Hva skjer i 2020, Karin Elise?

For et drøyt år siden skrev vi om Karin Elise Fossen, som hadde kjøpt seg driftingbil. Karin har kjørt aktivt både gokart, baneracing, rally og rallycross siden hun var syv år, men hadde lyst til å prøve noe nytt. Vi spør Karin hvordan det har gått.

Tekst: June Elise M. Sørensen

– Jeg begynte med drifting litt fordi jeg var så lei de to siste årene med rallycross, hvor det ble mer skruing enn kjøring. Men jeg kan ikke si at den trenden ble helt snudd når jeg fikk meg driftingbil, sier 29-åringen fra Tønsberg, som kjørte full Gatebil-sesong i 2019.

Er du fornøyd med fjorårssesongen?

– Alt i alt føler jeg at sesongen 2019 gikk veldig bra, selv om jeg hadde en del utfordringer med bilen som gjorde at jeg fikk mindre kjøretid enn jeg hadde håpet. Men jeg fokuserer på det positive, og det er at jeg har blitt veldig mye bedre kjent med bilen.

Bygger varebil

Bilen til Karin er en BMW E92 med en 800-hesters Chevrolet LS3 turbomotor. Per i dag er det en del som gjenstår før den er klar for sesongstart på Våler i mai, men Karin har stor tro på at hun skal komme i mål.

– Jeg henger dessvere ganske langt etter med forberedelsene for sesongen, bekrefter Karin.

– Det har vært noen hendelser i livet mitt den siste tiden som har gjort at ting har blitt satt litt på vent, men nå er jeg i gang igjen og har masse som må gjøres. Nå har jeg akkurat begynt på oppretting av karosseriet og bygging av varebil, og så jobber jeg med produksjon av en del merkeklær som jeg håper å få solgt for å drifte kjøringen min.

Karin har også begynt å lage videoblogg. Første episode kan du se her:

Ekstrem belastning

En av de store tingene som har skjedd i livet til Karin siden forrige sesong er at hun har flyttet inn i garasjen til kjæresten, Pål Ivar Frigstad, mannen med 2-dørs Volvo 740’n, som Gatebil.no skrev om for noen uker siden.

– Det stemmer, sier Karin.

Hvordan fungerer samarbeidet?

– Det er bare fryd og gammen, egentlig! Vi er gode på hver våre ting og kan dele mye kunnskap med hverandre. Og så er det veldig godt å dele verksted men en person som har forståelse for sene kvelder, og som vet hvor mye jobb det kan være.

For mye jobb er det å holde en driftebil ved like og konkurransedyktig til enhver tid.

– Ja, jeg har skjønt det, medgir Karin.

– Det blir mange lange kvelder i garasjen, men heldigvis er jeg ikke redd for å få olje under neglene. Det er ekstrem belastning på bilene i drifting, og mye kan gå galt, men i år håper jeg å få kjørt mye mer enn i fjor.

I hvilke konkurranser ønsker du å hevde deg i år?

– For meg har det alltid vært NM som har vært gjeldende i de grenene jeg har kjørt, men i år skal jeg kjøre NDC (Norwegian Drift Championship) PRO2, noe som blir veldig spennende, røper Karin.

– Klarer man å hevde seg videre i PRO-serien, kan man for alvor begynne å tenke på å kjøre utenlands.

Hvilke resultater forventer du?

– I NDC vil jeg først og fremt få en pekepinn på hvordan jeg ligger an og hva jeg må trene på. Man har alltid lyst til å hevde seg i toppen, men jeg må ha is i magen og være fornøyd om jeg klarer å utvikle meg fra gang til gang. Det første løpet vil nok være avgjørende i forhold til hvilke mål jeg setter meg denne sesongen.

Hvordan blir Gatebil-satsingen denne sesongen?

– Jeg skal forsøke å få med meg flest mulig Gatebil-festivaler, men alt kommer an på lommeboka mi og hvilke sponsormidler jeg klarer å samle, sier Karin.

– Jeg ønsker også å delta i Breisladd-konkurransen, som jeg har hørt skal kjøres som en egen cup i år, så det hadde vært gøy å prøve å samle litt poeng.

– Hvordan lader du opp til sesongen, kjører du SIM-drifting?

– Jeg skulle ønske jeg kjørte SIM-drifting, men det har jeg ikke satt meg inn i, derimot har jeg en isbil som jeg prøver å bruke mest mulig om vinteren, forteller Karin.

– Vanligvis hadde jeg kjørt masse og jobbet med bilen fra sesongslutt til neste sesongstart, det er den beste måten jeg kan forberede meg på i hverdagen, men denne vinteren har, som sagt, blitt litt amputert.

– Hva synes du om driftingsporten, etter å ha vært en del av miljøet gjenom en hel sesong?

– Drifting står absolutt til forventningene, konkluderer Karin.

– Nå fikk jeg ikke konkurrert i 2019, og det kjente jeg veldig på, men helhetlig opplever jeg drifting som en veldig folkelig sport, hvor man også kan tilby sponsorene sine større synlighet. Man kan dessuten ha andre med i bilen, noe jeg synes er en fin mulighet til å glede venner og publikum som også setter pris på denne sporten.

Slik var Karins reaksjon første gang hun kjørte drifting:

Karin påpeker at sponsorer kan kontakte henne på sosiale medier, hvor det også er mulig for alle andre fans å følge henne:

Karin Elise Fossen på Facebook

Rallykarin på Instagram

Karin Elise Fossen på YouTube

– – – – – –

Publisert 18. mars 2020

– – – – – –

TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no? Send mail til June eller Bjørn med en gang!

NEXT GATEBIL: