenskaper.

Bilene som kjører i Gatebil Extreme i dag, er blant de raskeste banebilene i Scandinavia.

Gatebil Extreme kjøres på alle Gatebil festivaler, og det konkurreres både i «Time Attack» (raskest rundetid) og «Race» (først i mål).

– – – – – – –

MYE JAPSEBILER PÅ GATEBIL!

Vi burde kanskje hatt et eget bildegalleri med bare Toyota, for de er det fryktelig mange av på Gatebil. Men vi har heller valgt å samlet alle Japanske bilmerker i sammen galleri.

– – – – – – –

GATEBIL BABES & PIT-GIRLS

Den første «Årets Gatebil Babe» ble kåret allerede i 1999, men det var først fra 2004 konkurransen ble en årlig fast tradisjon. Senere byttet konkurransen navn til «Årets Gatebil Pit-girl».

Nå er kåringen avviklet, men på Gatebil kan du fortsatt oppleve og treffe våre flotte og ekte «Pit-girls».

– – – – – – –

GATEBIL AUDI-SPESIAL!

Det har vært drøssevis av gromme Audi’er på Gatebil! Både i Gatebil Extreme og på frikjøringen. Tidligere var det også egen ‘Quattro-klasse’ i Breisladden, men nå kjører 2 og 4wd i samme klasse.

Her er noen få av mange Audi’er som har deltatt på Gatebil. Flere av bilene er fortsatt med, og hele tiden dukker det opp nye.

– – – – – – –

GATEBILSJEFEN GLENN RODNEY!

«Gatebilgeneral» Glenn Rodney Skog hadde en finger med i mye av det som skjedde på Gatebil fra 1999 til 2014.

Som speaker kommenterte han kjøringa på banen, kombinert med tøys, fjas og egenopplevde bilrelaterte historier – til stor underholdning for publikum. På kvelden fortsatte han i samme stil på Aftertrack.

Mange husker sikkert også Glenn Rodneys «Lakenauksjon», hvor du kunne by på masse flotte varer fra firmaene som hadde stand på Gatebil, hvor eneste gyldige betalingsmiddel var såkalte «laken» du fikk tak i rundt omkring på Gatebil.

På de gamle klassiske dvd «Gatebilfilmene» var Glenn Rodney også fast reporter, og i tillegg var han «redaktør» i Gatebil Magazine. Her var han bla. på oppdrag for å sjekke ‘rånestripa’ over hele Norge, inkludert Svalbard.

PS! Om noen ikke har fått det med seg så heter Glenn Rodney Skog egentlig Geir Schau. Hver dag kan du høre han i «Morgenklubben» på Radio Norge, og mange har sikkert hørt den populære podkasten «Langkjøring» med Geir Schau og Gatebils nye speaker, Bo Andre Hagen (med hvit caps på første bilde under).

– – – – – – –

KONGER AV GATEBIL SUPER 3!

«Gatebil Super 3» er en breisladdkonkurranse hvor 3 biler er på lag og samarbeider om å kjøre så tett og bredt som mulig. Konkurransen er i ‘Breisladdsvingen’ på Rudskogen, på Gatebils store sommerfestival i juli.

«Gatebil Super 3» er et kanskje den mest spennende og nervepirrende konkurransen for publikum på Gatebil, og noe av det mest utfordrende førerne er med på.

Konkurransen ble første gang arrangert i 2016, og hele 5 år har «Team Toyota» med Fredric Aasbø, Ola Jæger og Tor-Anders Ringnes vunnet.

Her er noen bilder av Team Toyota, pluss noen av de andre teamene som har deltatt.

– – – – – – –

GROMME VOLVO’ER PÅ GATEBIL

Volvo er det masse av på Gatebil. Særlig 240 og 700-serien, men det er ikke alltid Volvo motor under panseret.

Viste du forresten at den første bilen som i 2017 vant GDS (Gatebil Drift Series) var en Volvo 240, kjørt av Mikael Johansson fra Sverige? Bilen ser du på første bilde nedenfor.

– – – – – – –

GATEBIL PÅ MANTORP PARK

2007 var første gangen for Gatebil på Mantorp Park i Sverige. Og siden 2014 har det vært Gatebil på Mantorp to ganger hvert år. I juni og september.

Festivalen i juni kaller vi for «Gatebil Summer Festival», mens Gatebil i september er «Gatebil Season Finale».

I juni er det skyhøy partyfaktor. Kanskje enda mer enn på Rudskogen i juli – om mulig. Festivalen i juni er også den Gatebil festivalen med flest aktiviteter, for i tillegg til Gatebil Extreme, Breisladden og Showgarde, er det i tillegg en spektakulær «Gymkhana Drift» showkonkurranse på kvelden, og «Nordkampen», en nervepirrende prestisjefylt landskamp i drifting mellom Norge og Sverige.

Her er noen bilder fra Gatebil på Mantorp Park i 2022 og 2023.

– – – – – – –

GATEBIL PARTYCAMP SIDEN 2004

Første offisiell camping på Gatebil var på Rudskogen i 2004. Det var strålende vær når Gatebil startet, men straks campingen var fylt opp startet det å regne. Og det regnet mye- nesten hele helgen!

Jordet hvor campingen var viste seg å være av leire, og når Gatebil var over og 5000 campere hadde reist hjem, var jordet overfylt med knuste gamle campingvogner, telt, sofaer, kjøleskap, griller, klær, tomflasker – alt mulig. Og alt sammen satt bom fast i leira som hadde tørket!

Hele jordet måtte skrapes med bulldoser, og alt måtte spyles, sorteres og kastes. Oppryddingen kostet Gatebil mer enn hva vi fikk i billettinntekter.

Men folk hadde det gøy, og året etter kom det dobbelt så mange!

Her er et par bilder av ‘Sølecampen’ fra 2004, pluss litt nyere bilder med god camping-stemning.

– – – – – – –

GATEBILS RÅTØFFE KLÆR

I 2006 startet Gatebil å produsere egne klær, og hvert år blir det laget en ny collection. Alt fra t-skjorter og hettegensere til joggebukser, topper, capser mm. Både til barn og voksne.

Gatebilklærne selges på alle Gatebil festivaler, og fra 2020 åpnet Gatebil egen webshop.

– – – – – – –

MANGE GROMME FORDER PÅ GATEBIL!

Et av bilmerkene det var mye av på Gatebil før var Ford! Her har vi samlet bilder av noen gromme du kanskje husker.

På Gatebil har det faktisk deltatt hele 3 stykker RS200’er, en bil produsert i bare 200 eksemplarer for gate, pluss drøyt 20 ekstra som gikk rett til rally og rallycross.

– – – – – – –

GATEBIL ER OGSÅ UTSTILLING!

Ikke alle som deltar på Gatebil er der for å kjøre på banen eller feste på partycampen. Mange kommer også for å vise frem bilen på utstillingen, eller på «Gatebil Showgarden» som vi kaller det.

Meguiars Bilpleieprodukter er sponsor for «Showarden», og det deles ut premier i mange forskjellige klasser.

Her ser du noen bilder fra «Showarden» de siste årene.

– – – – – – –

GATEBIL AFTERTRACK

På alle Gatebil festivaler er det full fres og skyhøy partyfaktor på «Aftertrack», etter at kjøringa er over på banen!

Første Gatebil «Aftertrack» var i 2003, og siden har det vært «Aftertrack» på alle Gatebil festivaler.

På «Aftertrack» er det 18-års aldersgrense, og billett inngår i festivalbilletten.

Program for Gatebil Aftertrack 2024 kommer 1 mars.

– – – – – – –

BREISLADDEN – EN GATEBIL KLASSIKER!

I 2001 var første året for «Breisladden». I konkurransen kunne alle være med, både proffe og amatører, og reglene var enkle – Hvem har den råeste sladden rundt langsvingen (senere kalt Breisladdsvingen) på Rudskogen.

Siden den gang har det blitt kjørt breisladdkonkurranse på nesten alle Gatebil festivaler, og på det meste har det vært over 200 deltakere.

Det er skyhøy prestisje å vinne konkurransen, og mange store drifting-stjerner har blitt slått av helt ukjente førere med langt dårligere biler.

Her ser du noen bilder av både vinnere og andre som har utmerket seg.

PS! I 2024 vurderer Gatebil å gjøre Breisladden til en cup.

– – – – – – –

GATEBIL-KJENDISER STILTE OPP!

De første Fast & Furious -filmene har betydde mye for Gatebil miljøet. Mange ble inspirert av filmene og bygde biler i samme stil.

Under norgespremiere av film nummer to, 2 Fast 2 Furious i 2003, kom de største stjernene til Oslo for å promotere filmen, og Gatebil sørget for standsmessig transport fra Grand Hotel til Vika kino.

Eva Mendes fikk sitte på i Stian Peder’n Pedersens sorte Toyota Supra, mens Paul Walker fikk oppleve den oransje Fast & Furious-Supran til Andreas Vaa.

– – – – – – –

GATEBILS FANTASTISKE SPEAKERE!

Arild Dyrkorn (til venstre) og Jan Gunnar Halstvedt har til stor glede for både publikum og deltakere vært Gatebils faste speakere i Norge i mange år. Jan Gunnar startet allerede i 2005, mens Arild ble med fra 2010.

Arild er «eksperten» som vet alt om både biler og førere, mens Jan Gunnar skriker høyest når ting skjer, og mot slutten av en Gatebilfestival har han ofte ikke stemme igjen.

Arild og Jan Gunnar kommenterer ikke bare kjøringa på banen, men går like mye rundt og skravler med folk og tar tempen på alt som hender i depot.

Arild har derimot nå valgt å midlertidig pensjoner seg, men utelukker ikke et comeback i nær eller fjern fremtid.

Men Jan Gunnars nye makker, Bo Andre Hagen, fra den populære podkasten «Langkjøring», har også fart på snakketøyet og kan mye om både bilene og deltakerne på Gatebil.

– – – – – – –

Il TEMPO GIGANTE KJØRTE PÅ GATEBIL?

På Gatebil kan du oppleve drøssevis av spesialbygde unike biler hvor ingen i verden er like. Vi kunne nevnt mange, men en bil det i alle fall ikke finnes maken til er sjølveste Il Tempo Gigante fra filmen Flåklypa Grand Prix fra 1975. Folk sperret øynene opp når denne kom på Rudskoen i 2008, og i tillegg kjørte på banen.

Det er alt for mye å skrive om bilen til å få plass her, men Google forteller gjerne

– – – – – – –

FØR GATEBIL EXTREME

‘Gatebil Racing Serie’ var Gatebils egen racingcup før ‘Gatebil Extreme’ ble startet i 2005.

Første løp var i 2002 og serien var for gateregistrerte biler, og skulle være en billig lavterskel racingklasse for de med ingen eller lite erfaring med motorsport.

Serien var inndelt i 3 klasser etter vekt og beregnet effekt, og de sprekeste bilene de første årene hadde rundt 300-400 hester.

De raskeste bilene i gromklassen var Anders Standal i Ford Capri mk1 Cosworth, og Alexander Paulsen i Ford Escort Cosworth. Etter hvert tok Team Audi Sentrum over tronen, med bla. Vidar Gustavsen i Audi S2 og Hans Frisak i Audi Ur Quattro. Frisak fortsatte i Gatebil Extreme hvor han deltok helt frem til 2021.

– – – – – – –

R.I.P. GATEBIL MAGAZINE

I 2005 kom det første nummeret av «Gatebil Magazine» til salgs i butikker, bladkiosker og bensinstasjoner over hele Norge.

Gatebil Magazine reiste rundt i hele landet og laget reportasjer Gatebil-miljøer, hvor de blant annet testet den lokale rånestripa. I bladet var det selvsagt også fyldige rapporter fra alle Gatebil festivaler.

På bildet over er sjefsredaktør Rune Martin Nesheim (til venstre), reporter Kaj Alver og fotograf Camilla Smistad Tofterå. Løssalg av Gatebil Magazine ble avsluttet i 2014, men frem til 2019 ble bladet utgitt sammen med Autofil.

– – – – – – –

FRA LANGT BORTE TIL GATEBIL

Den som antagelig har reis lengst for å kjøre på Gatebil med egen bil er Michael Whiddett, eller bedre kjent som «Mad Mike».

Mad Mike kom helt fra New Zealand og deltok på Gatebil hele 3 ganger. På Rudskogen i 2012, og Rudskogen og Mantorp i 2013. I 2012 hadde han fraktet over sin ‘MadBull’ Mazda RX7 med 4-rotors Wankelmotor. Året etter hadde han med ‘Badbul’, en Mazda RX8, med 3-rotors Wankel og turbo.

