JOHNSEN SKAL DRIFTE ZYRUS-LAMBO

Tekst og foto: June

Det har lenge vært knyttet stor spenning til hvem den omtalte norske kunden er, som har bestilt en Supertrofeo driftebil fra Zyrus Engineering. I forbindelse med Oslo Motor Show ble det i dag offentliggjort at det er et navn innad i teamet, nemlig Joakim Johnsen, som så langt har gjort det svært godt i sin BMW E92 M3, men som nå altså er klar for nye prosjekter.

– Det er Joakim som skal ha æren for denne idéen, opplyser Radni Molhampour i Zyrus Engineering.

– Zyrus er allerede godt i gang med design av to løpsbiler som vi bygger på Lamborghini Supertrofeo chassis, det er disse vi kaller Zyrus LP1200. Joakim kom med en forspørsel om vi kunne lage en drifteversjon også, når vi først er i gang.

Driftebilen skal i utgangspunktet være identisk med løpsbilene Radni henviser til, med unntak av det svært aggressive aero-kitet, som blir helt unikt for løpsbilene. I følge Radni vil difteversjonen av LP1200 få en egen aero-løsning, tilpasset mer sideveis kjøring. Og Radni er overbevist om at resultatet vil bli en «vanvittig råtass».

– Supertrofeo er jo i utgangspunktet bygget for å ha godt grep, perfekt for drifting. Og vektfordelingen er opprinnelig 50/50, noe alle driftere søker å oppnå, forklarer han, men legger ikke skjul på at de er forberedt på mye motstand og mange fordommer underveis.

– Det er klart vi møter mye fordommer. Mange mener det er helt urasjonelt å bygge en driftebil med bakmontert motor, og de har ikke trua på oss i det hele tatt. Sjøl hadde vi aldri tatt sjansen på dette hvis vi ikke hadde trua, sier Radni.

– Fordommene kommer fra folk som bare tenker innafor boksen, konkluderer han.

I helgen er en 3D-modell av LP1200 å finne på Rymax sin stand i hall C på Oslo Motor Show. Det er altså tilsvarene slik bilen til Joakim også vil se ut når den blir ferdig. På standplassen er det også mulig å ta en nærmere titt på designet av bilen gjennom 3D-briller, noe som gir en svært virkelighetsnær opplevelse. Det unike designet på bilen er det Nima Shahinian og Anders Gloslie i samarbeid med Zyrus Engineering som står for.

– Det er dette som er unikt med Zyrus, påpeker Joakim.

– De har tilgang på mye kunnskap og ikke minst verktøy og utstyr.

Ingen har tidligere bygget om en Supertrofeo til driftebil, i hvert fall ikke med custom body kit, skal vi tro Radni. For Zyrus vil difte-Lamboen som bygges i samarbeid med Johnsen være en salgs prototyp for tilsvarende biler de ønsker å bygge og selge til utlandet senere.

– Det er ikke noe marked for dette i Norge, mener Radni. 

– Johnsen tilhører Team Zyrus og skal kjøre under vårt navn, og Zyrus sitter på eneretten til eventuelt å bygge og selge tilsvarende biler videre. Til gjengjeld har Joakim fått en god sponsoravtale. 

Etter planen skal bilen være klar til testing i september 2019, og Joakim Johnsen gleder seg som en liten unge.

– Jeg har jo alltid likt å bygge bil, og det er noe helt spesielt med Lambo, så dette ser jeg virkelig frem til, sier han, men røper at det egentlig er litt tilfeldig at dette prosjektet nå blir en realitet.

– Det startet egentlig litt som en fleip fra min side, og så har det gradvis utviklet seg til å bli noe veldig reelt. 

Supertorfeoen har et relativt lite chassis i utgangspunktet, og er designet for godt grep, og Joakim har stor tro på at dette blir en «snappy» og morsom bil å kjøre, men som også kan komme til å overraske skeptikerne og levere gode prestasjoner på banen.

– Jeg er alltid evig optimist og har høye forventninger, både til bilen og prestasjonene, sier Joakim, som har planer om å stille i både GDS og Super 3 på Gatebil i 2020.

 

Joakim skal selv være med og bygge bilen, og kommer til å bruke mange timer i lokalene til Zyrus i løpet av året som kommer. Bilen som skal bygges baserer seg altså på et Lamborghini Supertrofeo chassis, som skal bygges om til en fullspekket driftebil. Bilen vil bli utstyrt med V8 twin turbo motor, carbon karosseri, Öhlins understell, ny girkasse og masse annet gromt utstyr. Joakim har også noen egne formeninger om hvordan bilen skal være:

– Det må utvikles bakstilling med en litt annen geometri enn på time attack-bilene, da vi er ute etter å ha minst mulig camber for å kunne utnytte hele dekkflaten i drift, forklarer han.

– Det samme gjelder foran, hvor vi trenger en geometri som gir oss masse rattutslag og selvoppretting.

– Bilens bygges i tråd med Joakims ønsker, så langt det lar seg gjøre, bekrefter Radni.

– Vi håper dette blir en fin anledning til å få vist oss frem og kanskje bli sett i utlandet. Og vi kunne virkelig ikke håpet på en bedre personlighet til å hjelpe oss med akkurat det, avslutter han og gir Johnsen en klapp på skulderen.

Datoer for Gatebil 2019

– – – – – –

TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no, så send mail til June eller Bjørn med en gang: june@gatebil.no eller bw@gatebil.no

Gatebil’s hovedpartner 2018: