Kommer første seier til helgen?

Er det noen som gleder seg til GDS driftingløp på Rudskogen førstkommende helg, 28. til 30. august, så er det definitivt Ole Morten Davanger. I år stiller han nemlig med nybygd og høyst konkurransedyktig bil, spesielt tilpasset det høye nivået i norsk drifting.

Tekst: June Elise M. Sørensen

Resultatene lot vente på seg for Davanger forrige sesong. Norgesmesteren fra 2018 håper imidlertid at den negative trenden skal snu nå som han begynner å kjøre konkurranser igjen med den nye bilen. Da Gatebil.no skrev om Davanger sist, var han nemlig i full gang med byggingen av en Toyota GT86, hvor gode og solide løsninger var førsteprioritet.

– Jepp, servicevennlighet har vært førsteprioritet hele veien, bekrefter Davanger.

– Sammen med showfaktor, legger han til.

– Alt skal se bra og gjennomført ut.

Gikk i oppløsning

Davanger har kjørt full NDC (Norwegian Drift Championship)-sesong i år, samt Gatebil i juli.

– Vi har ikke hatt de helt store resultatene på løp, men målet for i år har, mer eller mindre, likevel blitt oppnådd, sier Davanger.

– Det var å få så mye kjøretid som mulig, samt å bli kjent med bilen.

Håpet var å kunne gjennomføre sesongen uten store problemer, og det meste har gått etter planen.

– I første NM-runde på Vinstra slet vi med fuel-problemer på grunn av en slange som ikke tålte etanol. Den gikk i oppløsning og tettet både pumpe, filtre og dyser, forteller Davanger.

– Så var det litt førerfeil som ødela for runde to i Lillesand, men ellers har bilen fungert utrolig bra, teknisk sett. Vi har egentlig ikke hatt noen store problemer med den, noe vi er veldig fornøyd med på et nytt bygg.

Aggressiv og “nervøs”

Davanger beskriver imidlertid at bilen er mye vanskeligere å kjøre enn Skylinen han har kjørt på Gatebil de siste fem årene.

– Den er mye mer aggressiv og «nervøs» enn R34’n, men i Lillesand fikk vi justert litt på understell og styring, og det ble mye bedre med en gang, forklarer Davanger.

– Vi kommer nok til å bruke førstkommende helg til å justere enda litt mer, og jeg må bli enda mer komfortabel med bilen, slik at vi kan satse enda hardere neste år og forhåpentligvis hevde oss igjen.

Over 1.00 hester

Bilen, som bygges i samarbeid med Toyota Norge, er en Toyota GT86 2013-modell. Motor og girkasse er flyttet over fra Davangers tidligere Nissan Skyline R34. Motoren, en Toyota 2JZ rekkesekser, er påmontert en BW9180 turbo, som sørger for hele 1.052 hester og 1.309 Newton. Bunndelen er fullsmidd med RFS spesial-kammer. I tillegg MaxxECU PDM og motorstyreenhet, større dyser, grenrør, 5 tommer downpipe og 4,5 tommer eksos. Komplett nytt fuel- og kjølesystem, Griffin Dualpass radiator baki med Mishiomoto racevifter og Meziere vannpumpe. 4,5 tommer intercooler og NASCAR oljekjøler.

Drivlinja består av Samsonas femtrinns sekvensiell girkasse, Rtune treplata clutch, custom mellomaksel, BMW differensial og Skyline GTR Vspec drivaksler.

Understellet består av Wisefab hjuloppheng foran og bak, Lexus tannstang, BC Rcing coilovers, K.Sport bremser, 7Twenty 9,5×18-tommere foran og 10,5×18-tommere bak.

På karosseriet er nesten hele bakenden på bilen kuttet av og erstattet med rørramme. Det er satt på fullt HGK bodykit og original frontfanger, carbon dørplater og vindusrammer med Lexan ruter.

– Dessuten er girkassetunnelen ombygget og det er laget ny, avtakbar brannvegg samt luftinntak til radiator i bagasjerom, tillegger Davanger.

– Og, som du skjønner, er bilen lettet en god del. Vi har brukt så lette og tynne materialer som overhodet mulig i alt vi har laget og bygget, for å komme ned i en lavest mulig totalvekt.

Slik ser bilen ut innvendig:

Besøker vgs.

– Bilen kommer også til å bli brukt til en del andre ting enn drifting, røper Davanger.

– Den har stått utstilt en del hos Toyota i Bergensområdet, og det kommer den nok fortsatt til å gjøre litt innimellom, og så skal vi snart ha den med rundt på noen videregående skoler og besøke avgangselever ved bil-linja, som skal ut i lære neste år. Målet er å motivere, inspirere og forhåpentligvis få folk mer oppmerksomme på og interesserte i Toyota, noe som kanskje kan gi avkastning i form av flere gode lærlinger i Toyota-systemet.

Bilen skal i tillegg delta på ulike bilutstillinger og andre aktiviteter i år og neste sesong, sammen med Jæger Automobil AS og Toyota Norge.

– Jeg har nå en bil som er mye bedre enn det jeg har hatt tidligere, og som har et mye større potensiale, konkluderer Davanger.

– Så nå gleder jeg meg bare til å se hva dette faktisk kan bli til slutt, når vi får litt mer erfaring med den. Vi håpet å få debutert i Europa neste år, men med tanke på situasjonen med Covid, så går nok ikke det. I tillegg krever det litt mer midler enn det vi har tilgjengelig per nå. Vi håper det kommer noen store samarbeidspartnere på banen, som vil være med oss til Europa etter hvert.

Bilde over: Ole Morten Davanger i sin Toyota GT86 på Gatebil Trackdays på Rudskogen i juli. Nå til helgen, 28. til 30. august, er det klart for en ny runde med frikjøring i tre klasser, løp med mange av bilene i Gatebil Extreme, Breisladdkonkurranse og GDS driftingløp.

Davanger Drifting på Facebook

Samarbeidspartnere: Jæger Automobil AS, Toyota Norge Rymax Lubricants Norge, BOOST Racefuel, Westlake Motorsport Tires Norway, Kjemiservice Vest AS, Smarttelt, Villanger dekksenter AS, Tuft Transportskole, 7Twenty, Grandal Garasjeporter, Samsonas Norway, RFS Performance AS, Eirik Aadde Photography, Bergens Auto AS, Design Studio AS, Askøy Naprapatklinikk Bodytech AS, Turbofun garasjen, Badassparts Norge, RMS Productions, Hurtigrute Carglass Krokstad, Teknisk Industrivern AS, Meguiars Norway/Norsk Prol AS, Introduction AS, Autodel.no, Lakkspesialisten AS avd. Bergen, Bergen eloksal, Rema1000 Myrholtet

Takk til: Alle som har hjulpet til i byggeprosessen, samt en supertålmodig og fantastisk samboer og til tider «alenemamma».

– – – – – –

Publisert 26. august 2020

– – – – – –

TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no? Send mail til June eller Bjørn med en gang!

GATEBIL WEBSHOP
Gatebil har endelig åpnet nettbutikk! Her kan du kjøpe alle de nyeste råtøffe Gatebil-klærne til både gutt/ mann, dame/ jente og barn. Tidligere har Gatebils klær kun vært til salgs på Gatebil festivalene. Hettegenserne på bildet under koster kr. 499,-. T-skjorte kr. 249,-.

annonse

annonse