På den tiden var han verdens største driftingstjerne, og filmer med hans ekstreme Mazda driftingbiler hadde millioner av visninger på Youtube.

Bi første bilde i galleriet under er Mad Mike på vei ut på Rudskogen for å forsøke å drifte med en ekte Ferrari F40. Men Ferrari’n var ingen god driftingbil, så forsøket holdt på å gå like galt som med Tommy Sharif og hans nye Koenigsegg i 2006.

Sjekk ut alle Mad Mikes Mazda driftingbiler.

– – – – – – –

TUSENVIS HAR KJØRT TAXI PÅ GATEBIL!

Første Gatebil Taxi var en turbotrimmet BMW 3-serie i 2006. Et par år senere bygde vi en Volvo XC90 med rørramme og big-block V8 på over 800 hester. Begge bilene var kostbare å holde i gang, så i 2010 ble de byttet ut med BMW M5 E60 V10, og i dag har vi 4 sånne M5-taxier

Alle er rigget som løpsbiler med bur, Sparco racingseter og belter, godkjent for kjøring med fire personer.

På alle Gatebil festivaler kan du sitte på med en av taxiene, og her er det ingen sightseeing, men bånn gass rundt hele banen og drifting i svingene.

Les mer om Gatebil Taxi her.

– – – – – – –

MYE SKRUING PÅ GATEBIL!

Om noe går i stykker på bilen, pakker du ikke sammen og drar hjem fra Gatebil. Da trår du til og gjør alt du kan for å kunne kjøre mer.

Det har blitt overhalt drøssevis av motorer, girkasser, bakaksler og alt mulig på Gatebil i løpet av alle årene. Deler har blitt flydd inn med helikopter, og folk har reist langt midt på natta for å borre motorblokker eller dreie nye akslinger til girkasser.

Mentaliteten på Gatebil er å ikke gi seg om det finnes sjanse for å bli ferdig for å kjøre mer, og det er aldri problem å finne noen som hjelper.

– – – – – – –

GATEBIL VAR OGSÅ PÅ ISEN!

‘Gatebil On Ice’ ble arrangert fra 2006 til 2016. Først hos Hebbes Racing i Sigdal, deretter på Hunderfossen ved Lillehammer, så tilbake til Hebbes igjen.

Bildet over er fra 2006 og av Åge Flugres (en av Gatebilgründerne) originale MG Metro 6R4. En fantastisk unik Gruppe B rallycrossbil med firehjulstrekk og midtmontert turtalshissig 3,5-liters V6 på hele 450 hester, uten hjelp fra verken turbo eller kompressor.

De som var på ‘Gatebil On Ice’ den gangen, eller opplevde bilen andre ganger Åge kjørte på Gatebil, de husker godt den rå lyden.

De som var på ‘Gatebil On Ice’ i 2016, husker sikkert godt hvor heftig Liam Doran fra England satset med sin Citroen DS3, maken bil som Petter Solberg ble Verdensmester i Rallycross med i 2014 og 2015.

Kanskje blir det ‘Gatebil On Ice’ igjen en gang i fremtiden. Er du klar?

– – – – – – –

GATEBIL’S RÅESTE MOTOR?

Motoren i Magnor Mydlands 1978 Ford Granada Ghia er en Ford Motorsport ‘HEMI’ V8 i hel aluminium på 715 cid (11,7 liter), opprinnelig bygget for dragracing av Jon Kaase Racing Engines. For å gjøre den mer kjørbar som gatebil (ja, for Granadan er faktisk gategodkjent), har Magnor bla. senket kompresjonen, byttet kamaksel og montert to store turboer.

Effekt uten noe turbotrykk er drøyt 900 hester, og allerede på 1500 o/min er det nesten 1000 Nm i dreiemoment. Med ‘passe’ turbotrykk er effekten beregnet til ca. 2400 hester.

Magnor Mydland deltok på Gatebil i mange år fra første gang i 2002, og kjørte bla. flere løp i Gatebil Extreme.

Det er noen år siden han har vært på Gatebil nå, men vi håper han og bilen snart dukker opp igjen. Kanskje i 2024?

