Hva skjer Kai Roger?

Gatebil-sesongen nærmer seg og deltakere i Gatebil Extreme er i siste sluttspurt for å få bilene klare. Vi tok turen til Steinberg for å se hvordan det lå an i verkstedes hos Team KRB Trading / Kai Roger Bakken.

Kai Roger Bakken har vunnet Gatebil Extreme Time Attack fra 2013 til 2017, og Extreme Race fra 2014 til 2016. Men i 2017 ble han slått av både Trond Garberg i Lamborgini og Robin og Bosse Jonasson i Porsche.

Det er selvsagt bare en ting som gjelder i år Kai Roger. Å vinne Gatebil Extreme race-cupen?

– Ja, det var i alle fall planen. Vi startet å gjøre om på bilen straks fjoråret var ferdig. Bilen er bygget på ’80-tallet og er veldig krevende å kjøre. Både ved bremsing, i sving og ut av sving er det vanskelig å få god flyt og feste. Det er ikke lett å kjøre jevne bra rundetider mellom et helt løp. Men nå har vi gjort akselavstanden litt lengre, og da mener jeg den skal bli bedre, forteller Kai Roger.

Så bra! For det kan bli et tøft startfelt i Gatebil Extreme i 2018, med mange potensielle vinnerbiler.

– Ja, jeg har egentlig gledet meg veldig, men akkurat nå ser det litt dårlig ut. 3 av sponsorene mine har trekt seg. Den største sponsoren fikk ny ledelse, som ikke hadde like trua på motorsport som den forrige sjefen.

Uff, så da blir ikke bilen ferdig?

– Jo, bilen blir klar. Det ser kanskje ikke sånn ut nå, men alt er egentlig fikset, så er bare noen timer montering og litt vasking så er den startklar. Men det koster også å kjøre, og det er her jeg sliter med å få på plass budsjettet. Ikke minst er det dyrt med nye dekker til hvert løp, for det må vi ha om vi skal kunne vinne.

Det her må du bare få til Kai Roger. Hva med første løp, på Gatebil Vålerbanen 25-27 mai. Kommer du dit?

– Ja, det gjør vi. Der skal vi kjøre. Jeg er jo veldig spendt på hvordan den gamle Lotus’en vil klare seg i kamp mot de nye. Både jeg og de som er med i teamet mitt gleder oss til å se resultatet av det vi har forandret på i vinter. Men Mantorp 3 uker senere er jeg usikker på om vi klarer. Og da går jeg glipp av viktige poeng i sammendraget.

LINK: Gatebil på Vålerbanen 25-27 mai 2018.

Da gjelder det i alle fall å kjøre fra alt og alle på Vålerbanen, så er det kanskje større sjanse for at det dukker opp en sponsor som hjelper deg videre.

– Det er klart at det er enklere å få inn penger når du vinner. Og jeg har jo ikke så stort budsjett heller. Er nok en god del mindre av hva jeg vet enkelte andre bruker.

Ja, og hvor mye må en sponsor legge på bordet for å syntes godt på tidenes mestvinnende Gatebil Extreme-bil?
– Bilen er veldig driftssikker og det er lite påkost i løpet av sesongen, så for drøyt 100.000,- pluss moms kan en sponsor få male bilen i den fargen han vil og sette på hva som helst av reklame.

100.000,-!? Det er jo et kupp! Må da være noen som slår til her?
– Jeg er dessverre ingen god selger. Og skal du få sponsorer så er det viktig å henge på. Men jeg syntes ikke det er så lett. Jeg liker ikke å mase på folk, eller å skryte for mye av meg sjøl, så da blir det litt sånn at jeg bare håper noen vil kontakte meg. Men firmaer har jo ikke for vane å løpe etter de som driver med motorsport for å investere reklamepenger. Men jeg mener at for de pengene jeg trenger vil en sponsor få masse reklame og oppmerksomhet tilbake, for det er rimelig mange mennesker som ser på Extreme-løpene på Gatebil i løpet av en sesong.

Dette ordner seg Kai Roger. Mange av de andre som bygger om eller bygger ny bil til 2018 har jo som mål å kjøre fra deg. Så en seier i et Extreme-løp uten deg og Lotusen på startstreken, vil jo bare smake halvveis. Vi ønsker deg først og fremst masse lykke til på Vålerbanen 25-27 mai, og slenger på ditt telefonnummer i artikkelen om aktuell sponsor vil gripe sjansen å ta kontakt.

Kai Roger Bakken treffes døgnet rundt på tlf: 957 67 760, eller på mail mail: kai@krbtrading.no

LINK: Førerprofil Kai Roger Bakken.

Se video med intervju av Kai Roger Bakken fra mars 2018.


Bilen ble bygget av Bosse Ridstrøm fra Sverige i 1983, og har siden hatt mange eiere som har tatt utallige seire i forskjellige klasser i Skandinavisk baneracing. Kai Roger Bakken tok over bilen i 2012 og vant Extreme Time Attack i 2013 og hvert år frem til 2017. Race-cupen har han vunnet i 2014, 2015 og 2016. Bilen har en rørramme-konstruksjon og et glassfiber karroseri med utseende fra en Lotus Esprit. Motoren er en 4,2 Audi v8 med 2 turboer. Til 2018 er akselavstanden øket med 24 centimeter. noe som i følge Kai Roger vil gjøre den mye bedre å kjøre.


Kai Roger Bakken trenger ikke å bevise mer, men er fortsatt sulten på flere pokaler. Ikke minst ta tilbake sammenlagt seieren i Race-cupen, som han vant fra 2014 til 2016. Men om Kai Roger fårpå blass budsjett til å kjøre alle løp vet han ikke.


Et vanlig bilde etter at starten har gått i Gatebil Extreme. Kai Roger Bakken i front med de andre jaktende bak. Her fra Mantorp i juni 2017 hvor motoren var på vei til å ryke. Etter 3 runder kjørte han inn i depoet og brøyt løpet.

LINK: Les mer om Gatebil Extreme 2018.

LINK: Billetter Gatebil festivaler 2018.

annonser

annonser