Øksnevad kjører Gatebil Drift Series!

Mange har fått med seg at Fredrik Øksnevad bygger ny driftingbil. En Toyota GT86. Men få vet hva slags planer han har for 2018, etter at han i 2017 ble nummer 3 i Drift GP. Men i år skal Fredrik kjøre Gatebil Drift Series.

LINK: Disse deltar i Gatebil Drift Series.

Siden 2014 har Fredrik Øksnevad deltatt i Drift Allstars, som senere byttet navn til Drift GP. Her har han konkurrert mot Europas og noen av verdens beste driftere.

– Å kjøre driftingløp i Europa har vært det viktigste for meg de siste årene. Men den store drømmen har alltid vært å kunne konkurrere i Formula Drift i USA, mot Fredric Aasbø og alle de andre verdensstjernene, forteller Fredrik Øksnevad på filmen du kan se nederst i artikkelen. – Og jeg har på ingen måte gitt opp den drømmen. Men før dette blir noe av vil jeg være skikkelig klar. Og for å komme videre var det derfor viktig å få bygget en ny bil. Og for å kunne utvikle denne når den er ferdig, og samtidig få god konkurransetrening, føler jeg det er veldig riktig å satse 100 prosent på Gatebil og Gatebil Drift Series.

Den forrige bilen, en Toyota Soarer, har Fredrik kjørt siden han startet med Drifting i 2009. En stor og ganske umoderne bil som neppe ville hatt stort potensial som vinnerbil i Formula Drift.

– En Toyota GT86 var da et naturlig valg. Dette er en langt mer moderne bil som også har et mye større utvalg av deler. Og ikke minst ser en GT86 ganske mye tøffere ut enn en Soarer, noe som selvsagt viktig i jakten på flere og større sponsorer. For skal det bli kjøring i USA, er jeg helt klart avhengig av enda mer støtte fra sponsorer.

HADDE PLANENE KLARE
– David, en venn av meg, dro over og hentet bilen rett før jul, og i starten av januar gikk vi igang. Jeg hadde ønsket meg en GT86 ganske lenge, så planen for hvordan den skulle bygges var klar.

– Vi startet med å ribbe karosseriet, vi kappet og sveiset litt, og sende deretter bilen til Joe Harry Linnerud for bursveising. Han kan dette bedre enn de fleste. Og er ikke så veldig dyr. Så var det mer sveising og laging av braketter, og andre tilpasninger som bl.a. større girkassetunnel. Ikke bare for å få plass til den nye girkassa, men for å gjøre det ekstra romslig sånn at det er lett å skru. For det har vært et av målene med det meste vi har gjort på bilen. Nemlig at det skal være enkelt å reparere når vi er på løp og noe skjer. Og til å bygge bilen har jeg hele tiden fått utrolig god hjelp av den fantastiske gjengen her i Moonshine Racing-garasjen hvor jeg har verkstedplass.

Fredrik Øksnevad er med i Moonshine Racing som har knallfine mekkelokaler i Sande utenfor Drammen. Her står det 8-9 biler som alle deltar på Gatebil. Noen under bygging – andre klare for sesongen. Her er noen av medlemmene. Fra venstre: Kjetil Alm Knudsen, Arnfinn Sundin, Stian Jensen, Terje Hasselø, Fredrik Øksnevad og Martin Borge Olsen.

I midten av april ble bilen lakkert av Kongsberg Bilskade, og siden har det vært montering døgnet rundt.

– Jeg nærmest bor i verkstedet, og i natt før dere kom sov jeg i teambussen som står på utsiden, forteller Fredrik. – Jeg syntes det er veldig gøy å holde på, spesielt nå som bilen snart er ferdig.

Mange som kjøper bil fra England eller Japan bygger om fra høyre til venstre ratt, men Frederik har valgt å ha rattet på feil side.

– Feil side er rett for meg, sier Fredrik. – Det er sånn det var i gamlebilen min, og jeg har aldri kjørt noe dritingbil med rattet på hva som er riktig side her i Norge. Og dessuten ville det blitt mye ekstra arbeid om vi skulle ha bygget om.

Motoren kommer fra Soareren, en Chevrolet LS3 med smidd innmat og diger kompressor. Bremset til rett over 700 hester på hjula.

– Jeg er utrolig fornøyd med den motoren. Det er en skikkelig kraftpakke som passer perfekt for drifting, med masse bunndrag og et langt effekt-register. Og i tillegg er den veldig driftssikker. Jeg sparer også mye jobb og tid når jeg bare kan skru denne over fra gamlebilen, inkludert komplett ledningsnett, motorstyring og alt. I teorien skal jo da alt fungere slik det gjorde i den forrige bilen.

DRIFTSSIKKER OG ENKEL
– Planen har hele tiden vært å lage en bra og moderne driftingbil, men samtidig forsøke å holde litt igjen der det går. Det er jo alltid noen enda grommere deler å få kjøpt. Og ikke minst kunne jeg gjort bilen noen kilo lettere, med bl.a. glassfiber eller karbon dører, koffertlokk og tak, som nå er originalt. For det handler jo selvsagt om penger. Og om tid. Og da er det viktig å prioritere hva som føles som nødvendig, for å faktisk klare å ha bilen ferdig til sesongen.

– Jeg gleder med veldig til å konkurrere i Gatebil Drift Series, avslutter Fredrik. – For nivået blant de 8-10 beste er veldig høyt. Og selv om jeg vant ett av de to løpene jeg kjørte i GDS i fjor, er det ikke sikkert jeg klarer å gjenta dette i år. Jeg forsøker å si til meg selv at 2018 bare blir et test-år, for å lære den nye bilen å kjenne, og samtidig forsøke å bli kvitt problemer som alltid dukker opp på nybygde løpsbiler. Men jeg vet hva som skjer når det er løp og jeg får på meg hjelmen – Da er det selvsagt alvor!

Fredrik ønsker selvsagt også å takka alle sine samarbeidspartnere som gjør det mulig å bygge den nye bilen.

Fredrik sine partnere er: Tri-Ace Tyre, SPY optic Norway, Verktoy4u.no, Kongsberg Bilskade, Brakes Norge, Wericon, Swagnus Design, Kraft Digitalprint, KRB trading, Mishimoto, Mjøndalen Auto, Valvoline, Fittings Of Norway, Feal Suspension, Wisefab, Driveshaft Shop, Canton Racing, Minges Universal Service. NUKE Performance og Cosmis Racing

– Og tusen takk til gutta som har stått på dag og natt for å hjelpe meg med å bygge ferdig bilen. Takk til Martin Borge Olsen, Jarle Lundby, Pål Kristoffersen, Marius Fossheim, Arnfinn Sundin, Stian Jensen, Ronny Smurfen Manglerud, Thomas Toget og Espen Nilsen.

Følg Fredrik på Facebook

Sjekk oppdateringer på Instagram

Besøk Fredrik sin nettside Fredrikoksnevad.com

Sjekk også ut Gatebil video hvor Fredrik Øksnevad forteller om sin nye Toyota GT86 driftingbil.

annonse

annonse