– – – – – – –

DEKKONGEN BLE IKKE SLADDEKONGE!

Mange har havna i sandfella på Gatebil. En som fikk ekstra mye oppmerksomhet for bragden var Tommy Sharif, eier av Sharif’s Dekksenter.

Året var 2006 og Tommy hadde akkurat fått levert sin splitter nye Koenigsegg CCX. Tommy dro rett til Gatebil på Rudskogen for å vise den frem, og ikke minst få testet bilen skikkelig på banen. Men etter bare to runder endte et overaskende forsøk på breisladd rett i sandfella.

Det skal ikke mye til før det blir dyrt å fikse litt på en Koenigsegg, men ryktene sier at fabrikken kjøpte bilen tilbake, da de var redde for flere stunt som ville sverte bilmerkets gode omdømme og rykte.

– – – – – – –

ALLE SKULLE KJØRE FRA DAHLBACK-GOLFEN!

Hans Dahlbäck (Dahlback Racing) fra Sverige satte ny brutal standard i Gatebil-miljøet når han i år 2000 første gang kom med sin sorte VW Golf RS1.

I følge ryktene hadde motoren 1000 hester, noe ingen trodde var mulig i en Audi-femmer for nesten 25 år siden. Men Golfen var lynrask og kjørte fra alle, så heretter var målet og motivasjonen til mange som bygde værtingbil for Gatebil å kjøre fra Dahlbäck.

Før dette var 4-500 hester ekstremt mye, men brått ble 6-700 standarden. I dag er det mange biler med godt over 1000 hester på Gatebil.

Hans Dahlback døde av kreft i 2017, bare 58 år gammel. Golfen står nå utstilt på ‘Pace Automobile Museum’ i Dortmund i Tyskland.

Vi har derimot ikke gitt opp håpet om at Dahlback-Golfen en gang i fremtiden igjen kan oppleves på Gatebil.

– – – – – – –

FRA GATEBIL TIL WORLD CHAMPION!

Fredric Aasbø startet karrieren med frikjøring på Gatebil i en småshabby BMW E30. I dag er Fredric en av verdens største driftingstjerner, og den mestvinnende føreren i Formula Drifts historie – verdens mest prestisjefylte driftingserie..

Bildet over er fra ‘Breisladden’ på Gatebil Rudskogen juli 2007. Aasbøs BMW E30 hadde en standard 3-liter fra BMW E36 M3 og sveiset diffsperre. I 2017 vant Aasbø den nye første Norske driftingserien, ‘Powerdrift’.

På Gatebil har han vunnet drøssevis av breisladdkonkurranser, og er hele fem ganger champion med Team Toyota i ‘Gatebil Super 3’, sammen med Tor Anders Ringnes (til venstre) og Ola Jæger (til høyre).

Aasbø deltar selvsagt fortsatt på Gatebil – så ofte han kan. Både på frikjøring og i konkurranser, og han stiller gjerne opp på Aftertrack som Dj. Her fra Gatebil på Vålerbanen i 2023.

Bli med på Aftertrack på Gatebil i 2024.

– – – – – – –

DET BEGYNTE PÅ GAMLE RUDSKOGEN

I 1993 leide en vennegjeng fra Kongsberg Rudskogen Motorsenter i Rakkestad for å arrangere et banetreffet for gatebiler, derav navnet Gatebil. Arrangementet ble en årlig tradisjon og vokste til å bli en stor festival med besøkende fra hele verden. I dag er det 5 årlige Gatebil festivaler. Tre i Norge og to i Sverige.

Datoer for Gatebil 2024 finner du her.

Over ser du bilder av både nye og gamle Rudskogen Motorsenter. Banen sto klar i 1990, og ble bygget ny i 2011. Det første bilde er fra Gatebil i 2006, mens bilde til høyre er fra Gatebil i 2023.

Her et bilde fra lineup til ‘Breisladden’ i 2002. Til venstre ser vi litt av Stian ‘Pedern’ Pedersens Toyota Supra. I midten Vidar Jødahls M3, som i dag er blå, og til høyre Øyvind Øversveen i Ford Sierra Cosworth.

På alle Gatebils festivaler er det breisladdkonkurranse, og i 2024 vurderer Gatebil at konkurransen gjøres om til en cup. Følg med for mer info.

– – – – – – –